Tips på halvrolig vinterbil?

Snowman89

Guest
Har funderat på att skaffa en vinterbil i ett par år, men detta år är jag närmre än någonsin då hojsäsongen tar slut nästa helg för min del ändå..

Saken är den att jag aldrig tidigare kört RWD och är ganska så insöad på VAG familjen..
Så vad finns det för "roliga" bilar för runt 5-15k som ändå går att åka lite längre sträckor i utan att vara orolig över att hamna i diket.

Jag har kikat lite efter en Audi 80/100 quattro men jag vill helst inte ha den tråkiga V6'an som tydligen ska vara både extremt trött och dessutom törstig..

Behöver man kika på de nyare BMW-bilarna som faktiskt har antispinn/antisladd för att våga åka längre sträckor eller är det struntsamma? Det närmsta jag kommit att köra en bakhjulsdriven bil är att åka med en bekant på en isväg med en 318i E30 med årentruntdäck, detta var dessutom för 6år sedan när jag höll på och ta körkortet... Behöver jag säga att förstabilen inte precis blev en BMW :näsblod
 

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Ort
Linköping
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
En gång i tiden körde jag Ascona B med jättegamla stenhård vinterdäck, det gav många roliga upplevelser på vintern. På den tiden pendlade jag 6 mil enkel resa varje dag, en extra bonus var att det blev isproppar i förgasaren varje gång det var lite fuktig luft. :) Så det går att köra bakhjulsdrivet på vintern utan antispinn/antisladd.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
BMW E36/E34. Hellst ingen snikare och med lamelldiff. Hur bekväma som helst (var ned till tyskland med min e36:a, 4000km på tre dar). Roliga på vintern och 50/50 viktfördelning (bra nära) så driver skapligt jäntemot gamla volvosar osv som är lätta i arselet.
Med diffbroms och vettiga däck kan man åka ringar runt div moderna framhjulsdrivna härk i allt möjligt väglag, oberoende vad guw & anders säger.

E30 är för gamla, burkiga, och idag för dyra, i mitt tycke.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Valfri merca.

Aldrig åkt av i vinterlag, bara kruttorr asfalt på sommaren :)
 

Snowman89

Guest
Får tacka för alla svar och era åsikter samt tips.

Om man kikar lite på just Audi 80/100/A6 quattro med 2.6 samt 2.8 V6an.
Hur är de både som busbilar samt åka lite längre?
Även om det finns vettiga alternativ så vore det intressant att höra vad någon som faktiskt ägt eller kört en sådan tycker om den som vinterbil
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag har kört en A6 Quattro för massor med år sedan med 2,8 liters sexan och ärligt talat så är det ett autobahn lok och inget annat. En bra bil att köra långt med på en rak och fin motorväg i högre tempo. Någon busbil är det dock inte på långa vägar.

Kör man normalt med en Audi med quattro kommer den att upplevas som väldigt understyrd. Det är först när man kör på attack som man kan styra bilen på halt underlag förutsatt att det finns lite pulver under huven. I ärlighetens namn ges det inte gott om utrymme till den typen av körning på allmän väg. På så sätt är fyrhjulsdriften rätt överskattad när det gäller själva busmomenten. Sedan är de fantastiska när det gäller framkomligheten vintertid. Bilen drar iväg även vid svår halka nästan som om det vore torrt. Har man blivit inplogad är det i princip bara att forcera hindret.

Nackdelen med quattro och många andra system är att bilen växlar mellan under och överstyrning. Det kan utnyttjas av föraren om man vet hur systemet arbetar. Det kan också ställa till det rätt rejält om man har för stor övertro. Det kan man se längst vägarna vintertid.
 

Snowman89

Guest
Jag har kört en A6 Quattro för massor med år sedan med 2,8 liters sexan och ärligt talat så är det ett autobahn lok och inget annat. En bra bil att köra långt med på en rak och fin motorväg i högre tempo. Någon busbil är det dock inte på långa vägar.

Kör man normalt med en Audi med quattro kommer den att upplevas som väldigt understyrd. Det är först när man kör på attack som man kan styra bilen på halt underlag förutsatt att det finns lite pulver under huven. I ärlighetens namn ges det inte gott om utrymme till den typen av körning på allmän väg. På så sätt är fyrhjulsdriften rätt överskattad när det gäller själva busmomenten. Sedan är de fantastiska när det gäller framkomligheten vintertid. Bilen drar iväg även vid svår halka nästan som om det vore torrt. Har man blivit inplogad är det i princip bara att forcera hindret.

Nackdelen med quattro och många andra system är att bilen växlar mellan under och överstyrning. Det kan utnyttjas av föraren om man vet hur systemet arbetar. Det kan också ställa till det rätt rejält om man har för stor övertro. Det kan man se längst vägarna vintertid.

Tack för ditt inlägg.
Gäller allt det du skriver även för de äldre audibilarna med läsbara diffar?

Som busbil verkar ju onekligen en e36 vara bättre lämpad. Men samtidigt vore det ju kul att kunna kombinera en halv rolig bil med att kunna komma fram överallt och åka säkert på längre sträckor vintertid.

Gällande e36, finns det någon motor/årsmodell som man bör undvika eller sikta på? En snabbkik på blocket så verkar e36 vara dyrare än motsvarande Audi quattro. Bör det verkligen vara så eller är det bara så då många yngre vill ha BMW?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Tack för ditt inlägg.
Gäller allt det du skriver även för de äldre audibilarna med läsbara diffar?

Som busbil verkar ju onekligen en e36 vara bättre lämpad. Men samtidigt vore det ju kul att kunna kombinera en halv rolig bil med att kunna komma fram överallt och åka säkert på längre sträckor vintertid.

Gällande e36, finns det någon motor/årsmodell som man bör undvika eller sikta på? En snabbkik på blocket så verkar e36 vara dyrare än motsvarande Audi quattro. Bör det verkligen vara så eller är det bara så då många yngre vill ha BMW?
Är att föredra en 318IS eller sexa (320 och uppåt). De tidiga 316/318 (tom '95) har M40 motorn vilken inte var någon höjdare, tuggar kamremmar framförallt. IS har M42 vilket är en mycket slitstark motor, med relativt mycket vrid för en gammal sugmotor av sin ringa storlek (1.8l) dock inget monster i e36 som ändå väger nåra kilon. Jag hade gått på en med sexa.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Får tacka för alla svar och era åsikter samt tips.

Om man kikar lite på just Audi 80/100/A6 quattro med 2.6 samt 2.8 V6an.
Hur är de både som busbilar samt åka lite längre?
Även om det finns vettiga alternativ så vore det intressant att höra vad någon som faktiskt ägt eller kört en sådan tycker om den som vinterbil

Jag har just en 80 med 2.6 V6. Ganska tråkig motor och dricker lätt en liter per mil även vid snikkörning. Mer om man gasar och det behöver man om det ska röra på sig.

Men med det sagt, så är chassit och kraftfördelningen bra och man ligger stadigt på vägen. Den är dessutom utrustad med AC som är lättmekad.

Jag har kopplat om diffspärren bak, så den inte kopplas ur vid 25 km/h, utan manuellt kopplas i och ur. Farligt om man lånar ut bilen, men jag har en strömbrytare för att återställa till vanligt läge. Gör att man kan göra lite roligare manövrar när det är halt.

80n är en budgetlösning för mig för att kunna hålla mig med roligare sommarbil. Har tidigare kört allroad och trimmad A6 quattro. Båda med biturbomotorer och mycket mer pulver. Det har sina fördelar om man ska gasa sig runt i snö, men en sån bil är något dyrare om de inte är helt slutkörda.

BMWs 4x4 kan man hitta i det lägre prisspannet om man letar bland e30 och e34 tex. Det var ett alternativ jag övervägde, men hittade inget bra exemplar precis när det var köpläge (och audi kan jag bra efter att ha ägt en del olika :) ).
 

Tjita1

Guest
Leta efter nån gammal Subaru. Fyrhjulsdrift äger! Tyvärr har dom rätt högt andrahandsvärde, så för 10-15k är dom ofta rätt risiga.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Tack för ditt inlägg.
Gäller allt det du skriver även för de äldre audibilarna med läsbara diffar?

Har ingen egen erfarenhet av första generationens Quattro system. Det ska fördela kraften 50/50 mellan hjulaxlarna medan generation två kan fördela upp till 75% av kraften till det hjulpar som behöver det mest. Det senare systemet är mer förrädiskt i extrema situationer. Med det sagt är jag rätt säker på att även de med det första generationens Quattro system understyr. Det sitter en rätt stor tung motor i fronten nämligen. Det är främsta anledningen att bilen understyr vid normal körning och den främsta anledningen varför bilarna upplevs så stabila på vinterväglag.

En E36 är en betydligt sämre vinterbil. Vad jag minns hade de bara ett väldigt enkelt antispinn system. Med bra däck är det säkert inga problem att köra en på vintern, men framkomligheten är inte den bästa. Risken är betydande att du står utan att komma någonstans vid svåra vinterförhållanden. Vid en plötslig oförberedd sladd är man rätt glad om det finns ett antisladd system även om man är en väldigt kompetent förare. Jag skulle inte vilja möta en lekglad ung oerfaren förare i en äldre BMW eller Mercedes utan hjälpmedel på allmän väg.
 

Snowman89

Guest
Har ingen egen erfarenhet av första generationens Quattro system. Det ska fördela kraften 50/50 mellan hjulaxlarna medan generation två kan fördela upp till 75% av kraften till det hjulpar som behöver det mest. Det senare systemet är mer förrädiskt i extrema situationer. Med det sagt är jag rätt säker på att även de med det första generationens Quattro system understyr. Det sitter en rätt stor tung motor i fronten nämligen. Det är främsta anledningen att bilen understyr vid normal körning och den främsta anledningen varför bilarna upplevs så stabila på vinterväglag.

En E36 är en betydligt sämre vinterbil. Vad jag minns hade de bara ett väldigt enkelt antispinn system. Med bra däck är det säkert inga problem att köra en på vintern, men framkomligheten är inte den bästa. Risken är betydande att du står utan att komma någonstans vid svåra vinterförhållanden. Vid en plötslig oförberedd sladd är man rätt glad om det finns ett antisladd system även om man är en väldigt kompetent förare. Jag skulle inte vilja möta en lekglad ung oerfaren förare i en äldre BMW eller Mercedes utan hjälpmedel på allmän väg.
Det är väl just det du skriver i ditt sista stycke som får mig att vara lite småsugen på en Audi quattro.
Samt att jag har en bekant som är duktig på Audi så ifall man skulle få några problem så går det alltid att få hjälp..

Men samtidigt så är det ju tämligen värdelöst att köpa sig en sådan om den visar sig vara väldigt framtung, halvtrött och dessutom väldigt törstig :gnissla
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Ska du ha bmw så köp e34 eller e36, helst 525 eller större eller 325 eller större (största är 328, om du inte ska ha m3 vilket jag tvivlar på att du ska ha...)
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
En E36 är en betydligt sämre vinterbil. Vad jag minns hade de bara ett väldigt enkelt antispinn system. Med bra däck är det säkert inga problem att köra en på vintern, men framkomligheten är inte den bästa. Risken är betydande att du står utan att komma någonstans vid svåra vinterförhållanden. Vid en plötslig oförberedd sladd är man rätt glad om det finns ett antisladd system även om man är en väldigt kompetent förare. Jag skulle inte vilja möta en lekglad ung oerfaren förare i en äldre BMW eller Mercedes utan hjälpmedel på allmän väg.
Igen, antispinn? :va :dummer
Mina vinterdäck bak är inte lagliga som sommardäck ens, tar sig fortfarande fram betydligt bättre än jänkipickisen tex, eller varför inte morstantens framhjulsdrivna mazda? Det är klart stampar man satan och dumpar kopplingen så spinner det ju, men man skall fan försöka om man skall lyckas köra fast, även om bilen är låg nog att släpa en del snö med sig.
Sen är det väl självklart att fyrhjuldrift tar sig fram bättre, men det betyder inte att det inte ska vara jääävligt taskiga förhållanden om man skall ens vara nära att fastna.
Lätthanterliga är de också, vad gäller att få sladd, både e34 & e36, e30 lite jobbigare.
Då _lär_ det skall vara betydligt svårare att hantera när det väl släpper med fyrkrafs, men jag skriver _lär_ pga att jag inte har någon erfarenhet av det.
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Volvo 360 GLT med rejäla Gislaved Nordfrost och 75 pannor ballast i skuffen. Åka fort, åka brett, åka Volvo 360.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Igen, antispinn? :va :dummer
Mina vinterdäck bak är inte lagliga som sommardäck ens, tar sig fortfarande fram betydligt bättre än jänkipickisen tex, eller varför inte morstantens framhjulsdrivna mazda? Det är klart stampar man satan och dumpar kopplingen så spinner det ju, men man skall fan försöka om man skall lyckas köra fast, även om bilen är låg nog att släpa en del snö med sig.
Sen är det väl självklart att fyrhjuldrift tar sig fram bättre, men det betyder inte att det inte ska vara jääävligt taskiga förhållanden om man skall ens vara nära att fastna.
Lätthanterliga är de också, vad gäller att få sladd, både e34 & e36, e30 lite jobbigare.
Då _lär_ det skall vara betydligt svårare att hantera när det väl släpper med fyrkrafs, men jag skriver _lär_ pga att jag inte har någon erfarenhet av det.

Dina iakttagelser säger faktiskt inte särskilt mycket. Har alla bilarna du nämner vinterdäck ens? Har pickupen dessutom ett tomt flak och en vridstark V8 förstår jag att den är svårt att få fäste.

Med bra vinterdäck tar man sig fram med vilken bil som helst oavsett om den är fram, bak eller fyrhjulsdriven under normala vinterförhållanden. Däck är A&O vintertid. Drivlinan är mindre viktig. Kom dock inte och påstå att det inte är svårare att behärska en bakhjulsdriven bil vintertid utan hjälpmedel för en ovan förare. I synnerhet i en extremsituation än vad det är att behärska en framhjulsdriven bil som understyr i 9 fall av 10. Fyrhjulsdrivna bilar kan vara lynniga och växla mellan över och understyrning. I grunden är de dock understyrda precis som den framhjulsdrivna bil de ofta baseras på.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Dina iakttagelser säger faktiskt inte särskilt mycket. Har alla bilarna du nämner vinterdäck ens? Har pickupen dessutom ett tomt flak och en vridstark V8 förstår jag att den är svårt att få fäste.

Med bra vinterdäck tar man sig fram med vilken bil som helst oavsett om den är fram, bak eller fyrhjulsdriven under normala vinterförhållanden. Däck är A&O vintertid. Drivlinan är mindre viktig. Kom dock inte och påstå att det inte är svårare att behärska en bakhjulsdriven bil vintertid utan hjälpmedel för en ovan förare. I synnerhet i en extremsituation än vad det är att behärska en framhjulsdriven bil som understyr i 9 fall av 10. Fyrhjulsdrivna bilar kan vara lynniga och växla mellan över och understyrning. I grunden är de dock understyrda precis som den framhjulsdrivna bil de ofta baseras på.

Pickisen är väl nästans förlåten med m/s däck och enhjulsdrift, men morsans Mazda (6:a från '06) har ju tom dubbar kvar, skall ärva dens däck i år till bmw'n då hennes bil inte driver med dem, och mina, ja, har lekt lite mycket på torrt med dem så jag har kård framme på bakdäcken så de kan få pensioneras. Ändå tar min sig fram bättre...
Lättare är den att hantera också då den går följsamt dit man vrider ratten, mazdan tourque-steerar sig ut i diket som klockverk om man gasar förmycket. Antispinn slår i just när man börjat parera och kastar bilen i motsvarande dike om man inte stängt av skiten.
Sen må det väl sägas att mazdan har ett rätt dåligt chassie och det är inte framhjulsdriften ensam att skylla.

Värsta bilen att köra i halka jag kört måste vara min gamla Golf VR6:a, framtung så satans så mycket grepp när man skall iväg, men helt jävla omöjlig att svänga med gick precis rakt fram i alla hastigheter över 15-20 knyck. Släppte först fram, sen bak, och sen var man rövknullad oberoende vad man gjorde med kontrollerna.

Med bakjulsdrift och jämn viktfördelning understyr bilen vid för hög fart, och då får man den att svänga genom att pumpa till gasen, man har mer kontroll när det glider.

Fyrhjulsdrift har jag som sagt inte kört mer än jobbets bil några hundra meter åt gången, så jag vet inte riktigt. Enda jag hört var att det är svårare när man verkligen pressat bort om gränsen, vilket jag kan tänka mig då man bänder loss fästet både fram och bak. Men kan också tänka mig att man ska stå på lite helvittes för att komma dit, till skillnad från bakhjulsdrift som man alltid kanar lite, men ändå är i kontroll. Men som sagt, där vet jag inte.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Roligaste vinterbilen jag ägt. VW 1200 1958 års modell. Och kallast. Behövdes inga vinterdäck på den. Men är du över 20 så är de nog inget för dej. Körde mest korta sträckor på runt en mil på vintern.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ptjaa, Har kört fyrhjulsdrivet sedan många år tillbaka och genom empiriska försök kommit fram till att bensinmotor på ca 200-250 hk ger tillräckligt med knuff för att man ska kunna själv få bilen dit man vill. Bensinmotorn ger generellt sett fördelen att bilen blir mer välbalanserad och mindre understyrd, precis som Harmon säger.

Diesel fungerar väl också men vill man ha skoj kan det krävas lite manövrar med ratt och gaspedal för att ställa ut den rätt. Och sedan att man aldrig släpper gasen när man väl har bilen i sladd utan i stället lär sig styra med den. Övning på en isbana eller stor, tom och snöig parkering anbefalles å de varmaste:)

Viskokoppling är ingen körupplevelse alls, kan vara en hjälp vid start/stopp och möjligen omkörning i modd, men kul - icke!

Just nu har dotra en CR-V, hustrun en A4 2.0T Q och jag provar en E250D 4-matic denna säsong. Jag tycker Du kan ge V70 AWD med bensinmotorturbon på 200-250 hk en chans, den är faktiskt riktigt trevlig! XC70 blir lite för hög, mjuk och framtung, i vart fall med dieselmotorn, för att vara lika trevlig.

Av de bilar vi nu har är A4:an riktigt trevlig, den har sportchassi och ger bra med gocartkänsla i reglagen. Körde en undermotoriserad A6 1.8T Q (tror jag det var?) i ett par års tid, ingen höjdare precis...

Hoppas Du hittar en bil som passar Dig, fyrkrafs är både säkert och roligt, beroende på humöret! Lycka till med Ditt val :)
 
Last edited:
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top