Tips på handskar för stora händer

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Hej,

Behöver lite hjälp av någon/några som kanske har liknande symptom som jag.

Ofta när jag kör, särskillt i låga farter, så domnar min högerhand. Väldigt obehagligt. Jag har gjort en snabb undersökning om det kan vara Carpal tunnel syndrom, men det verkar inte vara så. Istället verkar det som att mina handskar stryper blodtillförslen när jag jobbar med gasen aktivt.

Problemet för mig är att jag har svårt att hitta handskar som passar, då jag har stora händer med väldigt långa fingrar. Idag kör jag med ett par handskar från Sweep: http://www.mcdelen.com/282-sweep-tristan-evo-vit-svart.html

De sitter väldigt skönt, men ganska tight. Jag har stl 2XL i dessa, men får märken över knogarna efter att jag har haft på dem ett tag.

Är det någon som sitter i samma situation och kan rekommendera ett par handskar? Jag har kikat lite på Handroid från Knox då de ser väldigt bra ut och har fått väldigt bra betyg. Jag är även intresserade av dessa för skydden de ska ge för fingrarna.

Tips mottages gärna!

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Jag har rätt långa fingrar men inte så "ovanligt" tjockan händer, har aldrig provat Sweep men jag kör med Knox Handroid och Zero i 2XL samt Dainese någonting och dom sitter perfekt. Det är bara att prova. :)

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Hoj
CB1300 & Rickman
Handskar med hårda knogskydd fungerar aldrig tycker jag. Louis i Tyskland brukar ha stora storlekar, i svenska affärer finns det nästan bara barnstorlekar.

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
Jag har rätt långa fingrar men inte så "ovanligt" tjockan händer, har aldrig provat Sweep men jag kör med Knox Handroid och Zero i 2XL samt Dainese någonting och dom sitter perfekt. Det är bara att prova. :)

Samma här. Inte tjocka händer utan väldigt långa smala fingrar. Får försöka hitta någon som lagerför Handroid handskar.

Handskar med hårda knogskydd fungerar aldrig tycker jag. Louis i Tyskland brukar ha stora storlekar, i svenska affärer finns det nästan bara barnstorlekar.

Sant. Dock vill jag gärna ha hårda skydd då jag är rädd om mina fingrar. Känns tryggare. :)

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Hoj
BMW S1000RR -15
Jag kör med Halvarsson Dino, sitter riktigt bra och ska finnas i större stl, själv kör jag med XL (11). Knogskydden sitter påsydda över handsken så de skaver ej som mina gamla handskar, kostar ca 1250kr på närmsta mc-butik. Med vänlig hälsning, Try

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
Jag kör med Halvarsson Dino, sitter riktigt bra och ska finnas i större stl, själv kör jag med XL (11). Knogskydden sitter påsydda över handsken så de skaver ej som mina gamla handskar, kostar ca 1250kr på närmsta mc-butik. Med vänlig hälsning, Try

Det är precis samma lösning som jag har idag på mina Sweep handskar, alltså att skydden sitter påsydda ovanpå handsken för att de ska följa en knuten näve bättre. Tyvärr så funkar det inte tillräckligt bra för mig då trycket ändå blir för stort över handen.

Gick med
12 Mar 2011
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Jag kör just nu med Knox Handroid. De är ganska tighta och kräver en hel del inkörning. Skydden bedömer jag fungera bra, särskilt "plastormarna" på ovansidan av fingrarna. Jag har händer av normala mått. Däremot så klämmer de inte över fingrarna, dock lite över handryggen. De har handflata av känguru så jag räknar med att de bara blir bättre och bättre ju mer jag använder dem.

Om du har problem med domningar pga strypt blodtillförsel sitter nog orsaken längre uppströms och handskar med stora förstärkningar i handflatan kan ge jobbiga effekter. Kanske kika på en mjukare handske som Dainese Metal Pro eller Alpinestars GP Tech? Halvarssons värsta variant är också mjuk och skön.

Skyddar bäst vid en rejäl syning gör de med hårda skydd som fördelar kraften över en större yta (tanken bakom ormarna på Handroid). Jag har fortfarande ont i lederna på höger hands fingrar (den andra leden) efter en drutt i knappt 200 förra sommaren med en handske med mjuka fingrar. Titanskydden över knogarna var buckliga. Jag litar inte på de påsydda plastpluppar vissa handskar har på fingrarna, det känns som de kan göra mer skada en nytta men det har jag inget egentligt belägg för.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är väl inte så att du röker tobak, tex cigaretter Diezel?

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Hoj
R1250GSA
Är extremt nöjd med mina Rukka Apollo handskar och de finns upp till strl 13 (3XL?) i alla fall med ganska långa fingrar och rätt breda över handen. Inte helt billiga men... väldigt bekväma.

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Hoj
Bandit 1200
Min erfarenhet efter att ha köpt Knox Handroid är att de är små i storlekarna. Har XL på Held, sitter perfekt. XL Knox lite för små.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...