Tips på handskar (Gore Tex).

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Snart är det höst och eftersom jag inte har hjärna nog att ställa in hojen så måste jag nu köpa nya handskar. Ett krav är att dom är vattentäta. Har kollat runt lite men det är fan, som vanligt, en riktig djungel. Bara Alpinestars har typ åtta(!) modeller. :näsblod

Kravspec:
Hög "krage".
Gore Tex.
Inte toktjocka och fodrade då jag har värmehandtag.

Angående textil eller skinn vet jag inte vad man borde ha. Känns ju som textil borde torka snabbare och vara mer "underhållsfritt".

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Värmehandtag och regn funkar om du inte har värmen på!
Jag har köpt flera olika hanskar med gore-tex och ingen är tät vid regn!
Jag kör med fingervantar och diskhanskar utanpå.
Vid uppehåll så funkar gore-tex, det är vindtäta jämfört med skinn.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag har ett par Halvarsson av RR-modell som funkar utmärkt så länge jag INTE tar av mig handskarna - när jag sedan ska på med dom igen är dom dyngsura (precis som det ska vara när materialet funkar som det ska). Därför lär påslagna värmehandtag vara en mindre bra ide om det regnar, då lär ju handskarna släppa igenom väta åt fel håll, i alla fall vid handflatorna...

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Jag har ett par Halvarsson av RR-modell som funkar utmärkt så länge jag INTE tar av mig handskarna - när jag sedan ska på med dom igen är dom dyngsura (precis som det ska vara när materialet funkar som det ska). Därför lär påslagna värmehandtag vara en mindre bra ide om det regnar, då lär ju handskarna släppa igenom väta åt fel håll, i alla fall vid handflatorna...
Så hanskarna blir sura när de tas av, hur f*n ska man kunna
handskar på under en hel dags körning i regn?
Jag går inte på muggen med hanskar på.
Verkar vara en ganska värdelös uppfinning:gnissla

Taipan

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2010
Hoj
GSXR1000 K7, VTR-SP1
Alpinestars handskar varierar ganska mycket i storlek inom samma storleksbeteckning.
Innan sommaren provade jag några olika par i butik och tyckte att XXL passade bra. Alla jag testade var skinnhandskar.

Innan hojsemestern fick jag för mig att jag skulle ha Goretexhandskar också (Alpinestars 365 Goretex). Beställde ett par från FC-Moto...
När jag fick hem handskarna visade det sig att de var alldeles för små, att ha dem på i 5 minuter var en plåga.

Lyckades tillslut byta till mig ett par XXXL i en butik här i Sthlm. Även de är för små (korta fingrar) men det var inte plågsamt att köra längre sträckor med dem på.

Jag har inga monsterhänder och vill därför bara rekomendera dig om att testa handskarna ordentligt innan du slår till. Italienarna har dvärgstorlekar på sina grejer :-s Knyt händerna runt handtagen med handskarna på. Tar de i fingertopparna så välj större. Goretex tänjer sig inte som skinn.

Annars så är jag nöjd med hur tätt de höll i ca 40 mil regn.

Lycka till i handskdjungeln och på hojsemestern!!!

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Många tips och inte ett enda på det jag frågade om. :rolleyes:

Var och kollade på MC Varuhuset precis och det verkar som det nästan är omöjligt att få ett par tunna handskar med Gore Tex eller liknande membram. Alla är toktjocka.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Många tips och inte ett enda på det jag frågade om. :rolleyes:

Var och kollade på MC Varuhuset precis och det verkar som det nästan är omöjligt att få ett par tunna handskar med Gore Tex eller liknande membram. Alla är toktjocka.

Tunna membranhandskar blir helt enkelt för kalla när det regnar om man inte använder värmehandtagen men blöta om man gör det.
Det skulle behövas en fukttät innerhand med ett tunnt lager fukttransporterande material och en baksida som andas för att hålla handskarna torra när värmehandtag används. Någon som sett sådana?

On topic: Min bättre hälft har Halvarsson Exellent som är relativt tunna i innerhanden, hon är nöjd. Nya Halvarsson Tempel ser också lovande ut, den skulle jag kolla på om jag var ute efter en regnhandske.

Last edited:

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Tunna membranhandskar blir helt enkelt för kalla när det regnar om man inte använder värmehandtagen men blöta om man gör det.
Det skulle behövas en fukttät innerhand med ett tunnt lager fukttransporterande material och en baksida som andas för att hålla handskarna torra när värmehandtag används. Någon som sett sådana?

On topic: Min bättre hälft har Halvarsson Exellent som är relativt tunna i innerhanden, hon är nöjd. Nya Halvarsson Tempel ser också lovande ut, den skulle jag kolla på om jag var ute efter en regnhandske.

Problemet som jag har med alla fodrade handskar är att dom blir på tok för tjocka "inne" i handen och då får jag kramp. Ska kolla in dom du tipsade om. Tack!

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Jag har köpt Halvarsson Tempel idag, redan testat dom lite smått å e grymt nöjd!:)

Gick på 870kr!:yoparty

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...