Tips på hoj till turbobygge.

Tom_Blge

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Borlänge
Hoj
R1
Hej, jag har funderingar på att prova turbokonvertera en hoj i vinter. Detta är tänkt att bli ett budgetprojekt så jag behöver en billig hoj att börja med. Vad skulle ni rekommendera för hoj, säg runt 15000:-? Skulle vilja komma upp i runt 170-180 hästar iaf. Från 750 och uppåt borde väl vara lämpligt då ?

// Tom
 

racegoofy

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Ort
Bollebygd
Hoj
Suzuki gsx1100e
lämplig hoj för turbobygge

jag skulle kolla efter en gixxer -90 eller nyare :) men det går att bygga på nästan vilken hoj som hälst tar bara mer eller mindre tid
 

Tom_Blge

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Borlänge
Hoj
R1
Okej, Fzr1000, skulle det fungera ? de ligger ju bra i pris. Annars sugen på en zxr750 runt 88-89, skulle det fungera ?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
GSX1100 och GSXR1100 (750 funkar också) från 80-talet. Går att få för allt mellan 10 000 och 25 000kr. Ur dom får du (1100:eek:rna i alla fall) ut minst 170hk med enkla medel.

Gixxer 1100:an uppe i Gällivare skulle jag definitivt kunna tänka mig bygga turbohoj utav. Såg väldigt (nästan onödigt) fin ut. :tummenupp
 
Last edited:

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Okej, Fzr1000, skulle det fungera ? de ligger ju bra i pris. Annars sugen på en zxr750 runt 88-89, skulle det fungera ?

Jag har en Fzr 1000cc -92, Som behöver en renovering utav 2:ans växel. Annars i bra skick, bra pris utlåvas
 

Bifogat

  • Sh1.JPG
    Sh1.JPG
    64 KB · Visningar: 80
  • sh 3.JPG
    sh 3.JPG
    36.6 KB · Visningar: 87

Tom_Blge

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Borlänge
Hoj
R1
Hej igen. Om man nöjer sig med att ladda max 0.5 bar, behöver man kompsänka och bygga plenum då ? 0.5 bar på en gsxr1100-89 borde väl ge en 180 häst och kanske en 160 på en zxr750(Håller koppling på dem) ?

// Tom
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag vet inte om jag är rätt man att rekomendera det men bladearna är ganska billiga.

Ladda 0.5bar? Om du ändå ska gå igenom hela turbobyggeproceduren så är det en skitsak att kompsänka när du ändå är igång. Plenum måste du bygga oavsett.
Ingen vill stanna vid 0.5bar. Tanken blir om det var så här kul med 0.5 hur kul är det då med 1.0? osv.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Laddar 0,8+ på en aprilia-twin, ej kompsänkt. Då går den istället på E85.
Så, vill man inte bemöda sig att skruva bort några muttrar och lyfta av cylindrarna för att kompsänka så kan man byta bränsle :gnissla

Ska man bygga sitt första turbobygge hade jag nog satsat på en gammal oljekyld gsxr1100. Gammal=billig försäkring men ändå stadig grund att bygga på.
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Den funkar men jag mera rekomendera en hoj med mer CC för att den inte ska bli på ettrig:tummenupp

750 funkar utmärkt för gatkörning. Jag åker gsxr 750 turbo du har ett användbart register på nätsan 7000 varv.

Ska man åka dragracing så behövs det nog mer kubik för att komma iväg.
 

Leffe

#14
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
450 exc + Bandit12 + R1
Köp mitt sedan flera år avstannade turboprojekt. Bör klara dina önskade 180hk lätt :D

-89 gsxr 1100
Grenrör och plenum från NC racing
Intercooler från mc-xpress
Kompsänkt med 2mm alu-skiva ("cylinderfotspackning")
Mitsu 16T med rakt 7:ans avgashus
Ny kolvringar + honade cylinderlopp
3:an och 5:ans drev bytta
btr + soppapump finns

kvar att fixa (fritt ur minnet)
modda förgasare (delvis påbörjat)
avgassystem
slangar oljekylare + turbo
bränslesystem + tankarmatur
infästning klocka till wg
byta packboxar i framgaffel
diverse småpyssel

25 laxar.
Skicka PM om det är intressant.
 
Last edited:

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Själv hade jag satsat på ZXR 750 91-92 för att de är så jävla coola... inte det vanligaste turbobygget heller :)

Vet att den motorn tål överladd, finns ju en ZX7R här på forumen som har runt en 245 hk med bara tjockare topplockspackning. Förvisso inte samma motor, men i grund och botten så är en hel del likt.
 

Tom_Blge

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Borlänge
Hoj
R1
Hej

Tack för alla svar.

Jag har läst lite mer och det verkar som att fzr1000 inte är ett lämpligt val. Gsxr 1100 verkar vara det bästa men de på blocket verkar vara gjorda i guld. Gsxr eller zxr 750, någon som vet om det är sämmre att bygga på någon av dem(Förutom mindre effekt då), att koppling, kolvar, stakar eller förgasare inte håller måttet. Vi pratar årtal runt 89-90.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hej

Tack för alla svar.

Jag har läst lite mer och det verkar som att fzr1000 inte är ett lämpligt val. Gsxr 1100 verkar vara det bästa men de på blocket verkar vara gjorda i guld. Gsxr eller zxr 750, någon som vet om det är sämmre att bygga på någon av dem(Förutom mindre effekt då), att koppling, kolvar, stakar eller förgasare inte håller måttet. Vi pratar årtal runt 89-90.

Tjöp leffes, billigare kommer du inte undan :tummenupp och då håller det
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Jag vet inte om jag är rätt man att rekomendera det men bladearna är ganska billiga.

Ladda 0.5bar? Om du ändå ska gå igenom hela turbobyggeproceduren så är det en skitsak att kompsänka när du ändå är igång. Plenum måste du bygga oavsett.
Ingen vill stanna vid 0.5bar. Tanken blir om det var så här kul med 0.5 hur kul är det då med 1.0? osv.

Någonstans måste gränsen gå föfaen :gnissla
 

Tom_Blge

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Borlänge
Hoj
R1
Hej, blev en zxr750 -89 för att jag gillar dom utseendet på dem. Har bestämt mig för att kompsänka och satsa på runt 180 häst. Det är tänkt att det hela skall bli ett budgetprojekt. Har sett att vissa rekommenderar en T25 om man inte behöver så mycket effekt och dem är billiga. Vad tycker ni man skall ha för turbo ?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top