Tips på hojresa med liten budget sökes!

mattsster

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2008
Hoj
KTM DUKE 690 2010
Är så sjukt sugen på att sticka iväg ensam på hojen under min semester. Jag kom på detta för inte allt för länge sedan och siktet var då inställt på franska revieran i ca 7-10 dagar. Inser dock att jag inte löser detta ekonomiskt i nuläget. Är beredd att snåla en del, men bensinpengar osv är ju svårt att snåla in på, om jag inte späder ut soppan med vatten...

Efter lite funderande började jag skissa på att fara till Normandie istället, men tror även detta kan bli för dyrt. I så fall hade det blivit max 7 dagar.

Så nu söker jag tips på vart man kan åka på 5-7 dagars touring och göra en budgetlösning. Är inte intresserad av Norge, och heller inte att stanna i Sverige. Vad finns det för möjliheter tro? Norra Tyskland? Holländska kusten? rent av Danmark?

Utgår från Göteborg, och budgeten blir nog max 10k. Eller klarar man en tripp till Normandie på detta? Lägger hellre pengar på soppa än på boende, så kan sträck-köra rätt långt om det skulle vara så...

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
10 k som liten budget?

Jag och brorsan körde Sverige-Italien och tillbaka på det. 300 mil, 7 länder, 10 dagar. Inte tält en enda gång.
Tror till och med vi räknade in Autozug biljetterna i det.

Dessutom undrar jag lite i mitt stilla sinne hur holland och norra tyskland kan locka mer än norge? Tråkigare vägar får man ju fan leta efter.

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
390, 570, 660, 1300
Holland, ÅK INTE DIT!!
Tråkigt är bara förnamnet, körde igenom för ett par veckor sen, rakt platt och rakt, nämnde jag att det var rakt?

Sikta på Fjordlandet i Norge, bo i tält, då är 10000:- tillräckligt för åtskilliga veckor. Vacker natur, trevliga mäniskor och bra vägar, kan det bli bättre?

Murdoc

Ge mig pengar!
Gick med
16 Apr 2010
Hoj
Banhoj GSX-R 750 -04, Superduperduke 990 -05
Norge är inte så fasligt dyrt när man kör hoj. 10 nätter i en "Hytte" blir typ 5-6000kr om man är ensam.

Annars kan jag tipsa om att köra ner mot Tjeckien/Slovakien/Ungern. Galet billiga länder och väldigt vackert. Håll dig till de kuperade områdena så finns det gott om kurvor. :) (En middag på en ungersk restaurang inkl 1 öl kostar ca 30 spänn).
Jag åkte ner till Ungern i maj ensam med hojjen. Gick kanon, alla är jättetrevliga och hjälpsamma, även om de inte förstår ett ord engelska. :p

mattsster

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2008
Hoj
KTM DUKE 690 2010
10 k som liten budget?

Jag och brorsan körde Sverige-Italien och tillbaka på det. 300 mil, 7 länder, 10 dagar. Inte tält en enda gång.
Tror till och med vi räknade in Autozug biljetterna i det.

Dessutom undrar jag lite i mitt stilla sinne hur holland och norra tyskland kan locka mer än norge? Tråkigare vägar får man ju fan leta efter.

Det var i och för sig inte dåligt! jag kanske har räknat lite högt... Om man ska söder ut, är det billigare med Autozug än att köra själv? Tur & retur till Normandie är ju ca 340 mil bara det. så räknat på 400 mil och 10:-/mil i sås så blir det ju 4000:- bara där...

Ang Norge så är det mest personligt... Gillar det inte helt enkelt.

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Färja till Polen, upp genom baltikum och färja tillbaks från finland sen. Billigt att bo i de länderna och åker du färja får du övernattning på köpet.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Det var i och för sig inte dåligt! jag kanske har räknat lite högt... Om man ska söder ut, är det billigare med Autozug än att köra själv? Tur & retur till Normandie är ju ca 340 mil bara det. så räknat på 400 mil och 10:-/mil i sås så blir det ju 4000:- bara där...

Nja det beror på. Vi fick tag i billiga biljetter och då var det nog vilket som. Drygt 70 mil mindre körning och en övernattning mindre per resväg.

Men fortfarande, norra Tyskland och hela Holland är helt meningslöst resmål med hoj. Kan inte tänka mig att Frankrike är mycket roligare med alla deras fullständigt vansinniga trafikregler.

Skulle då hellre ta tåget till München och kuska runt i Alperna tills reskassan var slut. Eller köra ett varv genom Österrike, Ungern och Slovenien.

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
God Tysk öl och fina vägar hittar du i Harz. Ett skogsområde som är mycket kuperat.
Det ligger sydost om Hannover, ca 30 mil från Travemunde.
Norra Tyskland, Holland är platt!

mattsster

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2008
Hoj
KTM DUKE 690 2010
Tack för många bra tips! Ska spåna lite mer på detta ikväll!

Nja det beror på. Vi fick tag i billiga biljetter och då var det nog vilket som. Drygt 70 mil mindre körning och en övernattning mindre per resväg.

Men fortfarande, norra Tyskland och hela Holland är helt meningslöst resmål med hoj. Kan inte tänka mig att Frankrike är mycket roligare med alla deras fullständigt vansinniga trafikregler.

Skulle då hellre ta tåget till München och kuska runt i Alperna tills reskassan var slut. Eller köra ett varv genom Österrike, Ungern och Slovenien.

Jag blev lite tänd på att ta tåget ner, möjligen till norra Italien, men får det fortfarande till rätt mkt pengar. Även för en kort-vecka.

Snabb-budget:
Bensin, ca 250 mil= 2100:-
Autozug t&R = 5200:-
Boende 5 nätter (inga krav på boende) = 2000:-
fickpengar och mat (500 per dag?) 2500:-
Övrigt, avgifter, försäkring etc etc = XXX?

Nästan 12 lök bara där...

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Jag brukar räkna med 1000Sek om dan inklusive allt när jag far neråt europa.
Normandie är ganska långt bort, ett närmare alternativ är att åka till Moseldalen, eifelbergen och såklart Nürburgring. Finns många fina hojvägar i de trakterna.
Jag var själv inne på att ta DFDS RoRo ( http://freight.dfdsseaways.com/dfds_ferries/north_sea_ferries/gothenburg_immingham_ferries/ ) färja till england enkel resa och sedan köra hem genom england,Normandie, Holland osv. men det slutade med en autozug till Narbonne i frankrike.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
God Tysk öl och fina vägar hittar du i Harz. Ett skogsområde som är mycket kuperat. Det ligger sydost om Hannover, ca 30 mil från Travemunde. Norra Tyskland, Holland är platt!
Det är ett bra tips, Harz är kalas. Och vill du hellre (egentligen: har du budget) så kan du ta Stena till Kiel. Sedan har du c:a 35-40 mil till Harz. Det finns småvägar om man vill undvika autobahn.

Vi var där 2011 ett antal gossar och tog drygt 4 dagar på oss. Hade gott kunnat köra där en dag till eller två.

Kvällen före dag 1: med Stena till Tyskland kl 19 (tror jag)
Dag 1: Stena anländer kl. 9. Småvägar genom Tyskland till Harz. Inte snabbaste vägen, men trevligare än autobahn. Det blev c:a 40 mil och tog hela dagen. :)
Dag 2: snurrade runt i Harz. Kalasfin körning.
Dag 3: snurrade runt i Harz. Kalasfin körning.
Dag 4: åter genom norra Tyskland på stora/små vägar till Kiel (färjan avgår runt kl 19, tror jag)
Dag 5: hemma i Gbg vid 9-tiden på morgonen

Dag 6: längtade redan tillbaka...

Last edited:

Richi-Rich

Kör i alla andras tempo!
Gick med
16 Apr 2007
Hoj
2xR1
Åk till Norge en vecka klarar du dig på 10000kr och kan käka lyx mat och sov gott nästan ju :p. Antar att du inte skall köra med r1an? Eftersom du räknar 10kr milen om du nu inte har ett jävligt bra pris på bensin :p

malajo

Spelgud
Gick med
8 May 2008
Hoj
FZ6-N -08
Färja till Polen, upp genom baltikum och färja tillbaks från finland sen. Billigt att bo i de länderna och åker du färja får du övernattning på köpet.

På tal om Polen.
Vilken båt tar man från södra Sverige och vad får man betala på ett ungefär?

Funderar lite på en kort-tur till Krakow och kolla auschwitz

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Tack för många bra tips! Ska spåna lite mer på detta ikväll!

Jag blev lite tänd på att ta tåget ner, möjligen till norra Italien, men får det fortfarande till rätt mkt pengar. Även för en kort-vecka.

Snabb-budget:
Bensin, ca 250 mil= 2100:-
Autozug t&R = 5200:-
Boende 5 nätter (inga krav på boende) = 2000:-
fickpengar och mat (500 per dag?) 2500:-
Övrigt, avgifter, försäkring etc etc = XXX?

Nästan 12 lök bara där...

Bara där?

Vet inte vad mer du tänkt göra? Sevärdheter har du gratis runt varenda hörn.

alperna.jpg

Vi hittade iaf tågbiljetterna billigare än så. Drygt 3500 tror jag vi gav tor men då var vi fullständigt flexibla i datum så vi kunde välja billigaste tågen åt båda håll.
Vi bokade inte ett enda hotell i förväg och 1 natt couchsurfade vi.
Vi körde rakt ner från Munchen, dit vi kom med tåget, och in i Österrike. Sedan körde vi västerut så vi efter några detours kom till Lichtenstein och Schweiz. Sedan snett söderut genom alperna med fler detours ner mellan italienska sjöarna till Bologna och Modena och sedan österut och upp till Venedig. Därifrån utmed kusten sedan upp till Slovenien och upp till Österrike igen och till Munchen.

Nu är det iofs billigare med boendet när man är 2 som delar på rummet men packa med ett litet lätt tält så kommer du nog undan billigt.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Lyssna på YipYip, han har koll på vilka resmål som gäller. Däremot har han lite ang ekonomi att lära.
Det korrekta alternativet för snåljåpar (som mig) är att ta nattfärjan Trelleborg - Rostock. Det är inget krav att boka hytt, de har nämligen en mjuk och gosig matta i restaurangen.

Den stora vinsten inkasserar man alltså om man har en dagsetapp i Sverige då färjan blir det naturliga nattstoppet. Nästa dag kliver du på autobahn och är i Alperna samma kväll, biltåg är onödigt slöseri.

mattsster

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2008
Hoj
KTM DUKE 690 2010
Grymt tacksam för all tips!

Lyssna på YipYip, han har koll på vilka resmål som gäller. Däremot har han lite ang ekonomi att lära.
Det korrekta alternativet för snåljåpar (som mig) är att ta nattfärjan Trelleborg - Rostock. Det är inget krav att boka hytt, de har nämligen en mjuk och gosig matta i restaurangen.

Den stora vinsten inkasserar man alltså om man har en dagsetapp i Sverige då färjan blir det naturliga nattstoppet. Nästa dag kliver du på autobahn och är i Alperna samma kväll, biltåg är onödigt slöseri.

Kanske är ide att ta färjan och köra ner. Ett alternativ som kan vara rätt skönt är att ta tåget hem i alla fall från Nice... Hemfärden blir ju lite transportsträcka, och hem till Sverige vill väl ingen efter att åkt hoj där nere...

mattsster

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2008
Hoj
KTM DUKE 690 2010
Ni som verkar varit ute i Europa förr... Hur är det med försäkring? Räcker en halvförsäkring eller är man rent av dum i huvudet om man åker utan helförsäkring?

Gäller det sistnämna, får jag nog ställa in min resa. För mig kostar helförsäkring på R1an löjliga summor...

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år