Tips på hojresa med liten budget sökes!

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
Jag går i precis samma tankar. Tänkte dra nästa torsdag. Danmark, Tyskland, Holland och Frankrike fanns alla på min lista men efter att ha läst inläggen här får jag nog tänka om. Hur tänkte du bo? Jag vet inte om jag ska släpa på tält och skit eller om jag ska försöka hitta boende längs vägen. Jag kör halvförsäkrat btw...

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Lyssna på YipYip, han har koll på vilka resmål som gäller. Däremot har han lite ang ekonomi att lära.
Det korrekta alternativet för snåljåpar (som mig) är att ta nattfärjan Trelleborg - Rostock. Det är inget krav att boka hytt, de har nämligen en mjuk och gosig matta i restaurangen.

Den stora vinsten inkasserar man alltså om man har en dagsetapp i Sverige då färjan blir det naturliga nattstoppet. Nästa dag kliver du på autobahn och är i Alperna samma kväll, biltåg är onödigt slöseri.

Fast eftersom jag åkte från Jönköping så var mitt naturliga nattstopp (efter 67 mil) Hamburg. Därmed sparade jag in 1 övernattning samt ca 70 mil tråkig autobahn genom tyskland. Tyckte det var perfekt och det finns ju billiga biljetter om man är flexibel :)

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Grymt tacksam för all tips!

Kanske är ide att ta färjan och köra ner. Ett alternativ som kan vara rätt skönt är att ta tåget hem i alla fall från Nice... Hemfärden blir ju lite transportsträcka, och hem till Sverige vill väl ingen efter att åkt hoj där nere...

Nej hem är aldrig någon rolig väg men sen är frågan om man vill ha träsmak när man kommer till Alperna eller om man vill ha träsmaken när man kan slänga sig i soffan därhemma sen.
Jag lyxade som sagt till det och åkte tåget båda hållen.
Jag körde för övrigt också halvförsäkrat men krockade inte heller. Fråga ditt f-bolag vad dom säger om skydd utomlands.

Jag går i precis samma tankar. Tänkte dra nästa torsdag. Danmark, Tyskland, Holland och Frankrike fanns alla på min lista men efter att ha läst inläggen här får jag nog tänka om. Hur tänkte du bo? Jag vet inte om jag ska släpa på tält och skit eller om jag ska försöka hitta boende längs vägen. Jag kör halvförsäkrat btw...

Brukar inte vara problem att hitta boende utmed vägen. Inte i nått land jag åkt i iaf.
Men kolla för guds skull upp frankrikes trafikregler innan du ger dig av. Krav på reflexväst vid färd på mc och tvång på att medföra EGET alkotest är några saker jag hört talas om införts.

http://www.bike.se/nyheter/lag-om-reflexvast-i-frankrike-93173

http://www.bike.se/nyheter/lag-om-alkotest-i-frankrike-93636

Gick med
19 Feb 2013
Hoj
Riskokare
Du kör ner till Ystad, tar färjan över till vackra Bornholm där du stannar ett par dagar, sedan tar du ännu en färja, denna gång till tyska Sassnitz. Fortsätt genom Rügen, Rostock, Lübeck och Flensburg innan du entrar Jylland och dansk mark. Kör över till Fyn och därefter Själland och Köpenhamn. Över bron till det mångkulturella paradiset Malmö. Fortsätt sedan upp genom landet på valfri väg. Voila!

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Fast eftersom jag åkte från Jönköping så var mitt naturliga nattstopp (efter 67 mil) Hamburg. Därmed sparade jag in 1 övernattning samt ca 70 mil tråkig autobahn genom tyskland. Tyckte det var perfekt och det finns ju billiga biljetter om man är flexibel :)

Ja, har man en dagsetapp till Hamburg är det försvarbart att ta tåget. Men jag tycker t.o.m. att det kan vara kul med autobahn. Att borra ned sig bakom kåpan i 180 är mysigt, en härlig förrätt till det som väntar.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Ja, har man en dagsetapp till Hamburg är det försvarbart att ta tåget. Men jag tycker t.o.m. att det kan vara kul med autobahn. Att borra ned sig bakom kåpan i 180 är mysigt, en härlig förrätt till det som väntar.

Nä usch va trist. Får ångest efter 1-2 mil. Skulle aldrig palla nästan 80.
Dessutom kör jag ingen sporthoj och min bror har ingen kåpa (Fz8)
Då sitter jag hellre och krökar med några danska hojbröder på ett tåg :yoparty

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ytterligare ett förslag för jag har en vän som regelbundet tar hojen till Skottland. Har inte Stena färja till England från Göteborg? Kolla vad färjan TR kostar och sedan om Englandsfärjan ryms i búdgeten direkt norrut till de Skotska högländerna.

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Spartips #1 - tält istället för hotell
Spartips #2 - östeuropa istället för västeuropa (det mesta är billigare)
Spartips #3 - hojbyte kan spara dig väldigt mkt pengar men kanske inte är aktuellt...

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Fjordarna i Norge röstar jag för, det kommer i sin tur få dig att vilja se även Alperna med hoj nästa säsong, vilka vyer :kär

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Har väl räknat bara en gång exakt:
så, min budget med motorcykel från Boden och snurra runt i sydeuropa, totalt cirka 800 mil och tio dagar brukar ligga på under 10.000 inklusive allt(bensin inräknat)

mattsster

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2008
Hoj
KTM DUKE 690 2010
Har väl räknat bara en gång exakt:
så, min budget med motorcykel från Boden och snurra runt i sydeuropa, totalt cirka 800 mil och tio dagar brukar ligga på under 10.000 inklusive allt(bensin inräknat)

Det låter ju rätt fantastiskt! Men är du verkligen säker på att det stannat vid 10 lök? Bara soppa borde ju gått på runt 8000, vilket lämnar ca 200 kr per dag för mat, logi och andra avgifter/utgifter...

by the way, så blev det ingen tpuring för mig denna sommaren. Kommer dock göra ett nytt försök till våren hoppas jag. Då med annan hoj!

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år