Tips på hund

Messiah

My body, my temple
Gick med
22 Jan 2004
Hoj
Aprilia SXV550
Förstår inte grejen med hundar som har såpass hårda psyken.
Du måste ju ha enormt diciplinerad rottweiler mm. för att vara relativt säker att han inte ska göra dig eller någon annan skada.
Och är du rädd för inbrott/bli överfallen räcker många sällskapshundar gott och väl.

Boffen

Thank you very much
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Daytona 675
:D
Förklara mer vad du menar med vakta, min schiiifer tex är blivande vakthund, men inte vakta familjen från inbrottstjyyyvar...
De e jättebra hundar att ha i tjänst för skydd osv men ba ligga hemma i soffan me familjen o sen lägga sig o sova vid ytterdörren o vänta på tjyvar de vette tusan :D

De flesta hundar har ju de i sig att skydda personen som ger den mat o husrum så om det inte är nåt speciellt den ska vakta så kan du köpa typ va som helst :D

Nu är vakt inget krav, men det skulle ju vara bra om den kan vakta hem/hus när ingen är hemma tex. Vill inte ha någon som skäller och stressar upp sig så fort någon ringer på dörren. Men det är ju som med mycket annat något man lär hunden.
En jobbarkompis hade en Rottwiler som alltid släppte in folk i deras hem. Däremot när de skulle gå ut så ställde den sig ivägen och väntade på att det var Ok att släppa ut dem. :D

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Du bör nog först sätta dig ner och gå igenom vad det är du vill göra med hunden. Vilka aktiviteter som passar dig, tex spår, lydnad, agility, sök osv. Hundar behöver jobba med huvudet, annars blir de "jobbiga hundar som håller på med sånt". När du vet vad du vill få ut av ditt hundägande kan du börja fundera på raser och sedan på uppfödare. Såhär i inledningsskedet bör du läsa på om hundar i allmänhet och hur de fungerar mentalt, mitt bästa tips är Anders Hallgren. Lexikon i hundspråk är mycket bra och innehåller det mesta du behöver veta inledningsvis, följ gärna upp med Problemhund och hundproblem för att få mer kött på benen. Sen kan du börja kika efter lämpliga valp/vardagslydnadskurser med bra instruktörer så du vet vart du ska vända dig när du väl får hem valpen. Med andra ord, du behöver mer kött på benen innan du kan bestämma dig för vad du kan ha för ras.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag tycker du ska kolla upp Dansk/Svensk gårdshund. Det är den enda hunden jag skulle kunna tänka mig - vilket är rätt bra då jag generellt inte gillar hundar. Morsan och farsan har en sån. Alltid glad, sprallig, lättlärd och sådär lagom kaxig.

Timjan-8-m%C3%A5n-e.jpg

Ser ut som en Jack Russel fast lite högre och lite smalare.

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Nu är vakt inget krav, men det skulle ju vara bra om den kan vakta hem/hus när ingen är hemma tex. Vill inte ha någon som skäller och stressar upp sig så fort någon ringer på dörren. Men det är ju som med mycket annat något man lär hunden.
En jobbarkompis hade en Rottwiler som alltid släppte in folk i deras hem. Däremot när de skulle gå ut så ställde den sig ivägen och väntade på att det var Ok att släppa ut dem. :D

Okey det var lite som jag befarade.
Du ska nog kika efter en katt, ingen hund.
Hundar är som ett ständigt barn under 10 år, inget man lämnar ensam hemma för o åka te jobbet en hel dag.
Det tar oftast veckor av träning för att ens kunna kliva utanför dörren när man har hund.
Självklart så klarar hundar av att vara själv hemma en hel dag men det är inte att rekomendera o kan lova att det krävs att nån är med hunden 24/7 iaf de första månaderna.
Sen e de så med alla hundar att de krävs lite stimulering, de finns två sätt typ att få hunden att ligga stilla o gosa på kvällarna, övergöd den så den inte orkar annat eller gå ut o lek me den en timme eller två om dan.
Idag har jag inte orkat mer än gå ut o gå korta sträckor för o kissa o bajsa min lite för de blåser o regnar så jävligt, jag får inte va i fred en sekund, han vill leka hela tiden. Energi :D

Boffen

Thank you very much
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Daytona 675
Okey det var lite som jag befarade.

:va Då får jag nog göra dig besviken...

När jag skaffar hund har jag lärt mig så pass mycket som krävs. Det är ju mitt eget intresse att få en bra hund, därav frågan här på SH. Kommer ju inte köpa den i dag precis.
Jag har sådan "tur" att jag kan ha den på jobbet så den kommer väldigt sällan vara ensam. Men man måste ju kunna lämna den en liten stund när det behövs utan att den får ångestattacker och tycker synd om sig själv.
Ang motion så kommer de inte heller vara något problem då både jag o min sambo är väldigt aktiva, morgon som kväll.

mitt bästa tips är Anders Hallgren. Lexikon i hundspråk är mycket bra och innehåller det mesta du behöver veta inledningsvis, följ gärna upp med Problemhund och hundproblem för att få mer kött på benen.

Ok tack för tipset, ska kolla.

Det räcker alltså inte att kolla på Caesar på TV ;)

Last edited:

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
:va Då får jag nog göra dig besviken...

När jag skaffar hund har jag lärt mig så pass mycket som krävs. Det är ju mitt eget intresse att få en bra hund, därav frågan här på SH. Kommer ju inte köpa den i dag precis.
Jag har sådan "tur" att jag kan ha den på jobbet så den kommer väldigt sällan vara ensam. Men man måste ju kunna lämna den en liten stund när det behövs utan att den får ångestattacker och tycker synd om sig själv.
Ang motion så kommer de inte heller vara något problem då både jag o min sambo är väldigt aktiva, morgon som kväll.

Ok tack för tipset, ska kolla.

Det räcker alltså inte att kolla på Caesar på TV ;)

Bra bra, kände bara för o va lite extra hård för att se efter så de fanns tanke bakom det hela o inte bara ett spontant köp som så många andra, hörde bara för några dagar sedan om ett par med en lägenhet i stan som hade tage över en husky bara huxflux utan nån som helst koll eller erfarenhet, not good :gnissla
Åter till topic, finns väl vissa skäl till att schäfer varit populäraste hundrasen i många herrans år :)

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Bra bra, kände bara för o va lite extra hård för att se efter så de fanns tanke bakom det hela o inte bara ett spontant köp som så många andra, hörde bara för några dagar sedan om ett par med en lägenhet i stan som hade tage över en husky bara huxflux utan nån som helst koll eller erfarenhet, not good :gnissla
Åter till topic, finns väl vissa skäl till att schäfer varit populäraste hundrasen i många herrans år :)
Sen har man mycket roliga o trevliga stunder med dom oxå.
Inte bara schäfrar dårå, utan hundar i allmänhet.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Skaffa en hund helt utan vaktinstinkt och bättre dörrlås istället.

Att få en hund som vaktar på "rätt" sätt kräver en jävla massa utav ägaren

En hund med för mycket vaktinstinkt vaktar allt utan urskiljning, och då menar jag verkligen allt som familjen ens har nuddat vid.

Det är såna hundar som börjar skälla och visa tänderna när man går förbi bilen dom sitter i på ica-parkeringen, som biter småbarn som ska hämta bollen som har rullat in under eran barnvagn och som för ett jävla liv i lägenheten när dom är ensammen hemma och skäller så fort någon går i trapphuset.

Tyvärr visar sig ofta sånt försent, och hundägarna försvarar sina hundar, samtidigt som dom med vännerna berättar att dom har fått en problemhund.

Schäfern i dag har "lagom" mycket vaktinstinkt och blir så "hård" som man gör den till...

Givetvis bara mina 0.005 Euros

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Skaffa en hund helt utan vaktinstinkt och bättre dörrlås istället.

Att få en hund som vaktar på "rätt" sätt kräver en jävla massa utav ägaren

En hund med för mycket vaktinstinkt vaktar allt utan urskiljning, och då menar jag verkligen allt som familjen ens har nuddat vid.

Det är såna hundar som börjar skälla och visa tänderna när man går förbi bilen dom sitter i på ica-parkeringen, som biter småbarn som ska hämta bollen som har rullat in under eran barnvagn och som för ett jävla liv i lägenheten när dom är ensammen hemma och skäller så fort någon går i trapphuset.

Tyvärr visar sig ofta sånt försent, och hundägarna försvarar sina hundar, samtidigt som dom med vännerna berättar att dom har fått en problemhund.

Schäfern i dag har "lagom" mycket vaktinstinkt och blir så "hård" som man gör den till...

Givetvis bara mina 0.005 Euros

äh hundar skäller när de sitter i bilen utanför ICA av helt andra anledningar, de är instängda i ett trångt utrymme för fan.
Min skäller som en dåre när han sitter i bilen, men grannarna hade ingen aning om att jag hade hund för de har aldrig hört nåt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
äh hundar skäller när de sitter i bilen utanför ICA av helt andra anledningar, de är instängda i ett trångt utrymme för fan.

Och då hjälper det att skälla när någon går förbi?
Mina hundar, och min familjs hundar har aldrig skällt för att dom har suttit instängda i bilen, inte ens när folk går förbi eller lutar sig emot bilen.

Dom har snarare haft för lite vaktinstinkt, eller som en berömd radioprofil här i Umeå beskrev våra hundar, i radio, "dom är så snälla så gör ni inbrott hos den familjen, ta er tid att gosa med hundarna så hjälper dom till att bära ut grejorna ur huset"

Vi behövde dock ingen vaktinstinkt i hundarna, så för oss var det rätt, dessutom avskräckte dom folk med sin blotta storlek.

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Och då hjälper det att skälla när någon går förbi?
Mina hundar, och min familjs hundar har aldrig skällt för att dom har suttit instängda i bilen, inte ens när folk går förbi eller lutar sig emot bilen.

Dom har snarare haft för lite vaktinstinkt, eller som en berömd radioprofil här i Umeå beskrev våra hundar, i radio, "dom är så snälla så gör ni inbrott hos den familjen, ta er tid att gosa med hundarna så hjälper dom till att bära ut grejorna ur huset"

Vi behövde dock ingen vaktinstinkt i hundarna, så för oss var det rätt, dessutom avskräckte dom folk med sin blotta storlek.

Nej det gör de väl inte direkt, men han e världens snällaste o skulle aldrig göra en människa något ont men stänger man in han i bilen skäller han.
Vissa hundar bara är såna helt enkelt.

mellow

Mupp
Gick med
28 May 2007
Hoj
-01 Honda 929rr
Jag märker redan nu att våran Akita har börjar vakta som faen (5mån gammal) det är ju iof sig en ganska utpräglad vakthund, kan inte gå förbi en mörk gränd utan att moffa lite... Men det där ska vi nog få ur han med lite träning... Usch vad dom växer fort, saknar mina valpar lite...

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024