Tips på hur man bör, och inte bör, köra om på bandagar.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är ju helt avhängigt på syftet med sessionen. Knix med SMC är ju trafiksäkerhetsträning, så där hör ju inte ens att mäta varvtid hemma egentligen, och omkörningar bör vara påbörjade i utgång på kurvan så man får gott om utrymme att göra en snygg passering på rakan och sedan inte sno spår och sånt.

Om det å andra sidan är en träning för tävling är det ju inga problem alls att passera lite var som helst så länge det är snyggt gjort och finns plats.
Bromsfajt på hörntänder in i böj är väl fortfarande lite tveksamt även där.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det är ju helt avhängigt på syftet med sessionen. Knix med SMC är ju trafiksäkerhetsträning, så där hör ju inte ens att mäta varvtid hemma egentligen, och omkörningar bör vara påbörjade i utgång på kurvan så man får gott om utrymme att göra en snygg passering på rakan och sedan inte sno spår och sånt.

Om det å andra sidan är en träning för tävling är det ju inga problem alls att passera lite var som helst så länge det är snyggt gjort och finns plats.
Bromsfajt på hörntänder in i böj är väl fortfarande lite tveksamt även där.
Njaä, inte tveksamt men kanske lite onödigt om man går av och plockar med den andre, kan ju skapa liiite sura miner... :tungan

Men sålänge man gör vad man ska och har lite marginaler i körningen är det inga problem med "hårda" omkörningar på träning då det finns möjlighet att misslyckas för bägge parter, kör man i racetempo utan marginaler på träningen däremot....
 

jboive

Pjååår Räijsing
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM Super Duke 1290R / KTM 300 EXC TPI 2021
Det är ju helt avhängigt på syftet med sessionen. Knix med SMC är ju trafiksäkerhetsträning, så där hör ju inte ens att mäta varvtid hemma egentligen, och omkörningar bör vara påbörjade i utgång på kurvan så man får gott om utrymme att göra en snygg passering på rakan och sedan inte sno spår och sånt.

Om det å andra sidan är en träning för tävling är det ju inga problem alls att passera lite var som helst så länge det är snyggt gjort och finns plats.
Bromsfajt på hörntänder in i böj är väl fortfarande lite tveksamt även där.

Jag inbillar mig att en bandag för gemene man inte är träning inför tävling. Killgissar att det är betydligt fler som kör ”vanliga” bandagar och inte tävlar än tvärtom.
Jag har satt titeln med det utgångsläget.
Tävlar man hoppas jag inte man behöver se den här videon. ?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Dom få gånger jag kör om (gammal förare med motosvaga hojar), så försöker jag tänka mig in i hur det upplevs av den som jag kör om. Hittills har ingen klagat. Annat var det när jag var ung och körde speedway.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Dom få gånger jag kör om (gammal förare med motosvaga hojar), så försöker jag tänka mig in i hur det upplevs av den som jag kör om. Hittills har ingen klagat. Annat var det när jag var ung och körde speedway.
Jag tycker folk klagar lite hela tiden.
I jobbpendlingen, dådå.
 

jboive

Pjååår Räijsing
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM Super Duke 1290R / KTM 300 EXC TPI 2021
Med en 1290 är det väl aldrig svårt att gasa om någon efter kurvan. Jag vill se honom demonstrera omkörningar på en 250 eller en 400.
Poängen med klippet är att visa vart man ska köra om - inte så mycket hur man lägger upp en omkörning.

Kanske kan få låna min grabbs pendlarhoj en halvrisig SV650 med 17 år gamla däck - är den tillräckligt trött?

Skulle bli lite mer av en utmaning iaf. ?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Poängen med klippet är att visa vart man ska köra om - inte så mycket hur man lägger upp en omkörning.

Kanske kan få låna min grabbs pendlarhoj en halvrisig SV650 med 17 år gamla däck - är den tillräckligt trött?

Skulle bli lite mer av en utmaning iaf. ?

Ja, den är tillräckligt trött. Och med den tror jag du ofta har problemet att större hojar är i vägen för dig i kurvan och sen på rakan försvinner dom som en löning.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det är jobbigt med "raksträcksgasare" utan kurvhastighet, -till slut ruttnar man och klipper dem i en bromsduell eller i en kurva ...:hojraket
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det är jobbigt med "raksträcksgasare" utan kurvhastighet, -till slut ruttnar man och klipper dem i en bromsduell eller i en kurva ...:hojraket
Som en mycket vettig instruktör sa till mig när jag började med smc-kurser för(vad som känns som)en evighet sedan när jag gnällde på att jag blev frångasad på rakan och de stod still i böj, "om dom inte kan köra for i böj och inte får gasa på rakan, vad ska dom då göra här?"

Man får bli bättre, smartare och planera, SEN bromsar man om de på hörntänderna! :D
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
Man får bli bättre, smartare och planera, SEN bromsar man om de på hörntänderna! :D
precis så gjorde jag för många år sen när jag hade race guzzin.
körde om en snubbe i kurverna som hade typ en yamasukika 1000 ccm
då kallade han mej för en idiot för att jag körde om när det svängde :rofl:rofl:lol:lol
körde om snyggt o prydligt utan att tränga han
 

jboive

Pjååår Räijsing
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM Super Duke 1290R / KTM 300 EXC TPI 2021
Ja, den är tillräckligt trött. Och med den tror jag du ofta har problemet att större hojar är i vägen för dig i kurvan och sen på rakan försvinner dom som en löning.
Det problemet har man alltid, oavsett vad man sitter på. Men det är förstås svårare ju slöare hoj man sitter på själv.

Super Duken är inte bästa valet för en sån här bana (heller). Svårt att komma iväg när det går så sakta utan att det går på bakhjulet. Åker antagligen på en betydligt bättre varvtid på grabbens Gixxer 750.
 

jboive

Pjååår Räijsing
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM Super Duke 1290R / KTM 300 EXC TPI 2021
Det är jobbigt med "raksträcksgasare" utan kurvhastighet, -till slut ruttnar man och klipper dem i en bromsduell eller i en kurva ...:hojraket
Det är smartare att gå in i fastlane och vänta några sekunder på fri väg.

Det brukar gås igenom på förarmötena just det här fenomenet att folk bara gasar rakt fram och att man INTE ska göra det utan släppa fram snabbare förare, men det biter sällan tyvärr.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, den är tillräckligt trött. Och med den tror jag du ofta har problemet att större hojar är i vägen för dig i kurvan och sen på rakan försvinner dom som en löning.
Jag hade ganska roligt på knix med min gamla risiga cbr600f, fick gå på full jävla gas i ingången i böj för att ha byggt hastighet för att komma om på rakan, nästan oavsett vad folk körde. :hihi
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är jobbigt med "raksträcksgasare" utan kurvhastighet, -till slut ruttnar man och klipper dem i en bromsduell eller i en kurva ...:hojraket
Brukade låta dem försvinna och sedan gå in för att var ikapp efter kurvorna innan rakan. :)
 

Laponia

Medlem
Gick med
14 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2021, BMW S1000R
Kör inte så ofta om, men det händer. Trivs mest med att köra mysigt, komfortabelt och tekniskt. Några tips av egna erfarenheter med lite motorsvagare hojar.
- Bromsa något senare efter rakan om du märker att framförvarande har tidig bromspunkt. Det brukar bli en ganska snabb omkörning.
- Om du märker att framförvarande inte vågar dra på i utgång eller har låg kurvhastighet. Dra på mer i utgång och förbi, helst i inner som oftast är säkrast På vissa ställen kan förnedrande ytterspår fungera bra utan risk . Tex högern efter rakan på Mantorp och genom karusellen på Anderstorp.
- Ibland kan snitthastigheten på en raka bli högre med en motorsvagare än en motorstarkare om man kan få till en rejäl skjuts ut från kurvan innan rakan varvid framförvarande kan köras om.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Brukade låta dem försvinna och sedan gå in för att var ikapp efter kurvorna innan rakan. :)
Så kör jag också! :tummenupp Gås igenom på förarmöten att man bör göra så eller gå in i depå för att få fria varv men det är få som tycker det är ett alternativ...
Jag är inte snabbast men heller inte långsammast så jag blir både omkörd och kör om på banträffar.

Många kör därför efter devisen Du flyttar dig när jag kommer vilket betyder att det inte är den som vill köra om som ska anpassa sig. Det är alltid andra som ska anpassa sig, jag ska inte behöva ha någon ivägen för mig! :crash

När det gäller tävling eller träning inför tävling gäller inte det.
Då kan det se ut som Bassini och Toprak på Catallunya i helgen! ;)
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top