Tips på hur man lägger på 21 tums dubbdäck

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hur i helvetet ska jag få på fram däcket på fälgen utan att slangen far? Sidorna på dubbdäcket är nåt fördjävligt styva och hur än försiktig jag varit så jag jag lyckats klämma slangen två gånger. Har försökt hålla koll på slangen men på slutet verkar den lik förbannat gå blivit klämd.

Enda sättet att få dit slangen är att stoppa in den i däcket och sen pumpa den svagt och trycka i ventilen genom fälgen och sen börja kränga på däcket. Däcksidorna är väldigt styva och däcket som nyper ihop så bägge sidorna har den tendens att gå på fälgen samtidigt. Tyckte att Michelin Starcross däcket var lite bökigt fram men det var ju rena barnleken mot detta Trelleborg däck.

Är i alla fall utan slangar nu så jag får beställa nya så nåt åka i helgen lär det inte bli även om bultarna till bromsskivorna kommer.

Behöver tips på detta med däckkrängningen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kolla youtube.

Slangen pumpar man en aning så att den håller formen lite grand. Hänger du slangen på fingret så ska det bli ett veck längst ner.

Däcklåset ska sitta på fälgen med muttern på men inte hårt åtdragen.

Peta in slangen i däcket innan du börjar kränga däcket på fälgen. Peta in ventilen i hålet på fälgen och dra på muttern några varv så att den inte kan halka ur.
Men inte mer än så.

Sen när du kränger måste du se till att kanten på däcket är hålls nere i diket av fälgen, särskilt på motsatt sida mot där du har däckjärnen. Och du måste ta ena sidan först, bägge sidor samtidigt går inte för två kan inte inte plats i botten på diket samtidigt.

Sen ska du vända däckjärnen fel väl, dvs inte så att kroken greppar i fälgkanten utan tvärtom så att däckjärnet vill halka lös om du inte håller in det ordentligt. Syftet med det är att man då inte kan klämma slangen.

Känns lite jobbigare men att laga/köpa slangar är ännu jobbigare.

Däcklås och ventiler är sånt som hindrar däcket att gå ner i botten på diket så därför är det nära dom som man kränger på däcket sist. Tänk på att bägge behöver petas in precis när du kränger däcket just där så att däcket går in under dessa.
 

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Förvärm däcket i pannrummet. Arbeta i varmt utrymme.

Skippa däckslåset om du har sådant. Talka slang och insida av däcket.

Att jobba med slangen lätt uppblåst i däcket är helt rätt. Ibland kan man behöva pysa ut lite luft när man kommit halvvägs.

Undvik att jobba från två håll.

Håll koll så att däcket håller sig nere i gropen och inte börjar klättra.

Mycket smörja hjälper.

Gummiklädd handslägga kan hjälpa.

Hitta på nya svordomar.


Edit:
Tveka inte att lappa slangen du nypt.
Funkar utmärkt. Tvätta rent, rugga upp ordentligt och tvätta igen med kemisk ren bensin, oljefri aceton eller liknande. No worries.
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Utöver vad som sagts ovan så är det (likt skidåkning och samkväme) viktigt med glid för att det ska gå lättare.
Däckpasta, fönsterputs el.dyl (i detta fallet, inte de andra!) underlättar en hel del. :fakta
 

Boofer

Sporthojsnörd
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Umeå
Hoj
S1000R-15
Om man offrar lite blod till dubbguden brukar det gå lite bättre.
 

FZR1000_2LA

Tekniknörd
Gick med
21 Jan 2017
Ort
Kungälv
Hoj
RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
Däckmaskin :7peta

Ta med grejorna till en gummiverkstad och fjäska lite, kan vara värt några kronor.
Man blir lite fattigare, men man slipper: hitta på massor med nya (grova) svordomar, klämma sig, blöda ner skiten, sabotera slangen, fälgen, däcket eller allting.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Förvärm däcket i pannrummet. Arbeta i varmt utrymme.

Skippa däckslåset om du har sådant. Talka slang och insida av däcket.

Att jobba med slangen lätt uppblåst i däcket är helt rätt. Ibland kan man behöva pysa ut lite luft när man kommit halvvägs.

Undvik att jobba från två håll.

Håll koll så att däcket håller sig nere i gropen och inte börjar klättra.

Mycket smörja hjälper.

Gummiklädd handslägga kan hjälpa.

Hitta på nya svordomar.


Edit:
Tveka inte att lappa slangen du nypt.
Funkar utmärkt. Tvätta rent, rugga upp ordentligt och tvätta igen med kemisk ren bensin, oljefri aceton eller liknande. No worries.

Däcklåset sitter där av en anledning, skippar man det så måste man kompensera med hårt pumpade däck.

Inte någon bra lösning för enduro eller crossbana men för gatåkning kan det ju funka.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Slangen har jag haft i däcket lätt pumpad och sen petat in ventilen i fälgen, men då jag börjat kräna ena sidan har den andra följt med och så har jag fått börja lyfta upp den igen. Smort har jag gjort med fönsterputs vilket man får smörja på hela tiden, tycker jag gjort som ni ungefär som ni säger bortsett från att vända däckjärnen. Nu har jag fixat mig lagningslappar så nu ska slangarna lagas och sen är det väl bara ta nya tag de lär ju funka som övningsobjekt.

Jag undrar om fälgarna på KLR:en spelar in och om dom är riktigt bra i detta fall, diket känns väldigt smalt och grunt (tror jag) vilket säkert inte gör det hela lättare. Saknar däcklås på KLR:en så det är ju något enklare då och förhoppningsvis så håller sig däcket i denna effektivare maskin.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Är stommen hård på framdäcket så är det bedrövligt.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Googla på ”Älta metoden”
Eller gå in på soe.se
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Ett annat tips för att få däcket att hålla sig i brunnen är t.ex buntband modell grövre (med snabblås så kan man återanvända dem), alternativt en bra snabbtving som håller nere skiten.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag antar förresten att du inspekterat fälgarna så där inte sitter någon liten flisa/skarp kant eller så som punkterar slangen?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tror inte KLR har någon annan design på fälgen än andra 21" hjul. Men Trelleborg med vintergummi är bland de jävligaste däcken att kränga.

Jag bryr mig sällan om att smörja men är det riktigt jävligt så tar jag lite såpa eller flytande tvål. Fönsterputs har jag aldrig testat.

Ibland behöver man tre däckjärn, och så får man med knät hålla ett däckjärn på motsatta sidan för att däcket inte ska glida av. Det däckjärnet behöver man peta in med kroken under fälgkanten och då får man helt enkelt titta så det inte ligger någon slang där.
Jag brukar bända lite utrymme med ett järn och så petar jag in det andra järnet i en bra position.

Se till att du planerar så du får bromsskivan uppåt på slutet så att du inte böjer den medans du kryper runt på hjulet.

På bakhjulet är ytterligare en fördel med det att man slipper slå knogarna blodiga mot drevet ifall man slinter.
 
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Slangen har jag haft i däcket lätt pumpad och sen petat in ventilen i fälgen, men då jag börjat kräna ena sidan har den andra följt med och så har jag fått börja lyfta upp den igen. Smort har jag gjort med fönsterputs vilket man får smörja på hela tiden, tycker jag gjort som ni ungefär som ni säger bortsett från att vända däckjärnen. Nu har jag fixat mig lagningslappar så nu ska slangarna lagas och sen är det väl bara ta nya tag de lär ju funka som övningsobjekt.

Jag undrar om fälgarna på KLR:en spelar in och om dom är riktigt bra i detta fall, diket känns väldigt smalt och grunt (tror jag) vilket säkert inte gör det hela lättare. Saknar däcklås på KLR:en så det är ju något enklare då och förhoppningsvis så håller sig däcket i denna effektivare maskin.
Smalt dike är det på alla cross/enduro med 1,6" fälg också och det innebär inga problem.
Med den här typen av däckjärn https://www.ettansmopeder.se/product/dackjarn-36cm och använda den änden som är till höger i bild ska man klanta sig ordentligt för att stoppa in järnet för långt och nypa slangen.
Du kan prova att börja med fälgen "i" däcket så behöver du bara bråka med en däcksida i taget.Sök på Youtube efter filmer där man kränger med tubliss eller t-lock så ser du vad jag menar.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Värme är guld.
Som notrightrider skriver ovan.

Brukade sitta i garagefåtöljen och snurra däcket i knät (kanske inte så kul med dubb....) och värma på insidan med varmluftpistol till jag inte kunde hålla i däcket längre på utsidan för det var för varmt.
Alternativ är halvtimme i däckvärmare.
Men jag har bara för hand krängt på slanglösa Metzeler och Michelin på gathojar.......:rodnar
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu har jag varit och repat slangar och tänkte att jag testar kasta på bakhjulet och det var inte större problem att få på 17 tums bakhjulet, lite mer motsträvig än det nya Mitas CO2 som jag la på sist men inte nåt speciellt jobbigt.

KLR650C har 1,85 tums fälg som det verkar, vet inte om det ställer till det nåt mot 1.6 tums bredd?

Ska ta nya tag imorgon med repade slangar och testa. Att ha fälgen i däcket vet jag inte hur det ska gå till i detta fall däckhelvetet är så styvt att man precis får in slangen i det löst.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu har jag varit och repat slangar och tänkte att jag testar kasta på bakhjulet och det var inte större problem att få på 17 tums bakhjulet, lite mer motsträvig än det nya Mitas CO2 som jag la på sist men inte nåt speciellt jobbigt.

KLR650C har 1,85 tums fälg som det verkar, vet inte om det ställer till det nåt mot 1.6 tums bredd?

Ska ta nya tag imorgon med repade slangar och testa. Att ha fälgen i däcket vet jag inte hur det ska gå till i detta fall däckhelvetet är så styvt att man precis får in slangen i det löst.

Har ni bastu så skulle jag göra däckbytet i bastun. Däck blir mjukare i värmen.........
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top