Tips på hur man lägger på 21 tums dubbdäck

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är däckhelvetet på, det fick ge sig på morgon.

Gjorde som tidigare men höll däckjärnet "fel" som Two stroke sa och det gick bra till på slutet av andra sidan men då gick det inte längre (trodde jag), vände på järnet och direkt jag skulle ha ut det hörde man pysssss :huvet:huvet:huvet

Dit med en till repad slang och nytt försök och nu gav jag mig fan på att inte vända på järnet efter mycket om och men så fick jag dit däcket, verkar som att om man lät däcket ligga och spänna på fälgen så gav det efter sig lite grann. Det svåra är ju att få över sida som redan är pålagd så diket blir fritt för sida man håller på med då däcket är så styvt att det vill nypa ihop sig. Några tips på hur man får över sidan som redan är på för att få diket fritt?

Vad det gäller däcksmörja så går jag läst att fönsterputs ska vara bättre än diskmedel såpa för då det torkat är det borta, med såpa och diskmedel kan däcket tydligen bli halt om den blir blött. Om det sen spelar nån roll vet jag inte.

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Skam den som ger sig!
Du har helt klart gjort dig förtjänt av en god virre ikväll! :fyllisar

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Det svåra är ju att få över sida som redan är pålagd så diket blir fritt för sida man håller på med då däcket är så styvt att det vill nypa ihop sig. Några tips på hur man får över sidan som redan är på för att få diket fritt?

Vad det gäller däcksmörja så går jag läst att fönsterputs ska vara bättre än diskmedel såpa för då det torkat är det borta, med såpa och diskmedel kan däcket tydligen bli halt om den blir blött. Om det sen spelar nån roll vet jag inte.
Smörj däcket ordentligt,däckmonteringspasta är betydligt bättre än fönsterputs för det ändamålet.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Skam den som ger sig!
Du har helt klart gjort dig förtjänt av en god virre ikväll! :fyllisar

Tänkte fira igår kväll men efter som jag har problem med spriten sket det sig, jag glömde helt enkelt bort att ta en grogg och kom på det jag låg i sängen och då var det ju j fen idé. Ofta brukar jag tänja att ikväll ska jag ta en grogg eller en öl men så glömmer jag bort det, är väl egentligen ett ganska bra spritproblem ;)

Tänker köpa en hink däckpasta då jag åker till Luleå nästa gång för vinterdäcken ska ju förmodligen av på en dryg månad och då jag tänker jag kränga på allrounddäcken på denna omgång fälgar så det går snabbt att byta mellan grovmönstrade däck och allrounddäck i sommar beroende på var man ska åka.

Tänkte snart ge mig ut och testköra en sväng efter min egen 2 km långa skogsväg som är plogad men som nu har några cm nysnö på sig.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Det viktigaste är att se till att motsatt sida av däcket (från där du kränger) är "nere" i diket på fälgen, då går det helt utan våld. Dubbdäck i alla ära men kom igen när du krängt hemmagjorda isdäck med 300+ sylvassa skruvar :D

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Ska tänka på detta med att se till att hålla nere däcket i diket.

Var ute en sväng i lördags, var kul att köra. Tyvärr blev det +8 grader här idag så nu är det både moddigt och isigt, hoppas det kyler av lite så det blir vinterföre igen.

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Har kört mycket enduro tidigare och körde ofta med mousse, då gäller det att pressa in motsatta sidan i diket på fälgen om man ska kunna kränga över sista biten på däcket. Detta löste jag med ett par svetsklämmor mellan fälg och däck som tvingar däcket mot mitten när du kränger över sista biten. Mousse motsvarar ca 0.8 bar så det kunde vara lite jävligt ibland, särskilt med nya dubbdäck. Däckpasta från biltema funkar fint, smörj in mousse/slang med mousse-gel eller liknande, värm upp däcket så det mjuknar lite. Ta det försiktigt med järnen, kräng lite i taget, någon sa till mig att om du måste använda mer än två fingrar så gör du fel, kanske lite överdrivet men man ska inte behöva ta i alltför mycket.

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Höll själv på med ett litet däckhelvete på en bekants piaggio zip häromdagen. Dock gick det ej att fylla på luft stora glipor på båda sidor. Kändes knäppt värt att gå till nån bensinstation med snabbare qluftpump. Det jag gjorde var att lägga ett spännqband över hela däcket, där jag platta ut däcket genom, trä ett däck järn under qabandet o vred/snurrade det så att det spändes o platta ut däcket så det vidga sig på båda sidorna. Gick att pumpa up med en cykel fotpump. Tips, Om nån skulle dyka på det problemet

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår