Tips på hur man ska låsa hojen?

Hurtig

KTM'en är såld....
Gick med
10 Apr 2003
Hoj
Street triple..
Tjena alla.

Med tanke på alla hojstölder så tänkte jag fråga om tips på hur man ska låsa hojen för att få ha den kvar?

Vad ska man ha för lås, skivbromslås, kätting, bygellås o.s.v?

I många parkeringsgarage och vanlig gatuparkeringar saknas det grejer som man kan dra kättingen runt och säkra hojen i, hur ska man låsa fast den, för igentlingen är det bara för tjyvarna att bära iväg hojen.

Vilka förslag har ni?

Tack

HanneZ

Guest
Jag ser min hoj från balkongen, o den e fastlåst med kedja. Brukar ha dörren öppen så ja skulle höra ifall dom tar fram nån vinkelslip. Dessutom har jag tatt med 3 st tegelstenar som ligger på balkongen ifall ja behöver göra min stämma hörd. 1 tegelsten från 10:e våning smäller nog till bra i asfalten brevid tjyvarna!

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
HanneZ skrev:
Dessutom har jag tatt med 3 st tegelstenar som ligger på balkongen ifall ja behöver göra min stämma hörd. 1 tegelsten från 10:e våning smäller nog till bra i asfalten brevid tjyvarna!

Riktigt farligt alltså, skulle du träffa någon med en sådan sten eller inte så lär du åka in för mord eller mordförsök.

pvcraketen

Ung å lovande...
Gick med
12 May 2003
Hoj
En liten svart
HanneZ skrev:
Jag ser min hoj från balkongen, o den e fastlåst med kedja. Brukar ha dörren öppen så ja skulle höra ifall dom tar fram nån vinkelslip. Dessutom har jag tatt med 3 st tegelstenar som ligger på balkongen ifall ja behöver göra min stämma hörd. 1 tegelsten från 10:e våning smäller nog till bra i asfalten brevid tjyvarna!

Så du sover på balkongen, som är fastlåst med kedja - det är tryggt, med ena ögat öppet på nätterna?
Din hoj är givetvis försäkrad mot "stenskott" om du från tionde vångingen mot all förmodan skulle missa asfalten och i stället träffa hojen?
Rätt att döda har du atomatiskt OM du skulle träffa den tveksamme människan på något ömtåligt ställe eftersom han är i stånd med att sno din hoj, eller?

;)

HanneZ

Guest
Tessan skrev:
Har du (o)tur så går han ett steg åt sidan, så du missar marken.... :D
hehe, dessa va ju mest till för att skrämmas o inte mörda folk med. Borde nog öva en gång för o se vart stenen hamnar :D

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Mycket bra tråd :Bugar

Jag är världsämst på området men har kollat lite med båtlirare. Klass-3 kätting klipper man inte av hur som helst. Finns hos välsorterade båttillbehörs-handlare. Erlandsons Brygga i Solna t ex. Självklart går allt att ta sig igenom med rätt grejer. Men det för med sig ett jäkla liv. (Buller)

Gissar att om den står i ett allmänt garage fastlåst med bra kätting så har de ju ändå ofta möjlighet att jobba ostört. Ett bra läge (ur hojägarens synvinkel) borde väl vara att den står och är fastkedjad på en plats där det är orimligt att tjuv-aset kan jobba utan att det märks. Omvänt, om man nu som tjuv ska knäcka en kedja med diverse högljudande medel, så vill man nog göra det långt från folk.

Bara ett par tankar.

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr 750 -00 och CBR Zoohundra
Lås stoppar smågangsters (läs fjortisar), men är det någon som har en beställning på din hoj så blir du av med den hur många lås, kättingar eller tegelstenar du än har. Du kanske klarar dej en eller ett par gånger men till slut så tar de den i vicket fall.

Skaffa en orginell hoj, så kanske du har större chans att ha den kvar... Det har jag!! :D

/Fröken negativ...

pelle80

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
Yamaha YZF R1 -03
jag blev av med min R1a för 4 månader sedan men jag har gjort så att jag borrade ner en 22mm expanderbult och svetsade på en stor ögla på den sen köper man en kjeda och låser genom den får se om man får ha kvar hojen nu.

HanneZ

Guest
Tessan skrev:
Perfekt!
Du har inget tips till mig hur ja ska göra när ja har köpt mc?! Bor i lägenhet med vanlig parkering, inga staket eller nånting å låsa fast nånting i, och inga fönster mot parkeringen.. :huvet

Lite svårt och dra upp en mc till tredje våningen.. :va
Vet inte om 2-takts hojar fårn 80-talet är så stöldbenägna :D

raceman_peps

I år med fälgstripes!!
Gick med
3 Dec 2003
Bortom Nykil i 240 m2 verkstad och 110 m2 bostad!!
Hoj
Yamaha YZF600R Thundercat. Husqvarna 250TE, Honda TRX500 Fourman hydrostatik. Cresent Tarfek sport 7v, SISU LYX universal 3vxl!
Tessan skrev:
Perfekt!
Du har inget tips till mig hur ja ska göra när ja har köpt mc?! Bor i lägenhet med vanlig parkering, inga staket eller nånting å låsa fast nånting i, och inga fönster mot parkeringen.. :huvet

Lite svårt och dra upp en mc till tredje våningen.. :va

Fanns det inte en tråd nyligen där man kopplat ihop ett spyball larm med en trådlös dörrklocka?!? Verkar vara modellen för dig.
SÖK!

Hurtig

KTM'en är såld....
Gick med
10 Apr 2003
Hoj
Street triple..
Tessan skrev:
Kör in den i köket, :tummenupp det gör min pappa, fast han å mamma har garage hemma...! :lol
lite jobbigt att dra den uppför 5 trappor... och i hissen går den inte in i, samt att mitt kök är väldigt litet.. :(

Hurtig

KTM'en är såld....
Gick med
10 Apr 2003
Hoj
Street triple..
#Olsson# skrev:
Mycket bra tråd :Bugar

Jag är världsämst på området men har kollat lite med båtlirare. Klass-3 kätting klipper man inte av hur som helst. Finns hos välsorterade båttillbehörs-handlare. Erlandsons Brygga i Solna t ex. Självklart går allt att ta sig igenom med rätt grejer. Men det för med sig ett jäkla liv. (Buller)

Gissar att om den står i ett allmänt garage fastlåst med bra kätting så har de ju ändå ofta möjlighet att jobba ostört. Ett bra läge (ur hojägarens synvinkel) borde väl vara att den står och är fastkedjad på en plats där det är orimligt att tjuv-aset kan jobba utan att det märks. Omvänt, om man nu som tjuv ska knäcka en kedja med diverse högljudande medel, så vill man nog göra det långt från folk.

Bara ett par tankar.
Du vet inte vad en sådan kätting ligger på i prisklass?

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Hurtig skrev:
Du vet inte vad en sådan kätting ligger på i prisklass?

Vet ej, men inte så farligt faktiskt. Storleksordningen 200-400 tror jag. Metervara förmodligen. Jag skall dit om en halvtimme och kolla/ev köpa. Återkommer med mer info.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
HanneZ skrev:
Vet inte om 2-takts hojar fårn 80-talet är så stöldbenägna :D

Helt riktigt. Man bör ha en viss akademisk läggning för att uppskatta 2-taktshojar. Tjackpundarna förstår bara eretta va erretta va elle gixer ba gixer va fan :D

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
Jag köpte en härdad bergsögla (finns i div. båtbutiker) och borrade ett hål i en bergskulle jag hade utanför huset, sedan slog jag ner öglan tillsammans med bergscement.
Köpte en klass 4 kätting med tillhörande lås som jag sedan låste fast ramen mot öglan.
Kättingen var dock dyr, jag har för mig att den kostade 2500:-
Belysning skadar inte heller, fick tillåtelse av föreningen att montera upp en bygglampa (finns på clasohlsson för typ198:) med IR detektor, det blev rena dagen så fort någon närmade sig.
Lampan går även att koppla till en trådlös dörrklocka, men det blir lite jobbigt om du har mycket små djur som springer omkring :huvet

Vad du sedan väljer att göra med div. förrövare som tycker att du ska dela med dig till alla andra är upp till dig, men då lyckas du nog hålla kvar dom en liten stund.
Kan nästan se disskutionen framför mig med konstapeln.
-Kanske för att träffas av plötsligt nedfallande tegelsten :rolleyes: Den bara råkade lossna från fasaden.....

-öhh, som inte har några tegelstenar....

-Nä, inte nu längre :hihi

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag har funderat på följande i garaget:
1 st markankare Länk1 Länk 2 Länk 3
1 st stor kedja att låsa fast hojen i markankaret
1 st rörelsedeckare i garaget kopplad till högljudsiren.
Rörelsedeckaren skall även helst vara kopplad till ett larm som ringer upp till mobilen.
Det skulle även funka med att kopplas till tex en trådlös dörrklocka som plingar i lägenheten så fort larmet aktiveras.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
#Olsson# skrev:
Helt riktigt. Man bör ha en viss akademisk läggning för att uppskatta 2-taktshojar. Tjackpundarna förstår bara eretta va erretta va elle gixer ba gixer va fan :D

Haha, klockrent! :tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...