Tips på hur man ska låsa hojen?

Corp

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
Yamaha R1 -99
HanneZ skrev:
Jag ser min hoj från balkongen, o den e fastlåst med kedja. Brukar ha dörren öppen så ja skulle höra ifall dom tar fram nån vinkelslip. Dessutom har jag tatt med 3 st tegelstenar som ligger på balkongen ifall ja behöver göra min stämma hörd. 1 tegelsten från 10:e våning smäller nog till bra i asfalten brevid tjyvarna!

Fan jag bor på första våningen, smäller inte lika bra där...men en Widescreen TV eller en bokhylla borde väll göra susen?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Har tills vidare gjort som så att jag har kedjat fast hojen i den projekt/skrot-bil som står uppallad i mitt garage. Skall man få ut hojen blir det till att kapa i hojramen eller kapa i bilramen. Båda alternativen tar tid. Och under den tiden hinner jag vakna och ta mig ut till garaget och "prata" vedebörande till rätta.

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
Corp skrev:
Är skivbroms låsen bra?

Dom fungerar bra för sitt ändamål om du parkerar tillfälligt och tjuven inte hunnit hämta släp och fyra polare, men utanför hemmet om den står på samma ställe så kommer dom bara tillbaka och bär iväg hojen ändå.... :huvet

TheDude

Überposör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
King of the road
Corp skrev:
Är skivbroms låsen bra?

Jag har hört att det inte ska vara de bästa låsen som finns, men ett lås är ju bättre än inget oavsett vad :) (använder själv ABUS Granit skivbromslås)

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Ska nog också försöka mecka till nåt bra för hojen nere i garaget.
E lite sugen på att sätta nåt liknande Wiseguys ankare i väggen och dra nån jättekätting genom hojen. Larm får det bli när jag har råd.
Så jävla mycket folk som springer dagligen genom garaget. Dock har bara dom som har bil eller mc i garaget nyckel dit. Men det hindrar ju inte obehöriga som kanske åker med nån som bor där att se vad som finns där.
Det har ju ändå varit inbrott ett par gånger nu på senaste. Fick min bil länsad där i höstas. :mad:

Kan ju bara tänka mig hur förbannad jag hade blivit om någon gör nåt med hojen. Bilen skiter jag fullständig i :tungan

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
$noop skrev:
ankare i väggen och dra nån jättekätting genom hojen. Larm får det bli när jag har råd.
Se bara till att det är en redig betongvägg. Inte någon tegelaktig grej man bankar sönder med en hammare.

Vi borde nästan få försäkringsbolagen att subventionera någon slags fastlåsningsanordning med tillhörande larm. Det borde dom ju tjäna på.

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
Wiseguy skrev:
Se bara till att det är en redig betongvägg. Inte någon tegelaktig grej man bankar sönder med en hammare.

Vi borde nästan få försäkringsbolagen att subventionera någon slags fastlåsningsanordning med tillhörande larm. Det borde dom ju tjäna på.

Måste nog kolla det med väggen, har inte direkt kollat närmare på den...
Får ge mig ner med hammaren nån dag :smasha

Exakt f-bolagen borde ju nästan ge nån rabatt ju mer lås man använder tycker man :tummenupp

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Jag brukar låsa fast hojen i bogseröglan på bilen, då kommer ingen och bara släpar bort den hur som helst. Men vill nån ha hojen så försvinner den oavsett hur man låser fast den i olika föremål.

Blackadder

Professionell fegis
Gick med
4 Apr 2003
Hoj
a
Kedjor och grejjer stoppar tjuvarna från 'grab and run' stölder men eftersom det numera finns batteridrivna vinkelkapar så spelar det ingen roll hur fet kedja du har... Jag vet!

Hade skivbromslås fram och bak, ABUS fetaste kedja bultad rakt in i betongvägg dragen så tajt som möjligt genom ramen. Men hjälpte det? Icke, kom en dag och där låg skivbromslåsen och kedjan prydligt kapade men ingen hoj :mad:

Proffsen har skåpbil, de tar din hoj, drar in den i skåpet och jobbar på låsen i nått garage någonstans. Så de behöver de bara fixa kedjan du har ankrat hojen med. Vill de ha, så tar de! Tyvärr.

Fast en nitroglyceringladdning strategiskt placerad längst bak i tanken, med en viktkänslig utlösare kopplad till sadeln har man ju funderat på...

Hurtig

KTM'en är såld....
Gick med
10 Apr 2003
Hoj
Street triple..
Blackadder skrev:
Kedjor och grejjer stoppar tjuvarna från 'grab and run' stölder men eftersom det numera finns batteridrivna vinkelkapar så spelar det ingen roll hur fet kedja du har... Jag vet!

Hade skivbromslås fram och bak, ABUS fetaste kedja bultad rakt in i betongvägg dragen så tajt som möjligt genom ramen. Men hjälpte det? Icke, kom en dag och där låg skivbromslåsen och kedjan prydligt kapade men ingen hoj :mad:

Proffsen har skåpbil, de tar din hoj, drar in den i skåpet och jobbar på låsen i nått garage någonstans. Så de behöver de bara fixa kedjan du har ankrat hojen med. Vill de ha, så tar de! Tyvärr.

Fast en nitroglyceringladdning strategiskt placerad längst bak i tanken, med en viktkänslig utlösare kopplad till sadeln har man ju funderat på...
jo visst är det så..

jag hade tänkt apptera en truppmina 12... :)

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Själv ska jag sätta härdade stålreglar (vertikalt) och stålbom (horisontellt) så kan dom försöka ta sig in i mitt garage. Larm med deckare kommer snart.
Föreningen ska även åka snålskjuts på vaktbolaget som patrullerar ett antal företag en liten bit bort, dom ska svänga förbi här med när dom gör sina rundor. Bra idé faktiskt.
OBS! allt detta är inte pga hojen :lol Har blivit sjukt mycket inbrott i Sollentuna på sistonde och man vill ju ha sitt hem ifred.

Någon i en tidning skrev nått sånt här: -Ett inbrott är något av det värsta man kan råka ut för. Det är ett riktigt integritetsbrott, hemmet är ju ens borg.. sista tillflyktsorten.

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
Kanske ska hänga upp stora flaggor med Hells Angels i garaget :va
Och klippa ut en stor pappfigur i naturlig storlek som funkar som en fågelskrämma typ.... :lol

Verkar kanske inte så troligt när det står en ZX6:a där iofs..

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Jag har mitt framhjul fast med bygellås i en stolpe, skivbromslås fram också, och så rattlåset... i ett garage med cirka 30 platser, bakom låsta portar. Kör bara trafikförsäkring, de vill nog inte ta sig igenom allt elendesbesvär att sno en gammel FZR600 :)

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
kawasaki zx7r -99
vill dem ha den hojen så tar dem den, men man kan göra det mycket svårare för dem så dem inte orkar hålla på med din hoj och tar en annan istället i något annat garage, men är det någon beställning så tar dem hojen vad du än gör.

Kan vara lite dyrt, men man kan ju köpa tex en stor blyklump och sätta den i något hörn nån stans där den inte syns så mycket och då ha en riktigt fet kätting som är va 1m lång sen sätter du den i hojen istället.
Det får dem att absolut inte kunna bära med sig den om du bara köper en fyrkantig klump som är omöjlig att komma med en handtruck och lyfta upp eller dra iväg.
Sedan med en kort kätting for "tjuven" att få det väldigt trångt där han står och jobbar och får det grymt jäkla svårt, trångt o jävligt.

Detta är ju inte de snyggaste och ha en klump men det är ett av hundratals exempel.

Bor ni i lägenhet så kan ni ju bara snacka med hyresvärden om ni kan ställa någon ögla någon stans utanför din balkong så du slipper få din hoj stulen (och en ögla är ju inte så stor och klumpig så är det inte en gnälleröv till hyresvärd så tycker jag han borde gå med på det)
Men detta med en kortkättning tycker jag är en bra grej för att ni som är byggnadsarbetare och sådant... då inte kontorsarbetare vet säkert lika mycket som mig att det är rena helvetet att jobba i trånga utrymmen.

// mvh Q

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Det optimala ifall du har eget garage är väl att:
-förhindra att hojen blir bortlyft. Kedja fast den i markankare/blyklump/bil
-Se till att tjuven hörs och syns. Larm/rörelsedeckare med siren och lampa som tjuter högt.
-Se till att du får reda på att ett stöldförsök pågår. Larm kopplat till uppringningsfunktion eller trådlösdörrklocka till bostaden.

Det borde förhindra dom flesta försöken.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln