Tips på "inhägnat område" i Stockholm där man kan öva?

Selim

Ny medlem
Gick med
22 May 2008
Ort
Sthlm
Hoj
1980 Honda CM125
Hej, det är så att jag tog min första körlektion tidigare idag, så nu har jag åtminstonne en del koll på hur saker fungerar, men problemet är att jag fortfarande saknar väldigt mycket erfarenhet, det var första gången jag körde en motorcykel, så det blir väldigt dyrt ifall jag ska betala körlektion varje gång jag ska öva min vana på hoj, så jag undrar ifall någon vet något sätt man kan köra lagligt och öva på någon slags bana eller fält? Några tips?
Tack på förhand!
 

Werner666

On Iron Horse he flies
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Horse Island
Hoj
Husaberg 570 FE -09
Känner du ingen som kan övningsköra med dig. Dom behöver ju inte ha egen hoj, ni kan ju åka på din hoj. Annars kanske du kan leta efter nån här på sporthoj som kanske kan ut o övningsköra med dig. Lycka till.
 

Linkan_85

Guest
F18 i Tullinge... Så får du lära dig snuthäng på en o samma gång!
 

Selim

Ny medlem
Gick med
22 May 2008
Ort
Sthlm
Hoj
1980 Honda CM125
Werner666, har ju bara min farsa som har kort vad jag känner till, men han har väldigt lite åkvana, det var länge sen han åkte förutom när han körde hem min hoj, dessutom vet jag inte om det är rekommenderat att jag kör i trafik ännu, kunde inte fixa krypkörningen, gjorde bara dock två försök, men det var första gången på motorcykel. Linkan, är det mycket folk där? är det helt tillåtet att köra? Och vet du hur lång tid det kan ta från stockholm södermalm att köra dit på en motorcykel?
 
Last edited:

Pronger

wheeeeeeelie
Gick med
6 Mar 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha Supermotard 2005
Werner666, har ju bara min farsa som har kort vad jag känner till, men han har väldigt lite åkvana, det var länge sen han åkte förutom när han körde hem min hoj, dessutom vet jag inte om det är rekommenderat att jag kör i trafik ännu, kunde inte fixa krypkörningen, gjorde bara dock två försök, men det var första gången på motorcykel. Linkan, är det mycket folk där? är det helt tillåtet att köra? Och vet du hur lång tid det kan ta från stockholm södermalm att köra dit på en motorcykel?

nej det är tillåtet vad jag vet men man kan smita in.
15-20min från söder tar det väl.
 

Selim

Ny medlem
Gick med
22 May 2008
Ort
Sthlm
Hoj
1980 Honda CM125
Okej tack, nu är ju problemet att jag måste pröjsa skyddsutrustning då, kanske bara är viktigt med vanliga heltäckande kläder och hjälm ändå, eftersom jag lär öva mycket krypkörning, fast kanske inte kul att få hojen på foten eller knät.. men jag vill bara vara säker att det är tillåtet att köra vid f18, vill inte ha något strul med sånt just då.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Werner666, har ju bara min farsa som har kort vad jag känner till, men han har väldigt lite åkvana, det var länge sen han åkte förutom när han körde hem min hoj, dessutom vet jag inte om det är rekommenderat att jag kör i trafik ännu, kunde inte fixa krypkörningen, gjorde bara dock två försök, men det var första gången på motorcykel. Linkan, är det mycket folk där? är det helt tillåtet att köra? Och vet du hur lång tid det kan ta från stockholm södermalm att köra dit på en motorcykel?

Jag förstår inte hur du tänker faktiskt..

Du vill ha ett ställe som du lagligt kan köra runt själv på för att få mer körvana och lära dig grunderna på egen hand.

Om du tar med dig din far bakpå hojen så kan du köra lagligt på vilken tom IKEA-parkering som helst eller vart fan helst du kan komma på. Kanske mindre trafikerade vägar också? Men det vill du inte för din pappa har inte så mycket körvana? Vad spelar det för roll? Skälet till att han är med gäller ju i stort sett endast lagligheten i spektaklet!!
 

Hera

Just idag är jag stark
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -08
Om du vill öva krypkörning och har din pappa med dig (och ni har fixat att han är handledare) så är det ok att köra på en tom parkering och han står bredvid. Så har jag fattat att det funkar iaf.

Öva själv vinner du massa på! Jag hade aldrig kört innan jag köpte min hoj i våras, men har övat väldigt mycket krypkörning och 50-banan själv. Tror jag kommer komma undan med 5-6 lektioner... Snart uppkörning :S
 

Selim

Ny medlem
Gick med
22 May 2008
Ort
Sthlm
Hoj
1980 Honda CM125
Jag förstår inte hur du tänker faktiskt..

Du vill ha ett ställe som du lagligt kan köra runt själv på för att få mer körvana och lära dig grunderna på egen hand.

Om du tar med dig din far bakpå hojen så kan du köra lagligt på vilken tom IKEA-parkering som helst eller vart fan helst du kan komma på. Kanske mindre trafikerade vägar också? Men det vill du inte för din pappa har inte så mycket körvana? Vad spelar det för roll? Skälet till att han är med gäller ju i stort sett endast lagligheten i spektaklet!!

Hm, det har du då rätt i, tänkte inte så, tänkte bara så långt att det var ut och köra i trafiken och det tvivlar jag på att han skulle gå med på, lagligt eller ej, men får väll ta någon parkering eller riktigt lugn gata isåfall, tack! Ska be honom skicka in en ansökan.
 

Linkan_85

Guest
Hm, det har du då rätt i, tänkte inte så, tänkte bara så långt att det var ut och köra i trafiken och det tvivlar jag på att han skulle gå med på, lagligt eller ej, men får väll ta någon parkering eller riktigt lugn gata isåfall, tack! Ska be honom skicka in en ansökan.

Hej Selim!

Nej det är inte tillåtet att öva på F18, var lite ironisk där.
Där emot kan du med gott samvete träna på någon av stockholmsmässan parkeringar förrutsatt att det inte är någon mässa där då.

Och ditt har du ju nära från söder. Och där vet jag det är tillåtet bara ni inte är framför någon Entré. Lycka till
 

Selim

Ny medlem
Gick med
22 May 2008
Ort
Sthlm
Hoj
1980 Honda CM125
Jaha, dåså, får väll kolla upp det med stockholmsmässan då. Tack, förstod inte att du skämtade med snuthäng och det där först haha:D
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Jaha, dåså, får väll kolla upp det med stockholmsmässan då. Tack, förstod inte att du skämtade med snuthäng och det där först haha:D

I vilken del av sthlm bor du? Det bästa är ju en plats så nära som möjligt så kan du och din gode far puttra till närmsta bästa ställe baserat på var du bor.

Edit:
Ska du åka från södermalm så kan hellasgården vara värt ett besök. Där håller körskolorna till på dagarna. åker du dit på kvällstid brukar det vara rätt tomt där.

Kör hamarby fabriksväg och sen ut mot sickla handelsplats. Efter sicklaområdet svänger du höger och följer ältavägen tills du kommer till hellasgården. Det ger en tur som tar ca 15 minuter från södermalm där ni slipper åka stora vägar.
 
Last edited:

Selim

Ny medlem
Gick med
22 May 2008
Ort
Sthlm
Hoj
1980 Honda CM125
Fint, tack för tipset. Handledaransökan är inskickad med, hoppas tillstånded kommer tillräckligt tidigt. Men äger "körskolorna" den platsen? Vad skulle hända ifall man blev påkommen även kvällstid? Eller är det helt lagligt att köra där sålänge de inte är där? Tack igen:)
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Fint, tack för tipset. Handledaransökan är inskickad med, hoppas tillstånded kommer tillräckligt tidigt. Men äger "körskolorna" den platsen? Vad skulle hända ifall man blev påkommen även kvällstid? Eller är det helt lagligt att köra där sålänge de inte är där? Tack igen:)

Det är inte tillåtet att köra någonstans om din gode far saknar handledartillstånd och du saknar körkortstillstånd.

OM inte jag minns fel så existerar det inga "innhägnade områden" i sthlm förutom typ Arlanda. För att räknas som inhägnat område så måste det vara inhägnat med riktiga staket och grindar och inte öppet för allmänheten typ... Det ska vara om ni sitter med en inhägnad industritomt eller liknande....

.....Så ni måste vänta på tillstånden innan ni har rätt att köra någonstans...

Vad det gäller hellasgården så är det en vanlig parkeringsplats men några körskolor har tillstånd av markägaren att vara där dagtid. Om man sköter sig och inte tokkör så brukar det vara lungt att vara där på kvällstid när det är få gäster där. Hellasgården är en välbesökt friluftsgård med café och bad och minigolf o.s.v. så man bör hålla sig borta när folk är där och njuter av sommaren på dagarna.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Fint, tack för tipset. Handledaransökan är inskickad med, hoppas tillstånded kommer tillräckligt tidigt. Men äger "körskolorna" den platsen? Vad skulle hända ifall man blev påkommen även kvällstid? Eller är det helt lagligt att köra där sålänge de inte är där? Tack igen:)
Du kan ju alltid be om ursäkt och hävda att du inte hade någon aning om att de brukar hålla till där. Du råkade bara passera med din pappa och tyckte att det såg ut att vara ett ostört och bra ställe att öva på. :)
 

Selim

Ny medlem
Gick med
22 May 2008
Ort
Sthlm
Hoj
1980 Honda CM125
Hehe, okej, får köra dit såfort handledartillståndet kommer, körkortstillstånd har jag redan sen ett tag tillbaka.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Okej tack, nu är ju problemet att jag måste pröjsa skyddsutrustning då, kanske bara är viktigt med vanliga heltäckande kläder och hjälm ändå, eftersom jag lär öva mycket krypkörning, fast kanske inte kul att få hojen på foten eller knät.. men jag vill bara vara säker att det är tillåtet att köra vid f18, vill inte ha något strul med sånt just då.

Jag tycker inte att du skall se det som något problem. Om du skall köra hoj i framtiden är det självklart att ha full skyddsutrustning. Detta måste vara en del av "budgeten".

Utrustningen bör bestå av integralhjälm, ryggskydd, stövlar, handskar och textil- eller skinnställ. Du kan nog hitta beg. kläder på blocket. Köp allt där förutom hjälm. (som bör vara ny).
 

Selim

Ny medlem
Gick med
22 May 2008
Ort
Sthlm
Hoj
1980 Honda CM125
Jo, men tanken var att jag skulle köpa det efter jag var klar med kortet för då har jag hunnit få mer pengar. Så resterande skydd gör inget om det är begagnat? var just orolig att dem kunde vara slita och skydda sämre.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Jo, men tanken var att jag skulle köpa det efter jag var klar med kortet för då har jag hunnit få mer pengar. Så resterande skydd gör inget om det är begagnat? var just orolig att dem kunde vara slita och skydda sämre.

Vad hade du då tänkt använda när du börjar övningsköra i trafiken?!

Se som sagt till att köpa riktiga kläder så snart som möjligt.

Det är ingen som helst fara att köpa ett begegnat ställ så länge det är oskadat. Detsamma hjäller ryggskydd. Ett textilställ klarar oftast att bli tvättat så köper du textil kan du tvätta det innan du börjar använda det.

Stövlar och hjälm vill du helst köpa nytt. Hjälmar åldras och efter 5 år bör de bytas så där lönar det sig att köpa en ny hjälm anpassad efter ditt huvud.

Stövlar är fotbeklädnad och det köper iaf jag helst nytt bara för att slippa blanda fotsvett med någon annan.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Hehe, okej, får köra dit såfort handledartillståndet kommer, körkortstillstånd har jag redan sen ett tag tillbaka.

8 veckors handläggningstid fick jag besked om i går när jag ringde och eftersökte dem(handledartillstånden inskickade i början av maj).
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top