Tips på inredning till garaget? Visa era garage?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kapar tråden lite, jag har också ett nybyggt garage med en garagedel på ca 75 kvadrat, jag har hängt det mesta på verktygstavlor så man ser vad man har grejerna och inte kan lägga dom på hyllor som blir överfulla. Har två lagerhyllor för sånt som inte går att hänga upp och ett ställ för modulbackar till skruv, mutter och brickor. Ev så funderar jag på ett plåtskåp för att ha tex färg och annat som skall undvika tex gnistorna från en rondell och sånt som man vill ha lite mer dammfritt. Nån nämde ljudanläggning och då det kommer till ljudanläggningen kan jag säga att jag nog kommer att ha en av de kraftigaste då det kommer till garaget i denna del av landet:rock

Nu har jag kommit till förvaringen av järn och tänkte mig nåt ställ som fästs på väggen att sen lägga järn på. Har funderat på att bränna ihop nåt själv av profilrör som man bultar fast i väggen men sen slog mig tanken att det skulle var vara fint om det finns några kraftiga skenor och konsoller som är lämpliga till detta, tänker mig nåt liknande Elfa men kraftigare så man kan flytta konsollerna. Det som är lite av en hake är att jag behöver ca 270 cm långa väggskenor för att vara säker på att träffa men skruvarna i reglarna då det är plåtväggar

Bygger jag nåt ställ för järn själv blir det ju fasta konsoller för järnet då det hela kommer att svetsas ihop och det är ju ibland lite svårt att veta hur man vill ha det innan man är klar och inser hur man egentligen skulle gjort och i det fallet skulle ju lösa konsoller vara bättre.

Nån som har tips på nån lämpligt hyllsystem?

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Fick nyss hem min arbetsbänk som jag beställde, helt ok kvalitet, svetsarna är väl inte gjorda av någon licenssvetsare och skruv o mutter som medföljer är av sämsta sort. Lådorna känns rejäla och rullar på kraftiga rullager, irriterande att det är olika nycklar till alla lådor och att det inte går att ta ur nycklarna i upplåst läge. Kommer nog att montera någon skiva för att få lite högre arbetshöjd. Klart prisvärd!

Jolle55

Medlem
Gick med
16 Jan 2017
Hoj
CBR600RR
Oj fick nästa köpbegär :D plåtskåp ger ju även helt klart bästa "känslan" i ett garage. Ikeagarderober känns malplacerade.

Håll utkik på konkursförsäljning ifrån företag, där kan man fynda plåtskåp och annan verkstadsinredning. Ibland även maskiner och allt annat tänkbart. Nu kan jag inga sidor i huvet men det finns flera stora försäljare som sysslar med sådant. Det behöver inte heller alltid vara konkursbon, SAAB i Jönköping flyttade sin verkstad i somras och hade en stor loppis.

Jag föredrar att förvara mina prylar i skåp som man kan stänga. De blir inte dammiga och fula då.
Om man har öppna hyllor funkar billiga IKEA plastbackar med lock, man kan vara duktig och märka upp dom med innehållet eller så väljer man den transparenta så ser man vad som är i.

Nu har jag kommit till förvaringen av järn och tänkte mig nåt ställ som fästs på väggen att sen lägga järn på.
Nån som har tips på nån lämpligt hyllsystem?

Jag vet inte exakt vad du menar med järn, men jag tänker mig stångmaterial och rör.
Sådant förvaras bäst ståendes om det finns takhöjd till det. Då köper du förslagsvis plaströr(avloppsrör typ Ø100mm) som man kapar på längden så att man får två halvmånar. Bygg en enkel ställning med lite lutning mot väggen och rören funkar som avdelare så att inte hela skiten välter.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag har en del större plastbackar från IKEA i mina golvhyllor. Gör det lättare att hålla ordning och ser lite mindre stökigt ut. Lock på för att undvika onödig smuts. Desssutom kan man ta fram eller plocka med sig en hel låda med relevanta prylar vilket minskar på spring.

Takkrokar är alltid bra.

Under arbetsbänkarna har jag har kökslådor från IKEA för skruv och andra småsaker. Förvånansvärt stabila faktiskt.

Ett plåtskåp för kem finns också. Känns rätt.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC