Tips på lämplig 600 hoj.

TRoos

Systemutvecklare
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
R6
Det är så att jag tänkte börja bygga en ny SF, ska sälja min r6a. Jag tänkte att jag skulle skaffa en som är lite billigare i försäkring och inköp.

Det är så att jag har funderat över några hojjar. CBR 600 ? Eventuellt en Kawa 600. Suzuki GSX600?

Vill gärna ha någon som har rätt fin ram naken trottsallt, sen är det alltid en fördel om det är hyffsad billiga i försäkring. Slitdelar ect vore fint om de inte heller är fördyra tänkte nämligen ha den ett tag framöver nu när man har fått barn.

Rad 4 är att rekommendera vill inte ha twin igen, även fast jag tycker ljudet är läckert blev jag lite avskräckt då jag körde ducati.

Vilka är lätta att mecka med ? Ge gärna lite tips ect. Intresserad av suzukis hondas och kawasakis 600 serier.

Inköp får inte kosta mer än ca 30.000 det är trottsallt en projekthoj :)

/tomas
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tycker personligen inte CBR600 eller ZX-6R har snygga ramar. GSX-R600 går väl an men är fortfarande inte ursnygg naken.
Men alla ovanstående går ju att få¨snygga ifall man pillar lite med ramfärgen. Dvs Blästra & pulverlacka.

Annars är ju faktiskt ramen på en SV650 riktigt snygg.
Eller kanske en Bandit 600. Fast där kan man nog gå upp till Bandit 1200 modellen för att det inte skall bli för slött.
 

Vurpan 40

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Suzuki Bandit 1250 SA-08
Tycker personligen inte CBR600 eller ZX-6R har snygga ramar. GSX-R600 går väl an men är fortfarande inte ursnygg naken.
Men alla ovanstående går ju att få¨snygga ifall man pillar lite med ramfärgen. Dvs Blästra & pulverlacka.

Annars är ju faktiskt ramen på en SV650 riktigt snygg.
Eller kanske en Bandit 600. Fast där kan man nog gå upp till Bandit 1200 modellen för att det inte skall bli för slött.

En naken Bandit 600...så slö är den faktiskt inte. :tungan ..SV650 har ju en Twin..och det var ju inte så populärt..:)
 

ape

be a nice ape
Gick med
24 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 600 04:a ***Såld.
Våga vara annorlunda kolla in Triumph TT600.
Varvillig motor och bra chassi tycker jag.
Inte sååå stor skillnad mot japanska motsvarigheter prestandamässigt.

Tillverkades mellan 00 och 03. Finns att hitta från ca 30 papp.
 

TRoos

Systemutvecklare
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
R6
Tycker personligen inte CBR600 eller ZX-6R har snygga ramar. GSX-R600 går väl an men är fortfarande inte ursnygg naken.
Men alla ovanstående går ju att få¨snygga ifall man pillar lite med ramfärgen. Dvs Blästra & pulverlacka.

Annars är ju faktiskt ramen på en SV650 riktigt snygg.
Eller kanske en Bandit 600. Fast där kan man nog gå upp till Bandit 1200 modellen för att det inte skall bli för slött.

Självklart tänkte jag pulverlacka utan det jag tänkte var mer så att motorn framträdde på ett snyggt sätt. Inte att ramen ser bra ut orginal. Jag ska kolla på dem modellarna du gav som förslag, tack så mycket återkomm gärna om du har något förslag.

Och precis som du säger jag vill ju inte ha någon åsna, utan en pigg häst :)

Vad sägs om att bygga på en sådan här:
http://www.blocket.se/vi/11768076.htm?ca=11_s

Faktiskt riktigt fin tycker jag, med lite ombyggnationer kan den nog bli riktigt trevlig. Men den hade gått riktigt långt :/ Kanske blir en renovering av motorn isamband isåfall.

Ska kolla upp försäkring tänkte jag!

Kom med mer klokaförslag :yoparty

Våga vara annorlunda kolla in Triumph TT600.
Varvillig motor och bra chassi tycker jag.
Inte sååå stor skillnad mot japanska motsvarigheter prestandamässigt.

Tillverkades mellan 00 och 03. Finns att hitta från ca 30 papp.

Bra ide jag ska kolla närmare på den. Fanns lite dåligt utbud på blocket men jag ska kolla lite bredare !
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Faktiskt riktigt fin tycker jag, med lite ombyggnationer kan den nog bli riktigt trevlig. Men den hade gått riktigt långt :/ Kanske blir en renovering av motorn isamband isåfall.
Om inte motorn är rejält misshandlad är inte det där några större problem. Naturligtvis kan man aldrig veta, men haka inte upp dig alltför mycket på miltalet. En hoj med 1500 mil på mätaren kan vara i sämre skick...

Går den som den ska lär inte den där behöva renovering än på ett tag, och du lär väl ändå inte köra tusentals mil per säsong?
 

TRoos

Systemutvecklare
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
R6
Om inte motorn är rejält misshandlad är inte det där några större problem. Naturligtvis kan man aldrig veta, men haka inte upp dig alltför mycket på miltalet. En hoj med 1500 mil på mätaren kan vara i sämre skick...

Går den som den ska lär inte den där behöva renovering än på ett tag, och du lär väl ändå inte köra tusentals mil per säsong?
Näe sista sesongerna har det väl blivit mellan 500-700mil.

TT600 fanns det tyvärr ingen bililgare än 40.000 vad jag hittade, men det var ett bra tips iaf.
Skulle nog vilja åka och provköra den där. Wiseguy säger ju att den är slö. Vet någon hur många hk den har ? Försökte googla lite verkade som om den hade runt 80 ? kan det stämma.
 

TRoos

Systemutvecklare
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
R6
75 HK verkar det bestämt vara i den motorn och det måste jag nog hålla med om att den är nog lite slö. Men det kan nog vara värt att ta en provtur innan man bestämmer sig.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Näe sista sesongerna har det väl blivit mellan 500-700mil.

TT600 fanns det tyvärr ingen bililgare än 40.000 vad jag hittade, men det var ett bra tips iaf.
Skulle nog vilja åka och provköra den där. Wiseguy säger ju att den är slö. Vet någon hur många hk den har ? Försökte googla lite verkade som om den hade runt 80 ? kan det stämma.
Tidiga TT600 har spetsigt register och är rätt trist att köra om man inte tokvarvar. Antalet pållar i Banditen är väl som sagt lite mindre än de kåpförsedda varianterna, men samtidigt är den kanske inte så toppig i registret?

För 30 kkr är det nästan så du kunde få köpa min... Visserligen en oomtyckt twin, men en rad-2 med bara 1 topplock och i princip en 2-cylindrig Yamaha Genesis-motor. Snygg ram har den åxå, och drygt 80 pållar med garanterat mer grundtryck än en jämnårig 600... fast den är väl lite förtjust i olja förståss... :D
 
Last edited:

TRoos

Systemutvecklare
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
R6
Tidiga TT600 har spetsigt register och är rätt trist att köra om man inte tokvarvar. Antalet pållar i Banditen är väl som sagt lite mindre än de kåpförsedda varianterna, men samtidigt är den kanske inte så toppig i registret?

För 30 kkr är det nästan så du kunde få köpa min... Visserligen en oomtyckt twin, men en rad-2 med bara 1 topplock och i princip en 2-cylindrig Yamaha Genesis-motor. Snygg ram har den åxå, och drygt 80 pållar med garanterat mer grundtryck än en jämnårig 600... fast den är väl lite förtjust i olja förståss... :D
Ber om ursäkt men jag menade Banditen, blande väl ihop texten lite sluddrigt.
Tyvärr var ju TT600 lite för dyr, men det kanske är lite överpriser nu på våren också. :)
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Ber om ursäkt men jag menade Banditen, blande väl ihop texten lite sluddrigt.
Tyvärr var ju TT600 lite för dyr, men det kanske är lite överpriser nu på våren också. :)
Tror ändå Banditen är ett lämpligare objekt än en TT. Högt andrahandsvärde på Triumph gör den tydligen dyr, sen var det tillgången på billiga reservdelar. Svårt med piratgrejer och till en Suzuki kan jag garantera att delar passar mellan många olika modeller. Hur är det på TT'n?
 

TRoos

Systemutvecklare
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
R6
Tror ändå Banditen är ett lämpligare objekt än en TT. Högt andrahandsvärde på Triumph gör den tydligen dyr, sen var det tillgången på billiga reservdelar. Svårt med piratgrejer och till en Suzuki kan jag garantera att delar passar mellan många olika modeller. Hur är det på TT'n?

Det har du rätt i den är ju trottsallt lite annorlunda och säkerligen inte lika stor massproduktion, och pirat delar som du skriver. Finns det någon lämplig yamaha strax under 100hk ? Som är hyffsat villig i försäkring och inköp. FZR? Jag har nämligen en komplett R1 USD Gaffel med däck och bromsar. Men den kanske är lika klurig att sätta på vilken hoj som heldst kanske inte blir lättare för att man har en till yamaha :)
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Det har du rätt i den är ju trottsallt lite annorlunda och säkerligen inte lika stor massproduktion, och pirat delar som du skriver. Finns det någon lämplig yamaha strax under 100hk ? Som är hyffsat villig i försäkring och inköp. FZR? Jag har nämligen en komplett R1 USD Gaffel med däck och bromsar. Men den kanske är lika klurig att sätta på vilken hoj som heldst kanske inte blir lättare för att man har en till yamaha :)
Min :D

Skämt åsido... Men din gaffel passar, du behöver "bara" flytta styrstammen. Detsamma gäller Thundercat vad jag vet, men de kanske ligger lite högt både i pris och försäkring? FZR600 är ju visserligen billiga men börjar bli till åren. En FZR1000 går att trafikförsäkra för pengar och din gaffel är det heller inga probs att montera på den (relativt). Dock kanske lite Svenssonvarning att bygga SF av den :rolleyes:
 

TRoos

Systemutvecklare
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
R6
Min :D

Skämt åsido... Men din gaffel passar, du behöver "bara" flytta styrstammen. Detsamma gäller Thundercat vad jag vet, men de kanske ligger lite högt både i pris och försäkring? FZR600 är ju visserligen billiga men börjar bli till åren. En FZR1000 går att trafikförsäkra för pengar och din gaffel är det heller inga probs att montera på den (relativt). Dock kanske lite Svenssonvarning att bygga SF av den :rolleyes:

Du var en trevlig man att diskutera med Jåke :)
Men nu blev jag kanske lite sugen på den där FZR600. Finns ju så "nya" som 95or iaf. Och det är väl inte fyskam.

74Kw = 99HK
Rätt lagomt :) Sen var den faktiskt rätt billig i inköp. Försäkringen var väl inte i billigaste laget direkt. 7000 helår. Som inte går att ställa av. Kanske finns billigare kollade bara bilsport-mc.

Eller möjligtvis en Kawasaki ZX6R, eller en sugkuki GSXR 600, eller en CBR 600.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
En Bandit 600:a har samma motor som min första hoj, en GSX600F. Dvs. en olje/luft-kyld spis med ca. 80 hästar. Vridet är ungefär som i alla andra 600:eek:r, ingen större skillnad där.
Mycket trevlig som första hoj eller som billig pendlar hoj (och givetvis som streetfighter)

Men med tanke på att han skall gå ned från en R6 så kommer hojen kännas ganska slö. Det kommer nog inte hjälpa att dreva om den heller, det kommer att märkas att den inte är lika pigg.

Går man då tex upp till en Bandit 1200 som har ca. 100 hk och ett rejält vrid så kommer skillnaderna inte att märkas, speciellt i samband med lite fipplande med drev. Vridet kommer istället att få det hela att kännas som att det är mer pulver i maskinen.

Sen är det ju den ekonomiska aspekten. Hittar du en Bandit 1200 i bra skicka för 30 000 så ta den.
Som den här:
http://www.blocket.se/vi/11535046.htm?ca=11_s
Lyckas du pruta ned den till 30' så är den värd det.

Sen klankar jag inte ned på Bandit 600:an. Jag skulle lugnt kunna tänka mig en sådan i dagsläget. Så länge jag får modifiera den rejält bara.
 

TRoos

Systemutvecklare
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
R6
En Bandit 600:a har samma motor som min första hoj, en GSX600F. Dvs. en olje/luft-kyld spis med ca. 80 hästar. Vridet är ungefär som i alla andra 600:eek:r, ingen större skillnad där.
Mycket trevlig som första hoj eller som billig pendlar hoj (och givetvis som streetfighter)

Men med tanke på att han skall gå ned från en R6 så kommer hojen kännas ganska slö. Det kommer nog inte hjälpa att dreva om den heller, det kommer att märkas att den inte är lika pigg.

Går man då tex upp till en Bandit 1200 som har ca. 100 hk och ett rejält vrid så kommer skillnaderna inte att märkas, speciellt i samband med lite fipplande med drev. Vridet kommer istället att få det hela att kännas som att det är mer pulver i maskinen.

Sen är det ju den ekonomiska aspekten. Hittar du en Bandit 1200 i bra skicka för 30 000 så ta den.
Som den här:
http://www.blocket.se/vi/11535046.htm?ca=11_s
Lyckas du pruta ned den till 30' så är den värd det.

Sen klankar jag inte ned på Bandit 600:an. Jag skulle lugnt kunna tänka mig en sådan i dagsläget. Så länge jag får modifiera den rejält bara.
Okej! Så svårt kanske får ta och provköra någon innan jag bestämmer mig..

Men delar som jag vill ska på streetfightern sedan är Duell bakdelen och R1 USD gafflarna med dubbel skivbroms. Sen vet jag inget mer atm. Men somsagt en pigg 600 vore ju att föredra, en lite halvkrashad kanske vore det ultimata för mig men det är ju lite svårt att få tag i :)

Honda,Yamaha,Suzuki,Kawasaki... the battle continues :D
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Han hade lite trevliga prylar med i köpet.
:tummenupp

Tänk bara på att du kommer att få trixa lite med Ram-air för att den skall gå rent vid fighterombyggnad. Den tenderar att få in för mycket luft utan kåporna.
Det är inte ett skäl till att inte köpa den utan bara så att du vet om det.
Det går att lösa med lite trattar och ombestyckning.

Detta är ett vanligt problem vid bygge på ZX-9R & ZX-6R.
 

TRoos

Systemutvecklare
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
R6
Han hade lite trevliga prylar med i köpet.
:tummenupp

Tänk bara på att du kommer att få trixa lite med Ram-air för att den skall gå rent vid fighterombyggnad. Den tenderar att få in för mycket luft utan kåporna.
Det är inte ett skäl till att inte köpa den utan bara så att du vet om det.
Det går att lösa med lite trattar och ombestyckning.

Detta är ett vanligt problem vid bygge på ZX-9R & ZX-6R.

Okej Tack för infon för mycket kunskap kan man aldrig få :D Ska åka dit i eftermiddag och försöka låta den gå iaf. tyvärr lär man väl inte kunna provköra den om växelföraren är trasig men men. :)
 
Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top