Road-Ragge
vägkonnessör
kjellis skrev:2256955
Vad rekomenderar ni? Jag har tittat på blandannat VFR750F -1986,Yamaha FZ 750 -86 samt Gsxr 750 -85 det är motorcyklar i rätt prisklass och i närliggande område ifrån där jag bor (södermanland).
Kom gärna med tips samt vad jag bör se upp med vid eventuella köp.
Mvh Nikla
Ta med en kompis som kan det här med hojar. Skick är allt när det gäller så här gammla fordon.
Ta en titt på säljaren. Är det en gråhårig farbror som har touring kört cykeln långa mil så är det ett klart plus. Gråhårig betyder troligtvis lugnare förståndigare körstil. Touringmil betyder få kallstarter och troligtvis ett lugnare körbeteende.
Om Yamahan vet jag ingenting.
Utifrån det jag läst GSX-R 750 -85: Jag tror att detta är en direkt olämplig hoj för dig. Den första generationens GSX -R 750 ansågs ha för vek ram. 85 hade dessutom lite väl kort försprång (ett speciellt mått på gaffeln) vilket gjorde den väl nervös. Till 88 års modell hade Suzuki dubblerat vikten på den nya ramen. Sånt gör man inte utan orsak som du förstår.
Med tanke på att GSX-R är en motorcykel som attraherar de mest racing inspirerade förarna, så får du räkna med att cykeln du köper har blivit behandlad därefter.
VFR-750F har en föregångare VF-750 som hade rejäla problem med smörjningen av kamaxlarna, Lite äldre knuttar minns fortfarande de s.k. "Choklad kammarna" Om jag förstått det rätt så var dessa problem borta när VFR-750F lanserades 86, men det kan vara värt att kolla upp nogrannare. Annars anses denna motor vara nästan oförstörbar.
Sedan har vi det här med körställning. PÅ en GSX-R 750 så får jag sitta i fosterställning. På en VFR så sitter jag fortfarande framåtlutad men betydligt bekvämare.
Jag tror att VFR hojara i allmänhet har fått en mildare behandling därför att den har tilltalat sporttouring segmentet av förare, snarare än racing segmentet.
Jag tror att mycket handlar om va du skall ha hojen till:
Jag vill toura, köra någon enstaka dag på banan: Köp VFR-750
Jag vill köra mycket bana, tänker inte toura mycket : Köp GSX-R, (Men köp -88 eller nyare)
Jag kör själv VFR-800 kanske jag skall tillägga