Tips på lämplig motorcykel äldre än 86.

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
kjellis skrev:
2256955
Vad rekomenderar ni? Jag har tittat på blandannat VFR750F -1986,Yamaha FZ 750 -86 samt Gsxr 750 -85 det är motorcyklar i rätt prisklass och i närliggande område ifrån där jag bor (södermanland).
Kom gärna med tips samt vad jag bör se upp med vid eventuella köp.

Mvh Nikla

Ta med en kompis som kan det här med hojar. Skick är allt när det gäller så här gammla fordon.

Ta en titt på säljaren. Är det en gråhårig farbror som har touring kört cykeln långa mil så är det ett klart plus. Gråhårig betyder troligtvis lugnare förståndigare körstil. Touringmil betyder få kallstarter och troligtvis ett lugnare körbeteende.

Om Yamahan vet jag ingenting.

Utifrån det jag läst GSX-R 750 -85: Jag tror att detta är en direkt olämplig hoj för dig. Den första generationens GSX -R 750 ansågs ha för vek ram. 85 hade dessutom lite väl kort försprång (ett speciellt mått på gaffeln) vilket gjorde den väl nervös. Till 88 års modell hade Suzuki dubblerat vikten på den nya ramen. Sånt gör man inte utan orsak som du förstår.

Med tanke på att GSX-R är en motorcykel som attraherar de mest racing inspirerade förarna, så får du räkna med att cykeln du köper har blivit behandlad därefter.

VFR-750F har en föregångare VF-750 som hade rejäla problem med smörjningen av kamaxlarna, Lite äldre knuttar minns fortfarande de s.k. "Choklad kammarna" Om jag förstått det rätt så var dessa problem borta när VFR-750F lanserades 86, men det kan vara värt att kolla upp nogrannare. Annars anses denna motor vara nästan oförstörbar.

Sedan har vi det här med körställning. PÅ en GSX-R 750 så får jag sitta i fosterställning. På en VFR så sitter jag fortfarande framåtlutad men betydligt bekvämare.

Jag tror att VFR hojara i allmänhet har fått en mildare behandling därför att den har tilltalat sporttouring segmentet av förare, snarare än racing segmentet.

Jag tror att mycket handlar om va du skall ha hojen till:

Jag vill toura, köra någon enstaka dag på banan: Köp VFR-750

Jag vill köra mycket bana, tänker inte toura mycket : Köp GSX-R, (Men köp -88 eller nyare)

Jag kör själv VFR-800 kanske jag skall tillägga

Thompada

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2004
Hoj
Wildstar 1600 & en Dominator ...
köpa hoj !!!

köp min GSX 1100 EF -85
5400 mil...
din för 22000:-

kjellis skrev:
2256955 Helt ny här på forumet och på jakt efter en motorcykel omgående.
Behöver hjälp med och välja motorcykel. Eftersom min ålder inte passerat 24 och jag ska studera i höst behöver jag en äldre motor cykel <86 med tanke på försäkringen.
Dock så ska det vara minst en 700cc och 35kw så att jag kan använda den vid uppkörningen för tung obegränsad..
Har försökt hitta lämpliga trådar men de jag hittar är mest trådar om begränsade tunga motorcyklar.
Budget runt 20 000:-
Vad rekomenderar ni? Jag har tittat på blandannat VFR750F -1986,Yamaha FZ 750 -86 samt Gsxr 750 -85 det är motorcyklar i rätt prisklass och i närliggande område ifrån där jag bor (södermanland).
Kom gärna med tips samt vad jag bör se upp med vid eventuella köp.

T.ex så hade VFR750F gått 9000mil något man bör se upp med eller räcker det att den ser och är välskött?

Tack på förhand.

Mvh Nikla

kjellis

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2006
Hoj
VFR750F
Är inte haj på motorcyklar så större än 750 tror jag bara är onödigt till en början.
Har endast provåkt ett par mopeder samt ett par 125or. Dock inga längre sträckor etc.

Tackar för alla svar särskilt VFR-ragge för ett toppeninlägg precis såna jag var på jakt efter eftersom jag har sån dålig koll.

Vad tror ni om dessa 2 hojar och gärna vad jag ska se upp med vid eventuell titt..:

http://www.blocket.se/vi/8124604.htm?ca=12_s
Fördel: miltalet gentemot den andra.
Nackdel: sadelfärgen gentemot den andra.

http://www.blocket.se/vi/8582279.htm?ca=12_s
Nackdel: miltalet gentemot den andra.
Fördel: sadelfärgen gentemot den andra.

Tack på förhand

Mvh Niklas

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
VFR skulle jag kika närmare på....har aldrig ägt någon men de jag vet som haft modellen är grymt nöjda, den verkar funka till det mesta och är väl ihopskruvade. Vet inte när enkelsvingen kom men konstruktionen käkar bakhjulslager så det ska man kolla extra. Kolla all plast noga så att det är helt, det kostar SKJORTAN och lite till att byta/laga.

Mitt hjärta klappar såklart extra för Suzukis gsxr-modeller, 750/1100 som kom 85 resp. 86. En hoj av första generationen 750 kan du få loss för 20k, problemet är bara att hitta ett fint ex.

http://www.blocket.se/vi/8195539.htm?ca=11_s

Modellen är tveklöst mer race än VFR och mer motor än vägegenskaper, även om gummiramssnacket är väldigt överdrivet. Däremot är modellen enormt känslig för dåliga fjärdringskomponenter, lager och däck...då kan de bli riktigt läbbiga att köra. 88 kom generation 2, tyngre, något starkare och stabilare. 90 kom generation 3.

http://www.blocket.se/vi/8585140.htm?ca=11_s

gsxr 1100 är på många sätt samma andas barn men med mkt maffigare vrid i motorn. Tveksamt dock om du får loss ett fint ex för 20k.

GSX 1100 kan vara ett alternativ men då mest för motorn alt. av nostalgiska skäl...den är ett sänke om du jämför tex med gsxr 750/1100. De flesta är desutom mer eller mindre trimmade. Kul om det är gjort av någon som har koll, mindre kul om någon hobbymoddare varit framme.

GPZ 900R...ja, om man står ut med slamret... :hihi Kawas större motorer var väl inget under av tillförlitlighet under början av 80-talet...minns min grannes strul med sina ZX10 ocxh RX 1000. Sen bytte han till Honda och var en lyckligare man... :hihi

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
VFR'n är det överlägsna valet i den åldersklassen, MEN....

Miltalet är helt ointressant på hojar som är så gamla, mätarna är väldigt ofta fifflade med.
Motorn i en VFR är i det närmaste odödlig. Min förra, en 89'a(samma motor) har nu passerat 13000 mil i en kompis händer och drar ingen olja, går under halvlitern per mil vid försiktig körning och har på tre år inte inneburit något skruvande utöver service(de tre åren jag hade den var jag tvungen att lämna in den en gång på grund av en skruv som skramlat loss i motorn så det rasslade illa).
Allt jag har hört om de här hojarna säger samma sak men naturligtvis har jag nu hittat ett undantag. Den 91'a som jag nu är ägare till bränner lite olja och drar en jävla massa bensin. Bensinen beror antagligen på ett slitet dynojet-kit men oljelukten får jag nog leva med, den går inte dåligt...

Ska du ha en gammal VFR så leta efter en med utan dynojet och sånt tjafs. Ett sjyst slipon är ju bonus men se då till att den inte är vit inuti rykröret(så att den har gått för tunt)

Räkna med att gafflar och liknande kan behöva lite kärlek, stötdämparna är ingen evighetsmaskin och det är gamla hojar.

Har du möjlighet så försök hittta en 88 ellerr 89. Ska vara samma pengar med lite tur MEN:
- 17 tums framhjul istället för 16
- grövre gaffelben
- snyggare blinkers.
- svårt att hitta en vit

Tittar du sen på 90 eller nyare så kommer enkelsvingen och priset sticker något enormt. Jag vet forfarande inte om jag tycker att det är en bättre hoj, mycket tyngre men känns i övrigt precis som min gamla 89 - bara mycket snyggare.

Sadeln klär du lätt om själv, kostar ca 300 spänn, en häftpistol och lite allmänt svärande och funderande. Blir snuskigt bra om man är seriös.

edit/ ska du köra upp på hojen så sparar du mycket problem genom att fundera hojar med goda förutsättningar att klara lågfartsbanorna. Där gör hojen en satans skillnad på hur svårt det är.

Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
kjellis skrev:
2258847 Är inte haj på motorcyklar så större än 750 tror jag bara är onödigt till en början.
Har endast provåkt ett par mopeder samt ett par 125or. Dock inga längre sträckor etc.

Tackar för alla svar särskilt VFR-ragge för ett toppeninlägg precis såna jag var på jakt efter eftersom jag har sån dålig koll.

Vad tror ni om dessa 2 hojar och gärna vad jag ska se upp med vid eventuell titt..:

http://www.blocket.se/vi/8124604.htm?ca=12_s
Fördel: miltalet gentemot den andra.
Nackdel: sadelfärgen gentemot den andra.

http://www.blocket.se/vi/8582279.htm?ca=12_s
Nackdel: miltalet gentemot den andra.
Fördel: sadelfärgen gentemot den andra.

Tack på förhand

Mvh Niklas

För det första: har du inte koll så ta med dig minst en kompis som har det. Köp INTE en 20 år gammal hoj på "känn", det kan bli en riktigt otrevlig överraskning.

Sen är miltalet av underordnad betydelse, det är skicket som avgör. En enkel tumregel är att ett välskött yttre oftast även innebär ett välskött inre. Ju färre ägare, desto bättre. Kolla upp ägar- och besiktningshistoriken via VV resp. Bilprovningen. Alla papper på gjorda servicar etc är guld värda men förvänta dig inte en fulltecknad, original servicebok.

Sen är det bara att börja syna och provköra.

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
fazerfun skrev:
2261842 GPZ 900R...ja, om man står ut med slamret... :hihi Kawas större motorer var väl inget under av tillförlitlighet under början av 80-talet...minns min grannes strul med sina ZX10 ocxh RX 1000. Sen bytte han till Honda och var en lyckligare man... :hihi
Mycke (oförtjänt) skitsnack om GPZ'or här...

Precis som du säger så är det svårt att hitta schyssta Gsxr 750-1100 i den önskade prisklassen.

GPZ'orna däremot är mycket billigare överlag.
Så man behöver inte köpa de billigaste vraken.

Så för dom pengar han tänkte lägga finns det gott om scyssta GPZ'or. :fakta

Det är bättre att köpa en schysst GPZ'a (som man lätt hittar för dom pengarna), än att köpa dom billigaste Gsxr-vraken för samma pengar.

VFR'erna tror jag kan vara ett vettigt köp annars, eftersom han redan har siktet på dom.

Men jag rekommenderar ändå en provtur på en fräsh GPZ900R innan han bestämmer sig.
En helt underbar maskin, som har en rolig motorkaraktär, och skön komfort.
En mycket bra allround & förstahoj alltså. :tummenupp

En VFR har ju en V-motor, vilket ger en något annorlunda motorkaraktär.
Dom känns nog lite sävligare än en radfyra, om man jämför denna generation av hojar. (Smaksak iofs)
Det är nog ingen större skillnad på hanterbarheten heller (han ville ju inte ha för stort), för GPZ'an var före sin tid i utvecklingen, och inget blysänke vare sig då eller åren efter. :)

Kjellis: Det är inget som hindrar att man provkör lite olika hojar innan man bestämmer sig.
(Själv t.ex. fick jag ändra inriktning i sista stund, när jag upptäckte att Gsxr 1100 var mycket skönare än ZX-9'an.)

fazerfun skrev:
2261896 För det första: har du inte koll så ta med dig minst en kompis som har det. Köp INTE en 20 år gammal hoj på "känn", det kan bli en riktigt otrevlig överraskning.

Sen är miltalet av underordnad betydelse, det är skicket som avgör. En enkel tumregel är att ett välskött yttre oftast även innebär ett välskött inre. Ju färre ägare, desto bättre. Kolla upp ägar- och besiktningshistoriken via VV resp. Bilprovningen. Alla papper på gjorda servicar etc är guld värda men förvänta dig inte en fulltecknad, original servicebok.

Sen är det bara att börja syna och provköra.
Bra råd. :tummenupp

Med tillägg på "det yttre"...

Det är mycket säkrare att köpa en välvårdad hoj i orginalskick, än en som är omlackad i coola färger.
Då minskar risken att man köper en smälld eller sönderskruvad hoj avsevärt.

Och ägarantalet är inte så farligt tycker jag.
I den prisklassen/ålderna hittar man inga 1-ägarhojar iallafall.
Dom flesta ligger väl på ca: 5-10 ägare, och då har man ändå ingen koll på alla ägarna.
Bättre att koncentrera sig på nuvarande ägaren, och skicket på hojen.

Lycka till Kjellis.

Last edited:

Clown/lukt/BENS

Clownen luktar BENSIN!!
Gick med
15 Aug 2005
Hoj
R1 -04, ERF#47
Bjud på ett år till dvs -87 o köp en Fzr 1000, en najs hoj i alla lägen.

Dem borde du hitta för runt 20 000:-, hämtade min i Tyskland för en billig peng.

Jag fick betala 3 300:- Helår/Helförsäkring (mars -05) tror det var hos If, men priset varierade allt från 3,3' till 13' så kolla runt.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
War-psycho skrev:
2262213 Mycke (oförtjänt) skitsnack om GPZ'or här....

sorry, trodde du var mest känslig när det gäller hojarnas hoj, gsxr 1100... :hihi å då står jag på barrikaderna med dig som du vet :yoparty Som sagt, har aldrig ägt en GPZ 900 men jag tror inte driftsäkerheten på de hojarna är lika hög som på en VFR från samma år tex. Kawa hade otvivelaktigt problem med kvaliteten bitvis, i synnerhet på sina större radfyror. Dessutom tror jag att de flesta GPZ har gått hårdare än VFR.

War-psycho skrev:
2262213

Bra råd. :tummenupp

Med tillägg på "det yttre"...

Det är mycket säkrare att köpa en välvårdad hoj i orginalskick, än en som är omlackad i coola färger.
Då minskar risken att man köper en smälld eller sönderskruvad hoj avsevärt.

Och ägarantalet är inte så farligt tycker jag.
I den prisklassen/ålderna hittar man inga 1-ägarhojar iallafall.
Dom flesta ligger väl på ca: 5-10 ägare, och då har man ändå ingen koll på alla ägarna.
Bättre att koncentrera sig på nuvarande ägaren, och skicket på hojen.

Lycka till Kjellis.

Jomen så är det....original är ju det som är önskvärt. Dels pga det du säger men även också värdemässigt....omlackade hojar finns det ju hur många som helst. Fina originalhojar från -86 är det glesare med.

Säger inte att det är en garanti att hojen är välskött bara för att det är få/färre ägare. Men det är en pusselbit att värdera tillsammans med allt annat och för mig är det definitivt intressant...15 pers ökar ju statistiskt risken att en av dessa 15 inte haft koll på någonting och misshandlat hojen. Är det sedan så att de senaste 10 haft hojen bara en säsong och sedan sålt, ja det kan ju säga en del om var intresset ligger främst.

Och att kolla ägarna är inte så jobbigt om man ger sig fan på det. Min gixxer -86a har haft 5 ägare sen ny och jag har varit i kontakt med samtliga. En av dom hade faktiskt kvar originalmanualen :)

Min 89a har haft 8 ägare och jag har lyckats spåra de 4 senaste. Samtliga tyckte det var kul att höra vad som blivit av "deras" hoj....en gav mig faktiskt ett bud :)

kjellis

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2006
Hoj
VFR750F
Slutet gott allting gott förhoppningsvis =)
Nu har jag köpt en VFR750F! =) Dock inte kört den själv men far såg väldigt glad ut när han kom hem efter att ha kört den ca 8mil.
Väldigt välvårdad och fint ompysslad. Mkt seriös säljare som hade haft den i drygt 4 år.
Ägaren innan var ordförande eller liknande för SMC. Väldokumenterad dock ingen ifylld service bok men hittade inga glapp eller dyl. Några små märken i plasten men det är väll sånt man får räkna med på en 20år gammal MC. Kedja behöver nog bytas tills nästa säsång och framdäcken var inte 100a heller. Men annars en fin motorcykel bilder kommer framöver.

Tack för all hjälp.

Mvh Niklas

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
kjellis skrev:
2263597 Slutet gott allting gott förhoppningsvis =)
Nu har jag köpt en VFR750F! =) Dock inte kört den själv men far såg väldigt glad ut när han kom hem efter att ha kört den ca 8mil.
Väldigt välvårdad och fint ompysslad. Mkt seriös säljare som hade haft den i drygt 4 år.
Ägaren innan var ordförande eller liknande för SMC. Väldokumenterad dock ingen ifylld service bok men hittade inga glapp eller dyl. Några små märken i plasten men det är väll sånt man får räkna med på en 20år gammal MC. Kedja behöver nog bytas tills nästa säsång och framdäcken var inte 100a heller. Men annars en fin motorcykel bilder kommer framöver.

Tack för all hjälp.

Mvh Niklas

grattis :tummenupp

Ossman

Den förlorade brodern
Gick med
16 Aug 2003
Hoj
Ducati Monster 796 -12
Chrille skrev:
2261852...går under halvlitern per mil...

Det var då sjävlaste... Får nog ta tag i den där ventiljusteringen...

Till trådskaparen: VFR:en är en väldigt trevlig första hoj. Lite tung och klumpig, men bottenvridet gör den väldigt lättkörd som nybörjare då det inte är så noga vilken växel man råkar ha i. Rekommenderas glatt. :tummenupp

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
kjellis skrev:
2263597 Slutet gott allting gott förhoppningsvis =)

Tack för all hjälp.

Mvh Niklas
Grattis !!! :tummenupp

Du blir säkert nöjd med den.

Kollade på dina två annonser du länkade till, nummer 2 är nu borttagen.
Vågar man gissa att det var den du köpte ?

Vit, med svart sadel och hade gått ca: 9600 mil ??

Fin såg den ut att vara iallafall, om det nu var den. :)
Har själv alltid tyckt dom modellerna varit snygga, och särskilt den vita.

GPZ'an däremot är ju inte direkt snygg, tyvärr. :rolleyes:
(Fast nu har man ju en urläcker Gixxer istället.)

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024