Tips på längre sträckor?

Newbie_stefan

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
20165, Suzuki GSR750A
Jag ser inte riktigt problemet med att ta motorvägen. Ibland vill man ta sig från A till B, ibland är hojen bara ett fordon.
Se till att kedjan är smord när du startar, smörj den igen när du kommer fram till ditt mål 5,5 timme senare.

Om du har problem med träsmak i rumpan, ta korta bensträckare ca 1/timma. Gör det redan från start, så kommer inte träsmaken så lätt. Jag klarar mig lätt 100 mil utan träsmak om jag gör så. Se till att de korta bensträckarna är korta raster. Jag brukar inte ens ta av mig hjälmen. Låt de vara 1-2 minuter.
Långa raster för vatten och dyl får du när du tankar eller äter lunch.

Undvik ryggsäck på ryggen. Spänn fast packningen på sätet bakom dig. Spänn ordentligt med remmar och se till att inget kan åka in i hjulet.

Som sagt om man ska ta sig från A till B är det ju inget speciellt att tänka på om man ska ta hojen. Om det är fint väder vill säga. ;)

Om du inte "bara ska transportera dig" utan vill ha en liten semesterkänsla på åkandet. Ja då är det en helt annan femma. Då kan man tillbringa åtskilliga timmar framför datorn med att stirra på kartor och beskrivningar av vägar bara för att få så många kurvor som möjligt och undvika så mycket motorväg man kan.

Öronproppar för långa resor är ett stort plus. Jag kör med det eftersom öronen inte blir så trötta samt att jag hör musiken i hjälmen mycket bättre.....Jo jag kör med musik.....jag gör det också när jag kör min bil....tänka sig.
Jag petar inte in en skiva med motorljud i stereon när jag har fest eller ska sova......;)
 
Last edited:

M155E

Sukkabreeewd
Gick med
26 Feb 2010
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer 750 K8 - "Misse edition"
Öronproppar för långa resor är ett stort plus. Jag kör med det eftersom öronen inte blir så trötta samt att jag hör musiken i hjälmen mycket bättre.....Jo jag kör med musik.....jag gör det också när jag kör min bil....tänka sig.
Jag petar inte in en skiva med motorljud i stereon när jag har fest eller ska sova......;)
Hur får du plats med öronproppar OCH musiklurar? Tycker det är högst obekvämt att inte ha inear-lurar då det skaver mot hjälmen men hur får du annars plats?
 

Newbie_stefan

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
20165, Suzuki GSR750A
Jag var visst inte så tydlig där....ber om ursäkt.
Hade god lust och svara att jag har riktigt stora öron men kom på att skämt och ironi inte alltid är så bra i skrift och dessutom mellan främlingar.

Jag har ett scala headset inkopplat. Så hörlurarna känner jag inte av. Öronpropparna brukar jag faktisk korta av lite innan jag sticker in dem så trycker de inte mot hjälmen. Jag är dock försiktig med att riva av för mycket. Gjorde det en gång. Hade riktigt svårt att få ut ena proppen med stelfrusna fingrar......Tänker inte göra om det igen...

Musiken hörs mycket bättre faktiskt. Låter märkligt. Ljudet blir bättre och vindbruset är nästan noll. Jag kan då faktiskt sänka volymen från headsetet. Trodde faktiskt inte på det själv innan jag provade.
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
.......Glöm inte besök Ullared

Lycka till!

Passa på innan min kompis Lorden här på forumet bränner ner stället. Han får mord i blicken varje gång det där stället kommer på tal. Det kan inte vara långt kvar nu.

Kunde han, så skulle han se till att få stället rekommenderat för atmosfäriska kärnvapenprov. :hihi
 

M155E

Sukkabreeewd
Gick med
26 Feb 2010
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer 750 K8 - "Misse edition"
Ok, ja det underlättade ju lite att få plats med dom... :rolleyes:
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Skulle vilja lägga till att man bör ha något regnskydd med sig också. Har själv kört Gbg-Sth-Gbg en och samma dag.

Upp till Sth var inga problem, men hem,, regnade nästan hela tiden och då är 50 mil mycket:gnissla
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Vill man ta sig bekvämt mellan A och B så tar man bilen, bussen, tåget eller flyget.

Vill man ha roligt och upplevelser när man (på kort tid i städer) tar sig mellan A och B tar man hojen.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Finns det utrymme att göra en hojresa ner dit så skulle jag se varje meter av motorväg som ett misslyckande, bara att ta fram kartan och kolla upp det som är krokigast men fortfarande asfalt.

Brukar ta ett kort stopp per timme och sträcka på benen och kanske dricka lite, fika blir det när man måste tanka, tar man stopp med jämna mellanrum så är det inte så jobbigt att köra 50-70 mil på en dag.

Håller med om ovanstående.

Nu är ju 50 mil ingenting precis. Brukar inte förbereda mig mer än om jag skulle köra samma sträcka med bil (dvs, chips, cola, polly, McDrive, ipad, musik, nackkudde, farthållare, tv-spel och telefon).

Skämt åsido. Har d tid så kör lite mindre vägar, eller kör varannan timme stor väg (så att du kommer nånvart) och varannan mindre vägar om möjligt. Ta det lite chill bara om du har tid, pausa, drick osv. Det ska ju vara kul att köra hoj, så stressa inte. Stick hellre iväg tidigare hemifrån, så kommer du få en fin tur.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Eftersom du aldrig kört så här långt är det motorväg som gäller. Du tänker väl komma fram samma dag?
(Jag var ute med en vän i lördags. Han specialitet är roliga småvägar. Efter 6 timmar var vi ca 6 mil från Göteborg. Jag viss te då att riktigt roligt är det på grusväg med mycket rullgrus. Men ännu roligare är det på mindre väg med gräs i mitten och grus på sidorna. Han BMW R90S jag Suzuki SV650S)
Det är lite sent att tänka på men att träna på trampcykel 5 till 10 mil i veckan gör under för uthålligheten. Självklart funkar det med motionscykel på gymmet eller hemma.
Vad det gäller hojen, kolla oljenivå innan du drar iväg. Kolla däcktrycken. Smörj kedjan. Jag är en sån där som smörjer kedjan vid varje tankning....
Kolla kedjespänningen. Du kan drabbas av att det är dags spänna kedjan i Halmstad.
Var d-t noga med att surra packningen. Vi vill inte du drabbas som Ezzo av att packningen åker in i bakhjulet.
Stanna efter några mil och kolla att den sitter. På plats.
Under körningen sitt inte still.
Jag släpper ut benen växelvis när det är "lungt i trafiken" åt sidan och sträcker ut och dra ihop dom.
Tar då och då och ställer mig upp och kör stående. När det är "lungt i trafiken".
Just när jag reser mig brukar jag ibland ofrivilligt vrida på gasen så det är inget jag tränar på hemma i kvarteret utan spar till rak fin väg.
Bensinstationerna är guld. Gå in och fika, tanka hojen, smörj kedjan och kolla packningen. Att packningen sitter.
Det kan vara idé dricka apelsinjuice eller äta en apelsin vid rasterna.
Kramp är ett symptom på kaliumbrist och kalium finns i apelsiner.
Jag har en Biltema tankväska på tanken. Med lite fix, extra remmar och kardborrband sitter den bra.
Packad med mjukt mot tanken och mjukt upptill ligger jag på tankväskan och kör.
 
Last edited:

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Vad är det för pockoråd?
180 på motorväg och chickenrejs med farthållare samt stressa sportbilar? :huvet

Varken körkort eller förare lär överleva i längden.

Rättelse jag skrev 140 km/h. Smaken är som baken, men så här får jag milen att gå & samtidigt ha roligt. Skrev också att det inte är riskfritt utan ett val man gör. Självklart kan man åka i 110 km/h & ha behållning av det men jag ruttnar rätt snabbt & behöver lite stimulans för att få milen & tiden att gå. :tummenupp
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Asså allvarligt? Ska man hålla på med allt det där blir det ju ett helt projekt så fort man ska till Göteborg? Man klär på sig, vrider om nyckeln och sen sticker man? Så gjorde jag första gången jag körde hoj på egen hand (Lund-Sthlm) och det har funkar bra sen dess :)

Med dina tips skrämmer du ju livet ur tösabiten.

Eftersom du aldrig kört så här långt är det motorväg som gäller. Du tänker väl komma fram samma dag?
(Jag var ute med en vän i lördags. Han specialitet är roliga småvägar. Efter 6 timmar var vi ca 6 mil från Göteborg. Jag viss te då att riktigt roligt är det på grusväg med mycket rullgrus. Men ännu roligare är det på mindre väg med gräs i mitten och grus på sidorna. Han BMW R90S jag Suzuki SV650S)
Det är lite sent att tänka på men att träna på trampcykel 5 till 10 mil i veckan gör under för uthålligheten. Självklart funkar det med motionscykel på gymmet eller hemma.
Vad det gäller hojen, kolla oljenivå innan du drar iväg. Kolla däcktrycken. Smörj kedjan. Jag är en sån där som smörjer kedjan vid varje tankning....
Kolla kedjespänningen. Du kan drabbas av att det är dags spänna kedjan i Halmstad.
Var d-t noga med att surra packningen. Vi vill inte du drabbas som Ezzo av att packningen åker in i bakhjulet.
Stanna efter några mil och kolla att den sitter. På plats.
Under körningen sitt inte still.
Jag släpper ut benen växelvis när det är "lungt i trafiken" åt sidan och sträcker ut och dra ihop dom.
Tar då och då och ställer mig upp och kör stående. När det är "lungt i trafiken".
Just när jag reser mig brukar jag ibland ofrivilligt vrida på gasen så det är inget jag tränar på hemma i kvarteret utan spar till rak fin väg.
Bensinstationerna är guld. Gå in och fika, tanka hojen, smörj kedjan och kolla packningen. Att packningen sitter.
Det kan vara idé dricka apelsinjuice eller äta en apelsin vid rasterna.
Kramp är ett symptom på kaliumbrist och kalium finns i apelsiner.
Jag har en Biltema tankväska på tanken. Med lite fix, extra remmar och kardborrband sitter den bra.
Packad med mjukt mot tanken och mjukt upptill ligger jag på tankväskan och kör.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Asså alvarligt? Ska man hålla på med allt det där blir det ju ett helt projekt så fort man ska till Göteborg? Man klär på sig, vrider om nyckeln och sen sticker man? Så gjorde jag första gången jag körde hoj på egen hand (Lund-Sthlm) och det har funkar bra sen dess :)

Med dina tips skrämmer du ju livet ur tösabiten.

Mjoh, lite samma för mig. Jag försöker hålla hojen i fint skick hela tiden och när det bär av till sthlm är det bara att kasta i lite kläder och regnstället i ryggsäcken och börja mosa norrut.
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Han kommer snart att göra anspråk på att det skulle vara ironiii.

Nej ingen ironi den här gången, utan mitt sätt att lindra tristess. Fast roligast är om man har sällskap eller träffar en likasinnad broder, man kan rejsa med & de är fler än du tror. På infartslederna till stan träffar jag nästan dagligen bröder som vill rejsa (efter rusningen såklart). Men då är det riktiga sporthojar jag pratar om. :tummenupp
 

Frasse

Boxerfantast
Gick med
7 Jul 2003
Ort
Påskallavik
Hoj
BMW R1250GSA -19, KTM 250 Freeride -18, BMW S1000RR M -19
Men herre jösses. Vilka utlägg för att åka 50 mil...!?! Det är inte en resa till Ulan baatar, utan en fis-tripp.

Du kommer att fixa din resa galant. Tänk inte så mycket, bara kör.
 

Baby Blue

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Telephoneplane
Hoj
Suzuki SV1000s -07
Asså allvarligt? Ska man hålla på med allt det där blir det ju ett helt projekt så fort man ska till Göteborg? Man klär på sig, vrider om nyckeln och sen sticker man? Så gjorde jag första gången jag körde hoj på egen hand (Lund-Sthlm) och det har funkar bra sen dess :)

Med dina tips skrämmer du ju livet ur tösabiten.

Ja lite rädd har jag väl blivit...ex när någon rekommenderade att ta med stormkök haha:)
Men man kan ju aldrig få för många tips och råd och jag har fått jättebra sådana! Så nu är jag betydligt mycket mer peppad att köra än tidigare så tack till alla som tagit sig tid att svara!!!
:hej
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ja lite rädd har jag väl blivit...ex när någon rekommenderade att ta med stormkök haha:)
Men man kan ju aldrig få för många tips och råd och jag har fått jättebra sådana! Så nu är jag betydligt mycket mer peppad att köra än tidigare så tack till alla som tagit sig tid att svara!!!
:hej

Ja, du har fått info för en betydligt mer omfattande tripp än 50 mil enkel. Kan ju vara bra när du får smak på att köra längre och skaffa dig upplevelser med minnen som varar en livstid. Hojens skick ska ju alltid vara under löpande uppsikt och då är det bara att köra. Allt som behövs är den kontroll man lär sig på körskolan samt att man har en övergripande koll på prylarna. Spelar ingen roll om man ska köra långt eller kort, grejerna ska vara i ordning. Uppmaningarna om att säkra lasten kan det nog aldrig bli för många av då små misstag kan bli ödesdigra. Erfarenhet är bra men det som tar liv eller orsakar olyckor är stress och slarv, iaf till absolut största delen.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top