Tips på lås o stöldsäkerhet för hoj ståendes på gata?

terje2

Halv7 till halv4!!
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
01 R1
hej!
Min hoj står på gatan,(Trottoaren). jag har Vajer som jag prov klippt med bulltsax, mjuk o seg så man får jobba för att få av den, skivbromslås,bygellås,slanglås,styrlås,tänningslås,larm,knutet kapell som är klämt under stödet.
Förra söndagen var det snorisar som försökte klippa vajern vid 02.30 på natten men när de började jucka o vrida för att få av den sega vajern som e fäst vid ett stålräcke, så varnade larmet och de avbröt stöldförsöket. tur det för dem, för när larmet gick vaknade jag och satt med ett blyfyllt järnrör och väntade på att de skulle komma tillbaka, men det blev inte så.(synd).
Så! larm is the shit!

Hoppas att de försöker igen.
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
beställde en 19mm almaxkedja idag med tillhörande lås, 1,5meter lång på deras inrådan... får se om man ens orkar ha den i väskan hahaha.
19mm är som en kedja gjord av denniskorvar i grovlek... nästan ofattbart grovt för en låskedja.
 

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 748, hornet 600
skivbromslås fram, spyball, styrlås,tändingslås och sen en kätting genom bakhjulet (går det att sätta den runt någon stolpe så är det ännu bättre)...
Sen hinner du svettas floder innan du låser upp allt..du vet den där dagen de är så grymt fint och du kommer ut liiite för sent så de redan är över 25grader... hahaha
 

mathiasjohnson

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Skåne
Hoj
ZX12R
Jag brukar ha ABUS detecto i fram, och en ABUS kedja bak. Det jag gör är att spänna fast den ordentligt så att de inte har möjlighet att ta bultsaxen i det läge de behöver, dvs att kedjan ligger som en orm på golvet. Då får de ju bra fäste. Sitter kedjan tajt fast runt däcket så gissar jag att det blir lite svårare.
 

Ozzi

Guest
Har Almaxkedjan blivit godkännd i sverige, annars är den ju ganska värdelös när du står med en stulen hoj och FB skrattar åt dig
 

mathiasjohnson

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Skåne
Hoj
ZX12R
Har Almaxkedjan blivit godkännd i sverige, annars är den ju ganska värdelös när du står med en stulen hoj och FB skrattar åt dig

Har för mig att jag läst att den inte är godkänd, men har man sina 2 godkända lås, skivbroms fram, och styrlåset (det är väl detta som är kravet?) borde det ju vara lugnt, åtminstone stilla sitt sinne att man har det bästa låset.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
När jag anmälde stöldförsök rekommenderade göteborgspolisen ett grovt hänglås över kedjan på bakdrevet.
 

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
-
Ställ inte hojen på gatan..... det är som att be om stöldförsök, har blivit bestulen själv. Jag hade satsat på minimum-krav gällande lås och kompletterat med en tracker om jag ändå var tvungen.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
En av dessa och ingen låskedja i världen står emot i mer än 30 sekunder.

573787_DC415KL.jpg


Det var precis en sån dom använde när dom snodde min hoj. :mad:

[EDIT] ..och för att svara på TS fråga så är nog ett korrekt monterat larm, med imobilizer, det enda rätta. Det och en sån fetingkedja som tjockisarna försöker klippa på filmen.
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
hej!
Min hoj står på gatan,(Trottoaren). jag har Vajer som jag prov klippt med bulltsax, mjuk o seg så man får jobba för att få av den, skivbromslås,bygellås,slanglås,styrlås,tänningslås,larm,knutet kapell som är klämt under stödet.
Förra söndagen var det snorisar som försökte klippa vajern vid 02.30 på natten men när de började jucka o vrida för att få av den sega vajern som e fäst vid ett stålräcke, så varnade larmet och de avbröt stöldförsöket. tur det för dem, för när larmet gick vaknade jag och satt med ett blyfyllt järnrör och väntade på att de skulle komma tillbaka, men det blev inte så.(synd).
Så! larm is the shit!

Hoppas att de försöker igen.

:fakta:tummenupp

Larm med nivåsensor är väll de enda som funkar. skyddar ju även mot moppefuckon o annat drägg som inte kan låta bli att pilla.
Har man 20 lås så får man ju hojen i bitar och sedan är den sommaren förstörd med att vänta på FB (Inte facebook)

Off topic: Senast när jag ringde runt FB (fortfarande inte facebook)
för att teckna försäkring (halv) på min hoj med larm och imobilizer fick man inte en krona billigare premie än utan larm. Tycker jag är förjävligt de visar ju att FB tjänar tillräckligt med pengar på dig även om din hoj blir stulen. Tycker verkligen att alla steg som en hoj ägare tar för att minska stölder och olovlig körning borde premieras med billigare försäkringar.
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
om almaxkedjan är godkänd eller inte bekymmrar mig inte så mycket, blir den stulen ändå kan jag väl köpa två pissiga godkända lås o visa upp nycklarna till.

finns dessvärre inga lås eller larm i världen som stoppar nån riktigt målmedveten tjuv, enda botemedlet är en kaliber 12

Edit: har fått hem kedjan nu o den är löjligt kraftig... kommer inte ens asa med mig den så det får bli ett till inköp av en 16mm som är ca40% lättare.
 
Last edited:
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top