Tips på literhoj för 40-70 tkr o försäkring i medelklass.

jayzon

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Hoj
2003, KTM 625SXC
Tjena, blir som vanligt sugen på ny hoj till sommaren.
Behöver lite tips.

Har tidigare haft bandit 600 och en ER6.

Vill ha något lite vridstarkare, gärna 1000cc. Twinmotor funkar också.
Ska helst inte vara "supersport" typ R1, kostar så jävla mkt att försäkra.
Helt öppen för förslag. Men någon form av streethoj blir det väl antar jag.
Jag är 24 år, därav är det dyrt att försäkra det mesta.

Prisklass 40.000-70.000
Försäkringsklass medel

PimX

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2011
Hoj
Suzuki GSXR 750 L0
kawasaki Z1000, GSR 600/750 FZ1-n är bara några :) ps där är bra pris på GSR 750 :) du kan få en helt ny för 79 :)

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Nu vet jag inte vad en Aprilia Tuono kostar att försäkra för dig men kolla på den, V-twin på 1000cc. Kan dock vara lite svårt att hitta delar tydligen...

jayzon

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Hoj
2003, KTM 625SXC
Såg inga på blocket. GSR750 alltså. Därför jag blev fundersam på namnet.
Den såg helt ok ut, har även kikat superduke, har du erfarenhet av den?

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Såg inga på blocket. GSR750 alltså. Därför jag blev fundersam på namnet.
Den såg helt ok ut, har även kikat superduke, har du erfarenhet av den?

GSR750 är sprillans ny för (hösten t.o.m?) 2011 så det är nog få ute begagnat... Superduke har jag hört oftast hamnar där högst uppe i försäkringsklassen...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
VTR1000? Vridstark vtwin... Ramlar in i ditt prisintervall.

SACCE

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Hoj
HONDA SP-2 REPSOL-STYLE (hrmfph.... inte min längre men kan inte rå för det..... älskade den så hårt att jag vill ha kvar den som avatar....)
gärna en vtr SP-1.... riktigt fina hojjar som antagligen står sej rätt bra i pris åxå... om du nu tänker i dom banorna...
tror heller inte att försäkringen är så där jättedyr då den har ett par år på nacken...

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Var i din sits för ett år sedan. Kollade in en Suzuki GSX-R 750 för 40000kr. Men försäkring 12000kr/år med självrisk 25000kr vid vagnskada
kändes som ett mindre roligt skämt. (Det smarta hade ju varit att börja kolla på halvförsäkring / trafikförsäkring.)

Så det blev en Triumph Sprint RS. Halvkåpan skyddar mot fartvinden men den har inte helkåpa, dvs ej sportmaskin. => Dräglig försäkring.
Har den på Svedea, säker, halv, ca 8000kr/år. Alla får köra den (som har körkort och jaggodkännerförståss).
http://www.motorcyclenews.com/MCN/b...Reviews/Triumph/Triumph-Sprint-RS-1999-2004-/

Den är otroligt lättmekad jämfört med Suzukin, exempel:
Komma åt batteriet
Triumph: Ta fram nyckeln, lyft av sadeln.
Suzukin: Skruva loss de två sidoskydden under sadeln, 4 insex, två sidoskydd. Skruva loss sadeln= två insex(annan storlek) ta av sadeln.
Lirka upp plastskyddet med universalreläet som sitter över batteriet.

Komma åt signalhornet, min Sukka saknade signalhorn när jag köpte den så det blev att montera innan besiktning och hitta sladdarna.
Suzukin: Hela framdelen, båda sidor måste tas loss, en d-a massa dolda ihopsättningar plastklämmor osv.
Triumphen: 6 st insex lossas och så är ena sidan av kåpan loss.

Det här är inte unikt för den här Triumphen. Performance bikes jämförde MV Augusta F4, BMW S1000RR, Aprilia RSV4 och Triumph Daytona 675 och konstaterade att man kunde ha nästan lika kul på Daytonan till mycket lägre pris.
Och när det gällde meka själv:
BMW S1000RR, så fort det elektriska strular behövs en särskild dator som kostar mycket mer än hojen.
MV Augusta F4. Hojen är byggd somm ett kinesiskt pussel. För att byta luftfilter under tanken måste hela bakpartiet på hojen rivas. För annars kan man inte ta av tanken.
Aprilia: Hojen är ytterst kompakt byggd. Vid ventilkontroll är det nog enklast ta motorn ur ramen.
Daytona: Enkel att meka själv.

SV Nicke

Kör fort? Nope. Bara effektivare!
Gick med
21 May 2011
Hoj
2003, Suzuki SV1000S
Suzuki SV1000. Halvkåpa och 120hk V-twin med gott vrid. Helförsäkring hos Svedea på 3800/år.
Din Mc har ett fint ex som inte har rullat långt. Prestanda i klass med sporthoj och skönt sound om man bytt system. Rekommenderas starkt.

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
Kan rekommendera honda vtr 1000 firestorm. körde er6 ett tag när jag fick kortet förra sommaren
ångrar inte mitt val skön hoj att köra

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Hoj
GSXR 750 98:a
Jag har en GSXR 750 98:a inte direkt den nyaste hojen men den tuffar o går o har mer effekt än vad jag behöver och går riktigt bra. Men framförallt så är det en underbar hoj att försäkra. Har för mig att de tar runt 2800 / år i halvförsäkring på trygghansa. Perfekt för en annan med hus o barn o regnig sommar. Man behöver inte känna att det var bortkastat o ha den påställd då man bara han köra 100 mil.

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Vänta nu. Hur är det möjligt?

Förstår inte riktigt vad du menar med "Hur är det möjligt?" För dyrt? För billigt?

Jag har haft 4700 Kr/år hel/hel på Bilsport och MC för min SV1000S men har nu bytt till Suzuki märkesförsäkring för 2500 kr/år hel/hel. Tror att självrisken vid vagnskada åkte upp med en tusenlapp men kör jag skadefritt till sommaren så är ju det intjänat. Hans 3800 kr/år är ju nåt däremellan så jag undrar vad du egentligen inte förstår.

Inga sarkasmer eller så från min sida, bara undrar. Du har ju något att tänka med under den där kepsens som du nu har som avatar.:)

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Om kåpa inte spelar nån roll speed triple/street triple eller som någon nämnde Aprilia Tuono

Nyheter
Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC

Roger Berzell, generalsekre...

Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning

KTM erbjuder nu sina kunder...

Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli