Var i din sits för ett år sedan. Kollade in en Suzuki GSX-R 750 för 40000kr. Men försäkring 12000kr/år med självrisk 25000kr vid vagnskada
kändes som ett mindre roligt skämt. (Det smarta hade ju varit att börja kolla på halvförsäkring / trafikförsäkring.)
Så det blev en Triumph Sprint RS. Halvkåpan skyddar mot fartvinden men den har inte helkåpa, dvs ej sportmaskin. => Dräglig försäkring.
Har den på Svedea, säker, halv, ca 8000kr/år. Alla får köra den (som har körkort och jaggodkännerförståss).
http://www.motorcyclenews.com/MCN/b...Reviews/Triumph/Triumph-Sprint-RS-1999-2004-/
Den är otroligt lättmekad jämfört med Suzukin, exempel:
Komma åt batteriet
Triumph: Ta fram nyckeln, lyft av sadeln.
Suzukin: Skruva loss de två sidoskydden under sadeln, 4 insex, två sidoskydd. Skruva loss sadeln= två insex(annan storlek) ta av sadeln.
Lirka upp plastskyddet med universalreläet som sitter över batteriet.
Komma åt signalhornet, min Sukka saknade signalhorn när jag köpte den så det blev att montera innan besiktning och hitta sladdarna.
Suzukin: Hela framdelen, båda sidor måste tas loss, en d-a massa dolda ihopsättningar plastklämmor osv.
Triumphen: 6 st insex lossas och så är ena sidan av kåpan loss.
Det här är inte unikt för den här Triumphen. Performance bikes jämförde MV Augusta F4, BMW S1000RR, Aprilia RSV4 och Triumph Daytona 675 och konstaterade att man kunde ha nästan lika kul på Daytonan till mycket lägre pris.
Och när det gällde meka själv:
BMW S1000RR, så fort det elektriska strular behövs en särskild dator som kostar mycket mer än hojen.
MV Augusta F4. Hojen är byggd somm ett kinesiskt pussel. För att byta luftfilter under tanken måste hela bakpartiet på hojen rivas. För annars kan man inte ta av tanken.
Aprilia: Hojen är ytterst kompakt byggd. Vid ventilkontroll är det nog enklast ta motorn ur ramen.
Daytona: Enkel att meka själv.