Tips på Matställe Norrköping eller strax söder om?

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Är mindre än en månad kvar till Svinträffen, och man ska ju ta sig dit, och helst mätt och belåten....

Vi är ett gäng på runt 16 pers som på onsdag 30 juli åker från Tokholm, gamla E4 och småvägar, så i trakten av Norrköping, eller strax söder om är det dags för lunch. (Efter Norrköping blir det vägen ner mot V.Husby, Ö.Ryd, kanske Björsäter, och ytterligare kringelikrokar innan vi mellanlandar i Loftahammar. Bor du där, titta in på Vandrarhemmet onsdag kväll, leta dig upp till groggverandan och säg skål... :D )

Men, har du tips på ett bra lunchställe i Norrköping eller strax söder om enligt ovan, med juste käk, och som kan slänga ut käk till 16 hojåkare relativt snabbt, skrik till!

/B

Hrm, nu måste jag fundera lite...hmm...ska ni åka till V:a Husby från Norrköping bör ni käka i Norrköping skulle jag gissa, såvitt jag vet finns det inget ställe på vägen emellan. Wee vad det svänger när man börjar närma sig V:a Husby därifrån. Akta er för högerböjen när man kommer ut ur skogen precis innan Göta Kanal/golfbanan/V:a Husby. (åkt den vägen förut?)

...golfbanan har ju förresten restaurang, men hur pass poppis det är med 16 svettiga och oljiga knuttar kan jag inte svara på. :rolleyes:

Nu åker ni ju kanske inte den vägen, men mellan Norrköping och Söderköping (där jag växte upp) ligger Tallbacken i stort sett mitt på E22:an (men lätt att köra förbi, man ser det sent), där brukar hojarna rasta. Kanske inte världens bästa läge om man vill ha riktigt tyst och lugnt och fåglar som kvittrar, men smidigt och stort att parkera och sådär, typ 10 m från vägen.

Vägen mellan Söderköping (eller sväng höger innan Söderköping mot Mariehov några hundra meter efter Tallbacken för en kuperad/kringlig/lappad genväg till väg 210) och V:a Husby är sedan fin, om än inte lika kringlig som den ni planerat. Här är det SVÅRT att hålla sig på rätt sida KK-strecket...bara så du vet.

Jaja, nu har jag snackat nog och mkt till hjälp har jag kanske inte varit, men ändå... ;)

Sörping (söderköping på rikssvenska) blir väl ganska bra..

Annars finns ju inget vettigt förräns Valdemarsvik.. (om ens det är vettigt..)

Innan Norrköping man ni käka dagens på Oscarshäll
(fik med lång tradition av "motorburen ungdom")

/B

Bj.O.rn skrev:

/B

Glöm för tusan inte att åka Kvarsebovägen på väg ner mot Oskarshällsfiket!!! Grymt rolig väg med massor med kurvor, får ej missas.
Vet ej vilken väg ni kommer ner, men ta först sikte på Jönåker därefter Kvarsebo. Väl inne på Kvarsebovägen är det bara gasa och svänga som bara den!

Ha det kul!!

Bj.O.rn skrev:
...

De borde byta namn till Sörping helt och hållet tycker jag, för många stavelser i sö-der-köp-ing... :rolleyes:

Som sagt, om ni nu inte promt ska åka direkt till V:a Husby från Norrköping kan ni åka via Sörping, det är fint på sommaren och det finns många turister att titta på...inte minst mc-burna. Så får ni ju bränna 210:an ordentligt efter maten oxå. :rock

Zigge skrev:
De borde byta namn till Sörping helt och hållet tycker jag, för många stavelser i sö-der-köp-ing... :rolleyes:

Som sagt, om ni nu inte promt ska åka direkt till V:a Husby från Norrköping kan ni åka via Sörping, det är fint på sommaren och det finns många turister att titta på...inte minst mc-burna. Så får ni ju bränna 210:an ordentligt efter maten oxå. :rock

Äk tvärtom istället.. V/a Husby till Sörping.. därefter till Vika heter 210 där åsså..

210'an fråen Sörping te veiika ä ju ouätt fein dö :p

(sagt på nägon slags dialekt från valdemarsvikshållet..)

/B

Bj.O.rn skrev:

Annars finns ju inget vettigt förräns Valdemarsvik.. (om ens det är vettigt..)

/B

Tack för alla tips!

Efter Peking (Är väl så det heter...? :rolleyes: ) så åker vi lite snett inåt landet, och som du/flera säger finns det väl inget direkt i närheten söderut, innan Åtvidaberg eller Kisa? (Golfrestaurangen skulle IOFS vara kul... :D ) Och Stegeborg och Kvarsebo-färjorna tar vi på vägen upp.

Åker vid 9-tiden från Tokholm, så kör vi lite småvägar, tänkta tutcha Stigtomta, och så ner Jönåkersvägen, så är klockan kanske 12 när vi närmar oss Oscarshäll som du nämner (Ligger väl i uppe någon kurvig backe, som slutar genom någon liten tunnel nere vid vattnet??) Har dom "riktigt" käk som smakar hyfsat och klarar av 17 hungriga som ramlar in på en gång?

/B

Bj.O.rn skrev:
210'an fråen Sörping te veiika ä ju ouätt fein dö :p

(sagt på nägon slags dialekt från valdemarsvikshållet..)

/B

Hehe, jag hör vad du säger, men det är svårt att läsa. :rolleyes:
Åkte den en sväng så sent som i lördags kväll, men går inte den ut till S:t Anna och inte till Vika? Skitsamma, bara det är en väg...

Zigge skrev:
Hrm, nu måste jag fundera lite...hmm...ska ni åka till V:a Husby från Norrköping bör ni käka i Norrköping skulle jag gissa, såvitt jag vet finns det inget ställe på vägen emellan. Wee vad det svänger när man börjar närma sig V:a Husby därifrån. Akta er för högerböjen när man kommer ut ur skogen precis innan Göta Kanal/golfbanan/V:a Husby. (åkt den vägen förut?)

Jo, körde den förra året, finfin väg! Och tänkte på något sätt hitta någon kringelikrok så att vi kommer in i Kisa norrifrån, så att vi sedan åker österut från Kisa mot Åtvidaberg (är väl också finfin väg om jag inte minns fel?), men viker höger innan vägen blir bredare, och om jag inte minns fel ligger det någon gammal Shellmack i gammelautentsikt skick efter den korsningen.. (Har tyvärr ingen karta framför mig....)

/B

Zigge skrev:
Hehe, jag hör vad du säger, men det är svårt att läsa. :rolleyes:
Åkte den en sväng så sent som i lördags kväll, men går inte den ut till S:t Anna och inte till Vika? Skitsamma, bara det är en väg...

Njae.. en suänge ju au ve sjylten då, de stå ju Oualdemasouijk påe den ju... en åeker ju inte tvåhunnrateian hele väegen heller..

/B

Oskarshäll har bra käk, som nog kan mätta era magar. Brukar ofta käka currykyckling i pitabröd. Kanske inte så det kommer räcka för att ni ska bli mätta, men det finns annat också som säkert räcker åt er.

Som sagt, tack för alla tips!

Lutar mot att luncha i Söderköping, tips på någon speciell restaurang?

Och, hur är det med färjan i Stegeborg? Hörde något rykte om att färjesymbolen var överkryssad när man kommer söderifrån, trasig?

/B

benkar skrev:
Som sagt, tack för alla tips!

Lutar mot att luncha i Söderköping, tips på någon speciell restaurang?

Och, hur är det med färjan i Stegeborg? Hörde något rykte om att färjesymbolen var överkryssad när man kommer söderifrån, trasig?

/B

Hum, inget exakt tips, när var det ni skulle åka? Borde ju egentligen komma ner och säga hej om jag är där... :hej

Den allra värsta turistperioden är nog över nu (eller då) så det kanske inte är fullt överallt i byn som det kan vara stundtals...ett tips är att parkera på Rådhustorget och titta er omkring, det finns ett par matställen mindre är en minut bort. Dessutom har ni gångavstånd upp till kanalen och Smultronstället för den obligatoriska eftermatenglassen därifrån. Eller parkera på kanalparkeringen och gör tvärtom. ;)

Färjan vet jag inget om, men låter konstigt...?

Zigge skrev:
Hum, inget exakt tips, när var det ni skulle åka? Borde ju egentligen komma ner och säga hej om jag är där... :hej

Den allra värsta turistperioden är nog över nu (eller då) så det kanske inte är fullt överallt i byn som det kan vara stundtals...ett tips är att parkera på Rådhustorget och titta er omkring, det finns ett par matställen mindre är en minut bort. Dessutom har ni gångavstånd upp till kanalen och Smultronstället för den obligatoriska eftermatenglassen därifrån. Eller parkera på kanalparkeringen och gör tvärtom. ;)

Färjan vet jag inget om, men låter konstigt...?

Vi åker på onsdag, en vild gissning är att vi är ett gäng med 14-15 hojar som ramlar in i Sörping vid 12-tiden... :cool:

Får göra som du säger, parkera och kolla runt lite. Snälla Lapplisor i stan?

Färjan, har nu kollat, den går, bara att det blivit något missförstånd kring skyltning, VV har bestämt sig för att skylta en annan rutt dit söderifrån, och kryssat över färjan längs den gamla sträckningen....

/B

Säger samma som Zigge. Är du i Söderköping så är smultron stället ett måste.
Jag har hört att det är Sveriges finaste glass restaurang. :fakta

chrille-r1000 skrev:
Säger samma som Zigge. Är du i Söderköping så är smultron stället ett måste.
Jag har hört att det är Sveriges finaste glass restaurang. :fakta

Överreklamerat skit! massa parasoller å annat bjäfs som man betalar dyrt för i glassen..

Halvars Glass på Södra promenaden här i Peking är ju annars rätt ställe för de mer kulturellt bevandrade.. Ulf Lundell sjunger om den i sin låt "vi går på promenaden" eller vad den heter.. Att den sedan ligger på krypavstånd hemmifrån är ju ett plus. Ett kvarter eller kanske två..

/B

Ska ni ha pasta så är det restaurang snäckan som gäller (poppis bland studenterna och även jättebilligt) Jättefin mat = Le Mansion (inte troligt att de släpper in 16 knuttar dock) Oskarshäll passar ju bra som någon sa innan då de har bra parkering samt fin väg både till och från. Annars vimlar det av pizzerior av varierande kvalitet i Norrköping för tjyven.

Bj.O.rn skrev:
Överreklamerat skit! massa parasoller å annat bjäfs som man betalar dyrt för i glassen..
/B
:fakta

Smultronstället är en turistfälla för de som åker i skilsmässodiket. :D

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...