Tips på MC-byxor

johan314

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2013
Hoj
DL650 -05
behöver tips på vilka byxor som skall köpas då det finns en uppsjö av dem och dessvärre har jag ringa kunskaper inom området :(

tittar mest på 24mx.se, har budget kring 1500-2000kr max. vill att den skall vara vattentät då jag planerar en längre resa till norge (från stockholm). nedan är de jag tittar på:

http://www.24mx.se/mc/p/alpinestars-byxor-andes-drystar-waterproof-svart/34888/mc-byxor/k367/

http://www.24mx.se/mc/p/richa-byxor-monsoon-svart/15256/mc-byxor/k367/

tack för era åsikter.

Marcin_go

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2004
Hoj
YZ250f -06; CB900f Hornet -02; CBR1000RR -08; Aprilia RS250 -98
Svårt att säga men som det ser ut på bilderna hade jag tagit de som man kan ha utanpå stövlarna, då får man bort mycket vatten som annars rinner rakt ner i stöveln.

Ser konstigt ut att den ena modellen är innanför kanske den också går att ha utanpå.

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Ska du garanterat vara torr under en hel dags körning i regn är det nog bara ett regnställ utanpå annat ställ som gäller. Inte ens allvädersställ/gortex brukar klara av att det.

johan314

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2013
Hoj
DL650 -05
regnställ funderar jag också på. men vad säger ni om byxan, är den 'ok' (typ med knäskydd, sidoskydd etc.)?

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Byxor utanpå stövlar, annars får du stanna var 20 km och tömma stövlarna på vatten.
I övrigt är det nog rackarns sjyssta kläder...

bmw1600

Ju längre desto bättre......
Gick med
9 Sep 2011
Hoj
1992 Yamaha TDM850
Har köpt A-stars Andes byxa och är nöjd vad gäller vattentätheten och passform. Knäskydden lämnar väl en del övrigt att önska.
Men hur som helst prisvärd tycker jag.:tummenupp

Köpte mina på Touringbutiken för att få rätt storlek, har L är 178cm 85kg.

Last edited:

RottenSound

Medlem
Gick med
17 Apr 2013
Hoj
KTM 1290 Super Duke GT -18, BMW S1000R -15
Jag har använt Richa-brallorna du har länkat och tycker dom har funkat bra för det priset. Har åkt en hel dag i regn utan att bli överdrivet blöt. Jag är ganska smal och har rätt långa ben så för mig var dom lite för korta i längden i förhållande till storleken men det var aldrig så att det regnade in i stövlarna.

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
http://www.helmetcity.co.uk/ säljer Richa, till riktigt bra priser. Jag köpte ett nytt Richa ställ förra året, överlag imponerad av kvalitet speciellt prisvärdheten. Köpte ett par Richa Everest byxor. Aldrig kört i tok-regn dock.

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Hoj
08 CBR 1000 RR
jag har kört i hällregn med allvädersställ och regnställ ovanpå det, kan säga att efter 10-15 mil så hjälper inget, oavsett hur många % tätt det är.. dock verkar ju detta vara schyssta byxor, jag hade dock avvägt hur varma dom är när man verkligen vill köra, dvs på en fin sommardag. mina allväders har luftintag och det har varit väldigt gött att ha när det är varmt. har dem även urtagbart foder? det kan ju vara en bra grej när temperaturerna närmar sig 5 grader..

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Kanske väcker den alltjämt eviga frågan men........ varför väljer du ett allvädersställ om du ändå funderar på ett regnställ utanpå?
Jag har både skinnställ och allvädersställ och visst, allvädersstället är lättare att ta av och på men komforten är 100 gånger bättre i skinnstället och framförallt sitter skydden så mycket bättre. Om säkerheten är högt vägande skulle jag köra skinnställ och regnkläder 99 av 100 gånger.

johan314

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2013
Hoj
DL650 -05
Kanske väcker den alltjämt eviga frågan men........ varför väljer du ett allvädersställ om du ändå funderar på ett regnställ utanpå?
Jag har både skinnställ och allvädersställ och visst, allvädersstället är lättare att ta av och på men komforten är 100 gånger bättre i skinnstället och framförallt sitter skydden så mycket bättre. Om säkerheten är högt vägande skulle jag köra skinnställ och regnkläder 99 av 100 gånger.

förstår dig, men jag vill har lite allround-byxor som är sköna att ha på dem. blir det inte ruskigt varmt i skinnställ? det är inte så att man skall åka runt i regnställ varje gång man hoppas på hojen, endast till min resa till norge...i normala fall kör jag inte ens i regn :)

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
förstår dig, men jag vill har lite allround-byxor som är sköna att ha på dem. blir det inte ruskigt varmt i skinnställ? det är inte så att man skall åka runt i regnställ varje gång man hoppas på hojen, endast till min resa till norge...i normala fall kör jag inte ens i regn :)

Finns bra perforerade skinnställ som är helt ok sommartider. Klart, står du still i en bilkö i 30+ är det varmt som attan, men det blir det även i ett allvädersställ.
Smaken är som baken, välj det du trivs bäst i .:)

johan314

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2013
Hoj
DL650 -05
jag beställde Andes byxan precis. uppdaterar senare när jag kännt på den :)

ps. ursäkta för mitt tidigare svar. skrev rätt snabbt och ser gigantiska stavfel.:huvet

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
jag beställde Andes byxan precis. uppdaterar senare när jag kännt på den :)

ps. ursäkta för mitt tidigare svar. skrev rätt snabbt och ser gigantiska stavfel.:huvet

Det gjorde du rätt i.Inget vidare vid ösregn under många mil att få vatten ner i mc stövlarna.Har man väl blivit våt om fötterna så försvinner den goa känslan med resten av färden oavsett om man fritidskör eller pendlar.

johan314

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2013
Hoj
DL650 -05
i morse fick jag hem byxan. bra kvalite, passform och längd men knäskydden fungerade mer som benskydd. dem satt rätt när man har böjda knän men så fort man rätade på benen trillade dem ner igen....är det tänkt att man själv ska 'sy' ihop fickan som håller skydden och reglera höjden eller skall det vara så? :va

hursomhelst lämnade jag tillbaka byxan, får nog hitta en där knäskydden sitter 'fast'...:confused:

Har köpt A-stars Andes byxa och är nöjd vad gäller vattentätheten och passform. Knäskydden lämnar väl en del övrigt att önska.
Men hur som helst prisvärd tycker jag.:tummenupp

Köpte mina på Touringbutiken för att få rätt storlek, har L är 178cm 85kg.

bmw1600, syftade du också på samma problem?

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Jag skulle dock också valt den du köpte (och lämnade tillbaka) pga att de verkade ha mer skydd och framförallt luftintag. Något som jag saknar ofta i mina byxor.

Frågade du butiken om man skulle sy fast knäskydden?

Förmodligen är de lösa från början eftersom folk har olika längd på benen så gör dom fickan lång kan man anpassa det själv. Öppningen är ju uppåt ändå.

johan314

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2013
Hoj
DL650 -05
Jag skulle dock också valt den du köpte (och lämnade tillbaka) pga att de verkade ha mer skydd och framförallt luftintag. Något som jag saknar ofta i mina byxor.

Frågade du butiken om man skulle sy fast knäskydden?

Förmodligen är de lösa från början eftersom folk har olika längd på benen så gör dom fickan lång kan man anpassa det själv. Öppningen är ju uppåt ändå.

Tyvärr hade killen i affären ingen aning heller. Efter en mer noggrann analys insåg jag att fickan inte kunde regleras på något sätt i höjdled, var alltså fastsydd. Tråkigt, för det var faktiskt bra kvalite på materialet annars....

Hursomhelst, har testat många byxor och hittade en butik i Nacka (www.mcklader.eu) som hade riktigt bra priser. Tvivlade en aning då hemsidan inte var den bästa, åkte dit och provade. måste medge att det är hyfsat bra grejer dem har i butiken till väldigt låga priser. byxorna som jag köpte kostade 949 och har knäskydd som kan regleras i höjdled samt även höftskydd vilket är ett plus!! Sen får vi se hur länge byxorna håller men det är värt ett försök tycker jag, 12 månaders garanti är det också (om inte butiken försvinner tills dess dvs.) :)
De resterande 500kr kan jag investera i ett bra regnställ istället :D

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...