Tips på MC-semester?

rogka566

Gift!
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Honda CRF250R -12, KTM 660 SMC -05
Hjälp mig med semesterförslag för en veckorunda på bågen. Förra året blev det Norge och det var hur grymt som helst.
Vill helst undvika långa "transportsträckor" innan man kommer fram till själva rundan. Österrike/Schweiz är ju en idé, men att bränna Autobahn 100 mil låter väl sådär kul.

Någon som vet något om Östeuropa?
Åker ju sporthoj, så knagglig asfalt eller grusväg är inte att tänka på.

Tacksam för tips...

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
rogka566 skrev:
Hjälp mig med semesterförslag för en veckorunda på bågen. Förra året blev det Norge och det var hur grymt som helst.
Vill helst undvika långa "transportsträckor" innan man kommer fram till själva rundan. Österrike/Schweiz är ju en idé, men att bränna Autobahn 100 mil låter väl sådär kul.

Tacksam för tips...

Haka på ner till Assen för att kika på MotoGP, det är väl en lagom sväng?

/X-up

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Hoj
BMW K1200S
X-up skrev:

/X-up

Ja vi är ett gäng på 9pers som åker ner o kollar på som STORA grabbarna :tummenupp

Vilken dag åker ni?

Mackz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
-
rogka566 skrev:

Tacksam för tips...

Du har 3 timmar till Malmö, från Malmö har du ca 4 timmar till Hamburg.
Därifrån kan man köra långa svepande kuperade landsvägar ända ner till Österrike. Alperna är oslagbart, absolut värt lite "balleont" på nervägen.

och hemvägen.

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
ZXRMANNEN skrev:
Ja vi är ett gäng på 9pers som åker ner o kollar på som STORA grabbarna :tummenupp

Vilken dag åker ni?

Ingen aning, jag är än så länge ensam, har inte pratat med någon om det än!

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
rogka566 skrev:

Tacksam för tips...
Man behöver inte ens åka utomlands för att hitta underbara hojvägar och få en utmärkt semester. Åk uppåt landet en bit. Jag och en kompis åkte från GBG ett par år sen, och körde upp till Leksand. Siljan runt och hem igen. Perfekt! Vilken natur det är där uppe. Oootrooligt!

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
X-up skrev:

Mitt förlag blir att komplettera Assen med några dagar i Ardennerna i östra Belgien, nära och bra. :tummenupp

ITZHAK

Musikalernas Robin Hood
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Kulturraket
Jag har länge drömt om att köra ner till franska rivieran.
Men jag lär ju dö av vibrationer från min jordbävning till hoj.

Skulle haft ett touring-lok som man kunde tuffa ner på.
*suck*

LameViffer

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Honda VFR800 -01
rogka566 skrev:

Tacksam för tips...

Jag körde östersjön runt förra sommaren, Finland; Estland, Lettland, Litauen, Polen, Tyskland, Danmark och Norge. Var inga större problem, större vägar hade ungenfär samma standard på asfalten som här hemma, men vägarna var smalare. Polen hade de sämsta vägarna, vissa sträckor var jävligt spåriga, men man lärde sig att hantera det också.

Det var inte alls samma mängd bilar på vägarna som här hemma i Sverige. Det är färre människor som har råd att äga en bil där i jämförelse med Sverige.

Du klarar dig med en betydligt mindre reskassa än om du tourar i väst. Gränstrakterna mellan Polen och Slovakien ska visst ha schysta hojvägar, läste nånstans att det kallas för Polens alperna. Staden Zakopane (eller om hela området kallas så?) ligger där.

Sen att allt inte ser exakt ut som i väst gör bara det hela mer intressant.

danielg

Regnar aldrig när jag åker hoj, nästan.
Gick med
15 Mar 2004
Hoj
1999, Honda Blackbird
69:an skrev:
Mitt förlag blir att komplettera Assen med några dagar i Ardennerna i östra Belgien, nära och bra. :tummenupp

Vi var i sydöstra Belgien för nåt år sen och åkte. Riktigt fina vägar. Rekommenderas! :tummenupp

//daniel

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Detta är min plan inför framtiden och den ska realiseras inom överskådlig framtid.

Sätter hojen på tåget till Paris (136 mil på motorväg hägrar inte) och väl framme där sätter man kurs ut mot Normandie.

Där möts man av en oändlig mängd kringelikrokvägar och det kryllar av historiska minnen från D- day +100 dagar och man kan besöka Le Mans. På kvällarna käkar man alla havets läckerheter som man dricker goda franska viner till. Måltiderna avslutas med traktens lokala specialité, Calvados!

På vägarna möter man massor av andra hojturister, många engelsmän naturligtvis.

Jisses, jag längtar till sommaren!

Bilder från Normandie:

1. Omaha beach - Fox
2. Viller sur Mer
3. Stranden i Deuville

Bifogat

• 12Omaha Fox.JPG
    12Omaha Fox.JPG
    117.1 KB · Visningar: 119
  • 25 Viller s Mer havet.JPG
    25 Viller s Mer havet.JPG
    77.3 KB · Visningar: 99
  • 27 Deuville strand.JPG
    27 Deuville strand.JPG
    75.8 KB · Visningar: 107

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
TLS -97
Jag har oxå planerat att åka ner till Normandie i sommar. Vi kanske syns på vägen :fyllisar :tummenupp

Maverick_ou812 skrev:
Detta är min plan inför framtiden och den ska realiseras inom överskådlig framtid.

Sätter hojen på tåget till Paris (136 mil på motorväg hägrar inte) och väl framme där sätter man kurs ut mot Normandie.

Där möts man av en oändlig mängd kringelikrokvägar och det kryllar av historiska minnen från D- day +100 dagar och man kan besöka Le Mans. På kvällarna käkar man alla havets läckerheter som man dricker goda franska viner till. Måltiderna avslutas med traktens lokala specialité, Calvados!

På vägarna möter man massor av andra hojturister, många engelsmän naturligtvis.

Jisses, jag längtar till sommaren!

Bilder från Normandie:

1. Omaha beach - Fox
2. Viller sur Mer
3. Stranden i Deuville

rogka566

Gift!
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Honda CRF250R -12, KTM 660 SMC -05
Maverick_ou812 skrev:

Också tänkt tanken att ställa cykeln på tåget neråt, men inte lyckats hitta något vettigt alternativ. Enda jag hittat är något som kallas Autozug http://www.autozug.de/ men de verkar varken billiga eller bra då jag inte hittat förbindelser från norr till längre än mellantyskland.

Vore ju hur skönt som helst att lasta hojen, hinka några bärs och somna till tågdunket för att sedan vakna bland sköna mc-vägar.

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Hoj
BMW K1200S
X-up skrev:
Ingen aning, jag är än så länge ensam, har inte pratat med någon om det än!

Lite trist att köra själv kanske!?. Vi åker den 23 till Trelleborg och tar nattfärjan över. Vi kommer nog att dra inom Hamburg för att kolla in lite Mc-butiker också.

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
rogka566 skrev:
Enda jag hittat är något som kallas Autozug http://www.autozug.de/ men de verkar varken billiga eller bra då jag inte hittat förbindelser från norr till längre än mellantyskland.

Deras bokningssystem är inte helt intuitivt, men visst finns det förbindelser längre söderut. Jag åkte Hamburg-Lörrach härom året, men även de sydliga destinationerna (Avignon m.fl.) är möjliga - dock beroende på tid och avreseplats. Olika destinationer nås från olika avreseorter, och på olika tider. Ring dem och fråga, klart enklast. :tummenupp

Matte

....
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
R1 -03
rogka566 skrev:

Tacksam för tips...
Tjeckien fungerar fint. Helt okej vägar (bitvis riktigt bra asfalt och ganska så billigt att leva. Prag är en rätt trevlig stad att besöka. Sedan är det inte långt ner till Österrike för lite seriös kurvkörning.

mamartin

Mamartin
Gick med
28 Mar 2004
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -02
rogka566 skrev:
Också tänkt tanken att ställa cykeln på tåget neråt, men inte lyckats hitta något vettigt alternativ. Enda jag hittat är något som kallas Autozug http://www.autozug.de/ men de verkar varken billiga eller bra då jag inte hittat förbindelser från norr till längre än mellantyskland.

Vore ju hur skönt som helst att lasta hojen, hinka några bärs och somna till tågdunket för att sedan vakna bland sköna mc-vägar.

Det går att komma ända ner till Munchen med det tåget, kör till hamburg och åk därifrån, då hinner man med att bärsa och sova lite. Sen är man 8 mil från alperna när man landar. Kan inte bli bättre :tummenupp

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0