Tips på motoruppgraderingar

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
ZX9ans motor är ju det självklara valet. Mest bang for the buck och den går ju dessutom också att trimma om man vill ha ännu mer.

Det finns 9or till salu för 14-16 k nu, lite prut på det ta motorn och sälj resten av hojen löst i delar så blir det kanske pengar över till en portning också.

Vill man sedan trimma mer är ju portningen redan klar och man behöver inte ta lös motorn för att byta kammar eller förgasare.

- Det där har jag funderat på. Men när jag läste lite bänkningsresultat och såg att det handlade om 8-9 hk mer än min i nettoeffekt, blev jag lite tveksam till den kostnaden. Men visst...det går ju ta ut bra mycket mer ur den motorn.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Nu ska jag vara tråkgubbe.
Porta toppar är svårt. Även vana portare gör bort sig. Ökar man arean så tappar man bottenvrid. Det enda som nästan alltid lönar sig är att räta ut kanalerna, men då handlar det nästan alltid om att lägga till material. Skulle det vara så att insugskam och avgaskam ligger för sent resp för tidigt så har du en rejäl mismatch. Med tanke på hojens ålder tror jag att en 'sotning' av toppen + uppfräschning av ventilsäten, timing av kammar plus ev en tunnare topplockspackning är optimalt. Skulle gissa att.det kan ge ca.3 -7 hk beroende på hur kammarens står. Du behåller eller förbättrar mellanregister dessutom.
Ska man göra mer då bör man nog bygga motorn från grunden med nya lager etc. Det är ju en 20 år.gammal motor vi talar om.:tummenupp
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
- Ja den tanken har funnits av och till, men med ca 118 hk på hjulet nu blir det inte en jätteuppgradering med en 9:a tror jag. Men visst, det blir mer kubik o fler möjligheter..

- - - Updated - - -



- Jo en ZX9 94-97 passar rakt av. Frågan är bara om priset är värt den effektökningen.

- - - Updated - - -



- Precis, det finns bb-kit som kostar för mycket tyvärr.

- - - Updated - - -

Tackar o bugar vackert för förslagen från er. Blir till att klura på vad som ger mest bang for the buckaroo i fråga om effektökning i motorn.

Ja, vill man ha mer effekt utan att tappa register så är ju mer kubik det självklara, (eller övertryck då). En niamotor är ju i stort samma maskin med mer slag, och de betingar inte många kronor från en skrot.
Och du behöver ju bara överdelen, en rasad växellåda är ju inget bekymmer.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Nu ska jag vara tråkgubbe.
Porta toppar är svårt. Även vana portare gör bort sig. Ökar man arean så tappar man bottenvrid. Det enda som nästan alltid lönar sig är att räta ut kanalerna, men då handlar det nästan alltid om att lägga till material. Skulle det vara så att insugskam och avgaskam ligger för sent resp för tidigt så har du en rejäl mismatch. Med tanke på hojens ålder tror jag att en 'sotning' av toppen + uppfräschning av ventilsäten, timing av kammar plus ev en tunnare topplockspackning är optimalt. Skulle gissa att.det kan ge ca.3 -7 hk beroende på hur kammarens står. Du behåller eller förbättrar mellanregister dessutom.
Ska man göra mer då bör man nog bygga motorn från grunden med nya lager etc. Det är ju en 20 år.gammal motor vi talar om.:tummenupp

- Tackar för den infon. Men klarar de flesta som jobbar med portning av mc-4-taktare att räta kanalerna?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Ja, vill man ha mer effekt utan att tappa register så är ju mer kubik det självklara, (eller övertryck då). En niamotor är ju i stort samma maskin med mer slag, och de betingar inte många kronor från en skrot.
Och du behöver ju bara överdelen, en rasad växellåda är ju inget bekymmer.

- Ja ZX9:an är i princip identisk sånär som på kubiken då, men tyvärr är den enda passande B-modellen ganska sällsynt och då de väl finns så kostar de 6-8´för motorer som gått över 6000 mil.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
- Tackar för den infon. Men klarar de flesta som jobbar med portning av mc-4-taktare att räta kanalerna?

Tror inte det finns utrymme för det på en mc-motor. Ville egentligen bara belysa att det finns väldigt lite potential i portning om du vill behålla gas hastigheten vid måttliga varv. Idealet är ju lägst möjliga strömningsmotstånd med minsta möjliga kanalarea, men det vet du säkert redan.
Lycka till med dina modifieringar. :tummenupp
 

Pank

Försöker ta mig tillbaka,,
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Medellin
Hoj
gixxer 750-94*såld* gixxer 750-99*Crashad* XR600*såld* KTM 690 SMC -08*såld* KLR 650-2014 Kawasaki Cabra 175-1981
Startade du inte en exakt likadan trad for nagra ar sen?
Dar du inte ville byta hoj, inte andra motorkaraktaren, men villa bara ha "mer" av samma och utan att det skulle kosta nagot?

kan inte finnas tva pers med samma tva hojar och samma konstiga ideer.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Startade du inte en exakt likadan trad for nagra ar sen?
Dar du inte ville byta hoj, inte andra motorkaraktaren, men villa bara ha "mer" av samma och utan att det skulle kosta nagot?

kan inte finnas tva pers med samma tva hojar och samma konstiga ideer.

- Om det är en konstig idé att vilja ha ut mer effekt ur sin befintliga hoj utan att det kostar skjortan, så vetetusan :rolleyes:
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Som jag skrev byt hoj eller komplett motor.

Dum som jag är började jag turbomata bilar när jag var 18 år då fanns endast saab 99 turbo o bmw 2002 turbo.

Sedan har det varenda fordon i mitt ägo blivit prestanda justerat allt från bilar hojar jordfräs gräsklippare mopeder båtmotorer osv osv

Helt klart kostar 1 hästkraft ca 1000-1500 per st oavsett motortyp eller fordonstyp så 10papp kan ge som max 10hp dock tror jag inte du får ut mer än 5-7hp för dom pengarna.
Bättre däck bättre fjädring ger bra mycket mera prestanda för den summan.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Man kan väl se det hela från två sidor. Den kloka logiska sidan vilken är byt hoj eller motor, billigare, enklare och mindre som kan tjorva. Den andra sidan med att trimma själv och greja på, förmodligen betydligt kostsammare mycket som kan gå fel, tidskrävande och minder effekt i förhållande till pengarna men i slutänden om man få det att funka lärorikt och en annat känsla då ma gjort det själv.

Jag är ju själv i startgroparna för ett helt totalt vansinnigt projekt där att med sunt förnuft och ekonomi är som bortblåst med tanke på den lilla effektökning jag ev kommer att få om det alls funkar jämfört mot att byta motor som är gjort på nåra timmar. Men skulle dte vara lika kul?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Man kan väl se det hela från två sidor. Den kloka logiska sidan vilken är byt hoj eller motor, billigare, enklare och mindre som kan tjorva. Den andra sidan med att trimma själv och greja på, förmodligen betydligt kostsammare mycket som kan gå fel, tidskrävande och minder effekt i förhållande till pengarna men i slutänden om man få det att funka lärorikt och en annat känsla då ma gjort det själv.

Jag är ju själv i startgroparna för ett helt totalt vansinnigt projekt där att med sunt förnuft och ekonomi är som bortblåst med tanke på den lilla effektökning jag ev kommer att få om det alls funkar jämfört mot att byta motor som är gjort på nåra timmar. Men skulle dte vara lika kul?

- Jag tror jag svarat såhär några gånger vid det här laget: jag vill INTE byta hoj, okey : )

Vet precis vad jag får ut av ett motorbyte, men om jag inte måste så föredrar jag att trimma en av mina motorer jag redan har.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
- Jag tror jag svarat såhär några gånger vid det här laget: jag vill INTE byta hoj, okey : )

Vet precis vad jag får ut av ett motorbyte, men om jag inte måste så föredrar jag att trimma en av mina motorer jag redan har.


Då har du fått svar att det kostar mycket mer än du vinner.

Min stånka topp kostade 5700 att porta hos topplocks verkstan det är för EN cylinder.

Ventiler och säten samt fjädrar o styrningar titan retainers kostade 5200. För EN cylinder.

Kamaxeln kostade 3700 dock special slipad i tyskland.

Packningar o kamkedja samt tryckare ramlade in på dryga 3000.

Närmare 20,000 med topplocks skruvar o lite annat pyssel.

FÖR en!!! Cylinder du har 4:tummenupp
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
med den budgeten du har så är nog enda alternativet om du vill ha en ordentlig effektökning överladdning samt att du tillverkar grenrör och plenum själv.
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
En turbokit borde ju flytta på din kärra ordentligt...:) kanske för dyrt med en sån kit:3freak
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top