Tips på ny hoj, med följande krav..

abben

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2010
Hoj
ingen
Tja!

Skall ta kortet te våren och börjar kolla runt på cyklar redan nu!

Kollat genom forumet och sökt, men hittar inte någon liknande tråd så gjorde en ny.

Kan ni plocka fram lite schyssta tips på cyklar med dessa krav:

* Stor hoj, rent fysiskt. Jag är 193 cm lång och rätt så vältränad, jag vill inte se ut som en jäkla jätte på cykeln om ni förstår! ;)

* Prisklass på max 35 000.

* Sporthoj

* Fördel om den är svart-gul! ;) inget krav.

Storlek på motor spelar ingen roll, bara det är 250cc+

Jag är trött på "bra nybörjar hoj" osv. Jag vill ha schyssta grejjer direkt ! =)

Ha de fint !

Abben

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Något du också bör ta i beaktning är försäkringskostnader. Sporthoj + nytaget kort = dyrt.

SportGuzzi

livsnjutare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
Moto Guzzi V11 Sport
Suzuki SV 650 S från runt år 2000!
kanonhoj som går bättre än man tror + att den finns som gul!:tummenupp

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
zx9 98-
Finns ju svarta. Det gula får du kludda dit själv.
Bra hoj på allt. Rymlig, bra chassi och rätt så bra klipp i motorn.

Stefan_J

Allmän tok!!!
Gick med
11 Sep 2009
Hoj
BMW K1200S -2005, Triumph Sprint 1050 ST -05 (Såld), KTM 950 SM -05 (Såld), YZF600RG -95 (Skrotad)
Honda 954 finns ju som svart/gul och är en bra hoj.

vany

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2010
Hoj
ktm-brunkare
Köp motard som förstahoj. Bara ett tips. Kalaset med hojkort och hoj kostar mer än man tror. Precis som Viktor L säger.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Själv 193 cm och 100 pannor..glöm sporthoj då, för du kommer ALLTID se ut som en bjässe :fakta

Triumph tiger, speed triple, africa twin, bandit 1200 kanske, zrx 1100(el 1200)bumse bmw så ser du kanske lite mindre ut.

abben

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2010
Hoj
ingen
Själv 193 cm och 100 pannor..glöm sporthoj då, för du kommer ALLTID se ut som en bjässe :fakta

Triumph tiger, speed triple, africa twin, bandit 1200 kanske, zrx 1100(el 1200)bumse bmw så ser du kanske lite mindre ut.

haha fy fasen, nu blev jag besviken. Är ju verkligen sugen på en sporthoj. Vad äre största som finns i sporthoj då? Är alla lika stora?

Går CC hand i hand med storleken på hojjen overall?

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter
Personligen hade jag satsat mina pengar på en Honda CBR 929, eller 954 även om de ligger 5-10k utanför din prisklass. Bra körställning för längre personer, extremt trevlig motorkaraktär och en perfekt sporthoj att lära sig köra både bana och gata med.

Bladerider

Den evige formtoppen
Gick med
30 Aug 2008
Hoj
Fireblade -98, Trimmad Puch flakmoppe på landstället.
Kan osså rekommendera en Honda Fireblade av valfri årsmodell (dvs så ny som du har råd med). Med mina 188 cm och 0,1 ton på en Fireblade -98 så funkar det väldans bra. Perfekt nybörjarhoj!
Sen har hojen 10 år på nacken så sjunker premien den hel del men visst, det kostar alltid att ligga på topp.

:hojcbr

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
ZX-9R från -98, 750R/1000R från -00 och frammåt osv.
Så ny sporthoj som möjligt för 35 bananer. Alla duger lixom.

Kan osså rekommendera en Honda Fireblade av valfri årsmodell (dvs så ny som du har råd med). Med mina 188 cm och 0,1 ton på en Fireblade -98 så funkar det väldans bra. Perfekt nybörjarhoj!
Sen har hojen 10 år på nacken så sjunker premien den hel del men visst, det kostar alltid att ligga på topp.

:hojcbr

Vet du att en nyfödd elefantunge väger ca 100kg?

Kraschpucken

Stånka.. De e najs!
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
KTM SMC-R
ZX9R eller RSV Mille, Kanske en CBR Blackbird? När vi snackar 35k.
Är 199cm och också en nyfödd elefantbaby i vikt och hade en RSV 02:a förr, funkade kanon.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Personligen hade jag satsat mina pengar på en Honda CBR 929, eller 954 även om de ligger 5-10k utanför din prisklass. Bra körställning för längre personer, extremt trevlig motorkaraktär och en perfekt sporthoj att lära sig köra både bana och gata med.

Personligen sitter jag BÄTTRE på min R1 från 03 ään vad jag gjorde på min 929:a..men det var jag det. Tror han kan hitta en i bättre prisklass än 40K:va på 929:an..jag sålde min 00:a för 33K för snart 2 år sen.

ZX9R eller RSV Mille, Kanske en CBR Blackbird? När vi snackar 35k.
Är 199cm och också en nyfödd elefantbaby i vikt och hade en RSV 02:a förr, funkade kanon.

Bra där! Millen är ju en Rymlig hoj, även Tuono/Falco. Ktm superenduro/supermotard lite dyrare dock.. Dr big är andra hojar med passande längre personer.. En hoj som jag sitter helt fantastiskt är RC8..men lirar i en annan prisdimension.

Last edited:

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Om det inte måste vara en 100% sporthoj så kolla runt lite på Honda CBR 1100xx Blackbird. Snygga hojar som går som bara f*n rent ut sagt. Inte svinigt dyra i varken inköp eller försäkring.

97-99 med förgasare är rätt billiga, men finns nog även insprutare från 99 och uppåt som också är hyffsat billiga, oftast så har dem ju gått rätt långt men det är ju inga problem när det gäller blackbird vad jag har förstått, min har gått ynkliga 8000mil :yoparty

Jag är 23 år, inget kort än, hojen är en -97a blackbird, IF honda försäkring = 8900:- helår/helförsäkring.

En 900 fireblade 00a eller liknande på mig skulle kostat ca. 22000:- helår/helförsäkring på mig :näsblod

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Zx6r 1997, passar mig som är 190+
Desamma gäller Zx9r

R0ger

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2006
Hoj
ZX-7R -00
Om man tittar på försäkring borde man komma undan hyffsat med en zx7r, den är rätt stor också.

Köpte min zx7r som första hoj och har bott i gbg fram till nyligen och försäkringen har varit helt ok. Tittade på bland annat på zx9r och gsxr 750 också men dessa blev för dyra att försäkra.

Lycka till med lappen!

/Roger

clubbanana

Jag är inte bäst. Jag är bättre..!
Gick med
11 Aug 2008
Hoj
brum brum..
hmm, lättare att ta hojkortet än att hitta den hoj du söker men lycka till i vilket fall..!
och välkommen till SH :)

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...