tips på offroad som förstahoj

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
tack för ditt svar juha01 men en stor klumpig pendlarhoj som africa twin/dominator osv är inte vad jag är ute efter.

Någon som vet hur en TT-r eller annan liknande 600kubikare känns strypt till mellanklass? Konstig effekt på olika varv eller liknande?

Pendlarhoj. Bah. Sedan när blev ökenrally pendling?:confused:

Då tror jag att du ska hålla dig till xt och ev Honda xr 650 eller xr 600. Jag skulle definitivt hålla mig ifrån 250cc om du ska ha den för att även åka på landsväg med den.

Och till sist. Det här får man inte säga högt, men håll dig ifrån KTM och andra icke japanska hojar om du gillar cyklar som är pålitliga.
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Finns dessvärre inte så mycket öken att köra rally i här runt stockholm :)

Jo jag tror också att jag ska hålla mig ifrån 250cc då jag inte kommer köra så mycket i skogen. Blir grusväg självklart men inga enduro-spår
 

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
Tack för ditt svar igen majkie uppskattas verkligen. En wrf 250 verkar riktigt intressant men jag har en bit motorväg jag måste åka till jobbet. Är det helt okej att åka motorväg på en sådan liten motorcykel när den är pluggad eller något man ska hålla sig undan ifrån?

Om du pluggar den så kommer det knappt påverka prestandan på vanlig väg och grusväg. I den brantaste backen i ett endurospår kommer det märkas, men inte annars (min var pluggad när jag köpte den).

Jag körde min från Sollentuna till Gröna Lund fem dagar i veckan i sommras på E4an så det GÅR. Min var en fullblodsenduro med helsystem och "grey-wire trim", med endurodäck.

Som sagt gick det att köra, och jag maxade 160 km/h, men det är knappast något att rekomendera. Drevar du ner den en kugg bak kommer den enligt sägen gå att köra i 180 km/h på mätaren, det är inget jag har testat, men det visar på att den borde vara lite mer komfortabel i 110 km/h, och med mer anpassade däck borde det gå som ett smäck.

Jag tror inte du kommer ha kvar hojjen under en jättelång period, eftersom när du blir äldre kommer du vilja ha något vassare, men det är en hoj som håller sitt värde bra och kommer inte skära eller gå sönder.
 

johber

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2004
Ort
Åkersberga
Hoj
BT1100, Husqvarna TE 450
.

Någon som vet hur en TT-r eller annan liknande 600kubikare känns strypt till mellanklass? Konstig effekt på olika varv eller liknande?

Köp TTR då den ändå inte trivs på höga varv. Ingen 600 har sånt stomp som TTR:n (inte som jag testat i alla fall). Mycket rotationsmassa är fina grejor!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top