Tips på passande MC?

hans.wahlström

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2007
Hoj
Honda VFR 800 -00
Hej!

Jag hittade inget annan tråd (eller så var jag bara dålig på att söka) som handlar om passande motorcykel(ar) till en 190cm lång man.

Är då strax under 190cm lång och funderar på vilken(a) modell(er) som är tillräkligt stor så man slipper agera fällkniv.
Har nu en Honda NSR 125 -97, och de är en pest att sitta och böja ihop sig på nå längre resor. Sen så har den på tok för lite kubik också... ;)

Vad jag har haft i tanke är en sport, sport/touring. Vill ha en cykel som är skön att köra längre turer med, men samditigt går att åka runt i staden och stila. :D Inget under 750 kubik...
Har nyss fått upp ögat för Hondas VFR 800 -98 till -01. Men hur är den och sitta på, längre turer alltså? Även passagerare ska kunna sitta bra.

Många tips önskas!

PolR

Kiss French, Ride Italian
Gick med
5 Apr 2009
Hoj
Ducati HM 821 -13
Jag är 187cm och sitter bra på min Kawwa z750 -08, Fungerar bra för touring med. Gott om plats och känns inte som nån minimoto=P

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Tror en VFR blir kanon till va du är ute efter, åk in till honda och provsitt en vettja :tummenupp

Adnil

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2010
Hoj
-07, Moto Guzzi Bellagio
BANDIT 1200 :tummenupp Tror det finns en jättefin på blocket för 49.900:- med helkåpa, ser likadan annars som min, har gått 1.400mil
ja e 183 kort...:)
Lycka till

RobinS

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
ingen
Jag tycker att du ska prova en Honda Blackbird. skön att åka långt med och pulver att gasa med. Snäppet bättre än VFR800 tycker jag.:tummenupp

Åkte till norge med flickvännen bakpå till Norge i sommras med min blackbird jag hade, gick skitfint med packväskor på.

Bra pulver som sagt!

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Är 187cm och sitter väldigt bra på min RSV 1000. Kanske inte någon riktig touringhoj, men ändå en väldigt mångsidig hoj.
Är du riktigt snäll kanske du t.o.m. kan få köpa min.:tummenupp

ladelai

The Patriots
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
Yamaha R1, Yamaha MT-07
Du kommer få lika många svar som det finns märken i kvadrat med modeller.

Jag har en formula som du kan använda:

(([Märke]*[Modell]*sqr([Försäkring]+[Bensinförbrukning]+[Modelltyp]))/[Färg]+[Utrustning])

Frågor!?

:banana

morén

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2009
Hoj
zx9r 1995
jag är 191 lång och jag har provsuttit en del hojjar, z750 är nog den som jag suttit skönast på. enda vettiga är väl att åka runt o prova sig fram

HondaV4

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2007
Hoj
Honda VFR800 -02
VFR:en är jättebra att sitta på, även passagerare sitter bra. Jag har haft 4 olika årsmodeller och inför nästa säsong blir det gen 98-01. Långturer är inga problem men det är ju inget heltäckande kåpglas så det kan bli lite turbulens runt :huvet

Det finns ju massor att säga om cykeln, ett plus är försäkringen som är väldigt vettig! Jag har provat massor av cyklar men har varje gång kommit fram till att VFRen passar mina behov bäst!

Lycka till!

RAxor86

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2010
Hoj
Ducati streetfighter S 09
någon som vet om ducati monster 696 klassas som en Tung mc?

gränsen enlgit transportstyrelsen ligger på 700cc men 696cc, kan de väl inte sätta som mellan? den har ju trots allt 80 hk vilket är klart långt över för vad som gäller som mellanklassad hojj

hmm..

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
någon som vet om ducati monster 696 klassas som en Tung mc?

gränsen enlgit transportstyrelsen ligger på 700cc men 696cc, kan de väl inte sätta som mellan? den har ju trots allt 80 hk vilket är klart långt över för vad som gäller som mellanklassad hojj

hmm..

Den klassas som tung eftersom effekten överstiger 25kw men du får inte köra upp för tung på den eftersom den har under 700cc som du säger.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024