Tips på pendlarbil

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ska börja pendla och behöver något som är snålare. Nån som har nått bra tips på pendlar bil? Den ska ta mig dryga 20 mil om dagen till en rimlig kostnad. Prisklass är väl kanske under en hundring.

Är inte problemet med små bensin bilar att de gärna drar mycket när man åker motorväg? Hade en liten polo för några år sen och den låg aldrig under 0.6 går ju att köpa en klart större dieselbil och hålla den siffran.

Är inte problemet med små bensin bilar att de gärna drar mycket när man åker motorväg? Hade en liten polo för några år sen och den låg aldrig under 0.6 går ju att köpa en klart större dieselbil och hålla den siffran.

Läsvärt kanske?
http://www.sydsvenskan.se/bil/tester/article905510/Snalare-an-sa-kan-ingen-vara.html

Jag skulle gå på en ett par år gammal golf diesel-variant eller liknande.
Men som vanligt sitter förbrukningen mer i foten än i motorn... :D

EDIT: Kom på en arbetskompis som pendlat med en Hyundai Getz diesel. Han var mycket nöjd, och den borde väl ligga rimligt lågt i pris?

Last edited:

åker jämt motorväg. 0,5 drar den där.. håller man sig runt hastighetsbestämmelserna men max 90kmh så ligger jag runt 0,45
nackdel=bullrig

annars lupo 3l kanske.
el
valfri dieselbil som är miljöklassad.

20 mil om dagen?

I en Aygo?

Jag körde 2 mil med en sån, det var allvarligt så långt jag stod ut med skiten.

Titta på en halvstor riktig bil istället.

Kolla Renault Clio med oljebrännar motorn .... bland dom mera konfortabla "småskitarna" till bilar jag kört å drar typ ingenting (bör gå att hitta en beg under/runt 100k)

V50 DrivE , drar billigt å grymmt mycket bekvämare än rena småbilar (dom borde ha ramlat ner i pris nu..men under 100k e någ svårt att hitta)

20 mil om dagen i en Getz eller ännuvärre ...näfyfan

jag skulle defenitivt kolla på en 320d om det får kosta lite mer. Bekväm bil som säkert går utmärkt att köra 20/mil per dag i, men jag har själv inte provat. Dessutom så drar den 0,5l

Farsan har precis köpt en sådan som jag har lånat, rör på sig gör den också, för att vara en 2l diesel förståss. Bränsleräknaren står strax över 0,5 och då är det bara stockholmstrafik i princip

Last edited:
20 mil om dagen är en del. En begagnad BMW 320d är nog inget dumt förslag mot den bakgrunden. VW Lupo och Audi A2 har väl varit rätt populära på grund av att de går billigt. Men de har sina svagheter. Växellådan om jag inte minns fel.

Ingen som testat en Alpina D3 med biturbo? Faller på inköpspriset i det här fallet. Men den har fått fina omdömen. Lite piggare än en 320d.

Jag hatar BMW, men det är nog den vettigaste bilen som har nämts i den här tråden.

Ska man pendla 20 mil om dagen är komfort viktigt, viktigare än en dl diesel per mil.

Små/Snål-bilarna är inte gjorda för färder utanför 70 skyltarna.

Kan vara bra att ha en bil som drar lite mer ibland också. Istället för att ha en bil som drar snålt men går sönder tittsomtätt.

Andra nackdelar med små skitbilar

*Det går knappt att köra om en eu-moped
*Efter 10 minuter i den lilla plastiga skithögen vill du inte leva längre
*Folk tror att du mördat nån 80årig kärring och snott hennes bil

Listan kan göras lång, men tänk på hur mycket tid du kommer spendera i bilen - det är värt att lägga lite extra för att trivas i den.

Japp, den är kompressormatad och ger 600hk på metanol...

Eller så menar dom den lilla dieseln om heter så för att man påstås kunna köra 10 mil på 3l, dvs om växellådan håller så långt.

ännuvärre? Du snackar Clio?

Aj fan, där hamna den långt ner på listan igen.

Prius!
Japan, snål och komfortabel. Men slit ut den där jävla piphögtalaren om det inte är gjort redan...

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick