Tips på pendlarbil

Grattis, det verkar vara en helt ok bil .

Man blir ju orolig när folk här börjar snacka SKODA och FÅRRD och LUPO (seriöst grabbar :D)

Men det värsta.. Prius - rekommenderar man en Prius borde man nästan bli bannad :mad:

Tack! 160 diesel hk och bakhjulsdrift verkar va en rolig kombo :)

Det vet man aldrig, det är det som är det fina med svensk drivmedelsbeskattningspolitik.

Nja. De som är miljö klassade idag är skattebefriade 5år.

Alltså, jag hade nog köpt en 320d eller ännu hellre en Alpina D3 med biturbo om de vore lite billigare i inköp - om jag visste att skatten skulle vara låg. Sticker skatten iväg efter t ex 5 så känns ju diesel alternativet inte så intressant längre. Det innebär ju att man måste byta bil ofta och då kommer värdeminskningen att förstöra hela kalkylen. Det blir fortsatt de som kör många mil och byter bil ofta som gynnas.

Idag känns ju de små bensinmotorerna inte så roliga. De ska dra ett tungt lass med all modern säkerhetsutrustning. En diesel även en liten sådan med en turbo är helt klart ett trevligare alternativ på landsvägen med bättre bottenvrid.

Fuck it - lika bra att köpa en bil som man gillar med en rolig motor. Helst begagnad där värdeminskningen pågått ett tag. Sedan bara skratta vid bensinpumpen åt alla som gått på miljömyten och köpt sig en klen bensinbil men får ta smällen vid inbyte eller försäljning.

Tack! 160 diesel hk och bakhjulsdrift verkar va en rolig kombo :)

Du får ju klippa minst en stolpe i vinter :D vet dock inte hur antisladden jobbar men men, kan vara värt att köra lite iskörning i vinter :tummenupp

*funderar på att tjacka en ktm 530 om man skaffar jobb + kall vinter :D*

Men det gäller väl bara första ägaren, dvs om du köper den ny ?
Köper man en beggad miljöbil, även om den bara är 1år gammal får man väl pynta skatt.

Nä det gäller bilen. Men den skatt som står om man kollar upp bilen gäller ju även efter 5år.

Du får ju klippa minst en stolpe i vinter :D vet dock inte hur antisladden jobbar men men, kan vara värt att köra lite iskörning i vinter :tummenupp

*funderar på att tjacka en ktm 530 om man skaffar jobb + kall vinter :D*

Blir jag inte omkörd minst en gång av mina baklysen i vinter blir jag besviken!

Men kan ju skryta med att jag snart inte har nån famhjulsdriven bil :)

Alltså, jag hade nog köpt en 320d eller ännu hellre en Alpina D3 med biturbo om de vore lite billigare i inköp - om jag visste att skatten skulle vara låg. Sticker skatten iväg efter t ex 5 så känns ju diesel alternativet inte så intressant längre. Det innebär ju att man måste byta bil ofta och då kommer värdeminskningen att förstöra hela kalkylen. Det blir fortsatt de som kör många mil och byter bil ofta som gynnas.

Idag känns ju de små bensinmotorerna inte så roliga. De ska dra ett tungt lass med all modern säkerhetsutrustning. En diesel även en liten sådan med en turbo är helt klart ett trevligare alternativ på landsvägen med bättre bottenvrid.

Fuck it - lika bra att köpa en bil som man gillar med en rolig motor. Helst begagnad där värdeminskningen pågått ett tag. Sedan bara skratta vid bensinpumpen åt alla som gått på miljömyten och köpt sig en klen bensinbil men får ta smällen vid inbyte eller försäljning.

3 serie diesel är jätte fina! för mig är de tyvärr förstora men skatten räknas på förbrukning och vikt så skatten blir låg även för 3orna :)

Last edited:
Blir jag inte omkörd minst en gång av mina baklysen i vinter blir jag besviken!

Jag blev omkörd av mina baklysen en dag när det var lite blött i en rondell...

Felhjulsdrift, odubbat och en automat som växlar ner lite när den själv vill borgar för att det blir fler gånger när det vita helvetet kommer....

Vilken bil drar 0,5 eller mindre och går att köpa för under ca 10000:-?
Komfort och utseende kvittar.

Vilken bil drar 0,5 eller mindre och går att köpa för under ca 10000:-?
Komfort och utseende kvittar.

Det fanns en sida (konsumentverket?) där man kunde sortera efter förbrukning.

Jag vet dock inte om så pass gamla bilar att dom rymms inom budget finns med, men småbilar blir ju billiga rätt snabbt.

EDIT Under 0.6 hittar du här: http://www.bilstart.se/bilfakta#q&fc=6

Last edited:
Faast:
Otroligt många bilar är ritade i USA.
Oavsett vad det står på bakluckan.

Så då påstår du att europeiska producenter såsom audi, vw, mb, anlitar amerikanska chassitekniker när dom ritar sina suvar och bussar?

Och jag som trodde att europa var stora på design och konstruktion.

Så då påstår du att europeiska producenter såsom audi, vw, mb, anlitar amerikanska chassitekniker när dom ritar sina suvar och bussar?

Och jag som trodde att europa var stora på design och konstruktion.

Ännu mera mindfuck:
En bekant jobbade på en av världens största designstudior i USA.
De gör jobb åt i stort sett alla biltillverkare.
Därför är jag ganska säker på att många bilar, oavsett fabrikat, ritas i USA.
Dock är andelen amerikaner (främst ursprungs- men även invandrade med medborgarskap) väldigt låg.
Så din "japanska" bil kan mycket väl vara ritad av en italienare i USA och byggd i England.

Men konstruktionen är ofta gjord i "ursprungslandet".

Spelar väl inte någon roll var i vilket land en bil är designad eller ritad. Bilar ämnade för usa har en annan krav specifikation än europa. Men så förväntar de sig andra priser på bilarna med.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick