Wow! 36 svar på 1 dygn! Trevligt! Väldigt tacksam för alla tips! Jag vet att mina kriterier är konstiga, jag gillar retro men trots det så vill jag ha en modern hoj, trevlig att titta på samt en skön sång, men som motorälskare så gillar man egentligen allt, det spelar ingen roll om det är supersport eller grushoj. Har tittat på de ni tipsat och har följande kommentarer/frågor.
Aprilia Tuono ser trevlig ut, lite annorlunda utseende som tilltalar mig, lite så fulsnygg, precis som jag vill ha det. Hur svårt är det att få tag i reservdelar på Aprilia i Sverige? Jag bor i Malmö och här har vi många MC-verkstäder som är aukt. för BMW, Honda, Kawasaki och Yamaha. Dom fixar säkert Aprilia också men det tar ju tid att få hem delarna... Är det ett dyrare märke?
TL1000, SL1000 samt Bulldogen tilltalar mig men jag vill ha något modernare och gärna ABS (fått uppleva hjullåsning en gång redan, inte kul).
Ducati Hypermotard tilltalar mig, samt S4R/S men jag har hört att Ducati är duktiga på att ta betalt för sina hojar och är mer kostsamma än andra märken när det gäller både service och delar. Dessutom så har jag hört att S4R/S inte gå att toura med, men jag kan ha fel (jag vill gärna ha fel här). Överlag tycker jag att hojen är bland de snyggaste som finns på marknaden, men jag vill kunna köra problemfritt varje dag och gärna långt när man väl ska göra det och går det inte så faller den bort. Jag vill ju inte skruva mer än vad jag måste, även om det också är en del av charmen.
VFR800 verkar vara en kanonhoj, alla pratar gott om den. Den ser lite tung ut bara, känns stor och klumpig, men det kanske är skönt när man ska köra långt. Låter trevligt gör den också. Får provköra en och få en egen uppfattning.
R1200R ser trevlig ut, ska provköra denna också, tycker dock inte det lät så jätteupphetsande men det är kanske annorlunda ljud i verkligheten. K1300S är för dyr, och de som är billigare har rullat alldeles för mycket. Har alltid gillar BMW, och ägt ett par sportbilar men just hojarna tilltalar mig inte så jättemycket, förutom 1000RR och den nya Nine som kommer iår, påminner om Ducati Streetfighter 848.
Vad är skillnaden mellan Street och Speed triple? Ser ruskigt fina ut båda två! Måste provköras!
Just nu lutar det på 990 Superduke, Ducati Streetfighter 848, S, samt Speed/Street triple. Men jag måste kolla vad vad försäkringarna hamnar på. Måste dock provköra VFR800 och R1200R.