Tips på roligare sommarbil?

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Har du kört en? Menar såklart inte att Civic är guds gåva på nått sätt men det är de facto en rolig bil för rimliga pengar.

Att jmf en bonntrimmad 850 är inte rimligt.

Körglädjen sitter i ett välbalanserat chassi med rivig motor enligt mig, gäller både FWD och RWD.
Vet inte om jag tycker att en volvo 240 med en massa motor per automatik blir rolig? Men körglädje är väl subjektivt antar jag.

- - - Updated - - -

Har du kört en? Menar såklart inte att Civic är guds gåva på nått sätt men det är de facto en rolig bil för rimliga pengar.

Att jmf en bonntrimmad 850 är inte rimligt.

Körglädjen sitter i ett välbalanserat chassi med rivig motor enligt mig, gäller både FWD och RWD.
Vet inte om jag tycker att en volvo 240 med en massa motor per automatik blir rolig? Men körglädje är väl subjektivt antar jag.

Nyare Golf GTI och R32 har jag kört. Men där ja upplevde dessa roliga, där kör ja hellre hoj!
Bonntrimmad :rofl:rofl

Jag har bmw, bmw är körglädje. BMW går att köra jävel med.

Det framgår fortfarande inte vad som är KUL, när ler du? När växer hornen? Ge mig exempel på där civicen kompletterar hojen?:fakta

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Nyare Golf GTI och R32 har jag kört. Men där ja upplevde dessa roliga, där kör ja hellre hoj!
Bonntrimmad :rofl:rofl

Jag har bmw, bmw är körglädje. BMW går att köra jävel med.

Det framgår fortfarande inte vad som är KUL, när ler du? När växer hornen? Ge mig exempel på där civicen kompletterar hojen?:fakta

Håller med om att BMW är roliga, finns både en M135 Xdrive och en M635 CSI i min familjs ägo.
Tidigare har vi haft ett st BMW M3 E30 inget effektmonster men förbannat rolig. Civicen kommer inte så långt därifrån med sig högvarviga 4:a maskin, och alla hojåkare uppskattar väl en högvarvig 4:a?

Civicen är skoj med sin tighta vxllåda och precisa vägegenskaper med vrålandet när Vtec sätter in. På det sättet kompletterar faktiskt Civicen hojen i viss mån.

Och jag tar mig rätten att kalla en 855 bonntrimmad oavsett vem som gjort trimningen, lite som att sminka en gris i mina ögon.:D

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
Håller med om att BMW är roliga, finns både en M135 Xdrive och en M635 CSI i min familjs ägo.
Tidigare har vi haft ett st BMW M3 E30 inget effektmonster men förbannat rolig. Civicen kommer inte så långt därifrån med sig högvarviga 4:a maskin, och alla hojåkare uppskattar väl en högvarvig 4:a?

Civicen är skoj med sin tighta vxllåda och precisa vägegenskaper med vrålandet när Vtec sätter in. På det sättet kompletterar faktiskt Civicen hojen i viss mån.

Och jag tar mig rätten att kalla en 855 bonntrimmad oavsett vem som gjort trimningen, lite som att sminka en gris i mina ögon.:D

Gedigna bilar, en gammal 6serie med m5 sexa i :tummenupp Mötte en äldre "herre med hatt" som hade de konceptet. Kul!

Det är min enda Volvo och det är väl inget som lockar att gå tillbaka till. Men det var fortfarande kul att dra en ny challenger med srt maskin på närmre 500hk (rakt fram).

De egenskaperna har hojen, utan v-tec men den varvar fint ändå. Na en rwd är kul en fwd är kul om man inte har hoj:fakta

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Fiesta ST är iallafall roligare att köra än vad min 120i med m-paket var. Ja, det mesta är bättre med Forden, som styrning, växellåda och fartkänsla. Visst var det kul att sladda omkring på parkeringsplatser en snöig dag men man tröttnar rätt snabbt. Ska man ha kul med bakhjulsdrift ska det vara mycket effekt enligt mig.
Nästa bil blir antingen nya focus RS eller en lättare begagnad 428i, är 40+när det är bilbyte så då kanske en 428i är ett mognare väl ;)
Första fordons bytet är en ny motorcykel så bil blir ett senare bekymmer :)

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
Fiesta ST är iallafall roligare att köra än vad min 120i med m-paket var. Ja, det mesta är bättre med Forden, som styrning, växellåda och fartkänsla. Visst var det kul att sladda omkring på parkeringsplatser en snöig dag men man tröttnar rätt snabbt. Ska man ha kul med bakhjulsdrift ska det vara mycket effekt enligt mig.
Nästa bil blir antingen nya focus RS eller en lättare begagnad 428i, är 40+när det är bilbyte så då kanske en 428i är ett mognare väl ;)

Ja en 120i kanske inte är någon rolig sommarbil..

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10

Sladda runt som en jävla tonåring är klart kul en stund men det är ju det här med effektstarka framhjulsdrivna med grav understyrning och ett jävla dragande i ratten som förstör känslan. 4-hjuls drivet är i princip lika destruktivt.

Bakhjulsdrivet utan en massa elektriskt mumbojumbo, en diffbroms så det inte spinner och tappar driv, uniballs i bärarmarna, riktiga dämpare och styva motorfäste så det blir lite stumt är bra för feedbacken. Och bort med vaccumassisterad broms så den blir lite konsekvent.

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Sladda runt som en jävla tonåring är klart kul en stund men det är ju det här med effektstarka framhjulsdrivna med grav understyrning och ett jävla dragande i ratten som förstör känslan. 4-hjuls drivet är i princip lika destruktivt.
.
Det där var dock större problem förr. Moderna och sportiga framhjulsdrivna klarar av det mycket bättre idag. Antingen har de elektronisk eller mekanisk diff för att motverka det. Bara det är under 300 hk så sköter de sig bra idag.

Jag har kört många motorstarka bakhjulsdrivna bilar som corvette, AMG och m-bilar och då får jag nog säga att Z4 coupe 3.0 är jävligt najs att köra och hade lätt valt en sådan framför bmw m-bilar. M2 verkar också sjysst vad jag har läst men 600.000 kr , fan, nån måtta får det va!

Last edited:

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Tycker att det resonemanget är sunt, vill du åka princip ny " sportbil " skulle jag titta närmare på en nyare Miata alternativt Subaru BRZ/Toyota GT 86. Annars är ju som sagt " Hotch hatch" segmentet roligt med Fiesta/Focus ST, Megane RS, Civic Type R mm.

Och MB A45

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Och, jag håller med angående lådan. BMW ligger helt klart bättre till på det området.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!