Tips på roligare sommarbil?

  • Thread starter Thread starter Snowman89
  • Start date Start date
Bara Fettsnok som nämnt Alfa? Övriga har förläst sig på gamla Bilsport och AMS?

Du kör redan hoj, alltså är du inte ute efter sanslösa prestanda. Även en gammal touringhoj spöar M3 i alla hastigheter.

Kul att köra: Alfa Brera är både vacker som en dag och en riktig sportbil. Jaguar XJ är riktigt roliga att köra, väghållning och balans som få andra bilar, dessutom rätt snygga och sköna att åka långt i. Bättre kvalitet än du tror och lägre ägandekostnader än tyskarna.
Småbilar kan väl säkert vara roliga men olidligt obekväma, man åker hellre hoj även om det regnar...
 
Du kör redan hoj, alltså är du inte ute efter sanslösa prestanda. Även en gammal touringhoj spöar M3 i alla hastigheter.

Svårare att få med en snygg brud på ett touringlok.. Och att få en avsugning på hojen.

Man kan väl ha en kul bil och en kul hoj? :va
Ne en manuell E46 M3, eller en S2000. :fakta En måste ju kunna hänga me skiten ännars är de inge KUL. snabba framhjulsdrivna bilar är säkert kul på bana, men där har man ju hoj??:3freak
 
Boxster.. Roligaste bil jag har haft.. Fan vet om den inte va minst lika rolig som nuvarande 911.. Sen kan man väl säga vad man vill om hk. Visst finns det gott om bilar som hänger av den rakt fram, men hur kul är det i längden, att bara gasa rakt fram?
Vidare ganska gott om plats för grejer iom skuff både fram och bak, ganska billig att köra, låg på 0,8 vid normal körning.
Inte farligt dyr i delar och tämligen lättskruvad. Åka långt va väl sådär, jag är 192cm lång och 30mil utan bensträckare va nog gränsen för att det blev jobbigt för ben/höfter enligt mig.

Sen är det en porsche, bara det är ju värt en hel del.. Onekligen jävligt mkt bil för pengarna. Satsa på en 2.7 eller en S. Dom extra hk är värda pengarna.jag hade själv en 2.5 204hk och va som sagt skit nöjd med den, men skukle jag göra om nu skulle jag köpt en S.
 
Last edited:
borde du inte få en lotus elise för 100-150K ?

grymt rolig bil, snygg också och bra 2a hands värde :tummenupp

toyota mr2 är en skön tuta-och-kör-lite-halvsportigt-bil annars, inget banjärn dock..

tror inte man får en NSX för 150K längre väl?
 
Ford Fiesta ST är vad jag förstått en riktig höjdare körmässigt, vet dock inte hur kvaliteten är på dem.
View attachment 428107View attachment 428108

Köpte min Fiesta ST ny, den har rullat 3500 mil, inte ett endaste bekymmer än. Dessutom ingår 5 års garanti. Jag testade en massa olika bilar men fastna för STn. Kan intyga att den är sjukt skoj att göra, go cart känsla. Och detta hör du från en kille som kört BMW sen en massa herrans år tillbaka :)

Denna ST har verkligen fått fin kritik genom åren. Välförtjänt också. 22 olika priser och nomineringar.

https://media.ford.com/content/ford...ta-st-wins-22-awards-in-its-debut-season.html

Här är en
http://www.blocket.se/goteborg/Ford_fiesta_ST___14_med_garantier_65402801.htm?ca=23_3&w=3
 
Last edited:
En tidig Volvo C70 T5 plåtcab kanske?
Volvo är kanske inte roligast någonsin men cabba ner en fin dag är rätt trevligt.
Dessutom är den hyfsat komfortabel med plåten uppe jmf med ett tygtak.
Jag hade en S40 T5 som jag BSR trimmade till 260-nånting hästar (ca 10K).
Den gick felfritt i 4 år/12000 mil och rörde på sig rätt OK. :)
 
Last edited:
Subaru impreza/WRX och (speciellt) Suzuki Swift sport imponerar inte på pappret, men är oväntat roliga att köra.
Köpte en Impreza 2.0R -08 förra veckan...
På pappret så är den helt klart tråkig med 150 hästar på 1400 kilo, men jag upplever den som klart sportig.
Ligger som gjuten på vägen, Subarus fyrhjulsdrift är riktigt trevlig och motorn är, trots låg effekt, förvånansvärt kul på lite mindre vägar eller där det svänger lite.

Jag hade hellre haft en diesel dock, lika mycket hästar men ~325nm istället för typ 160nm i bensinaren.

Fick ge 75' för min, 15k mil och helt nyservad.
Kan varmt rekommendera!
 
Slår ett slag för Alfa jag med. Är det entusiastbil man är ute efter så...

Annars kan man gå linan fullt ut och köra brittiskt nedcabbat i en Triumph. Mycket meka och inte de snabbaste bilarna, men känslan att sitta i en 50 år gammal sportvagn som doftar olja och läder - det är svårslaget!
 
Köpte en Impreza 2.0R -08 förra veckan...
På pappret så är den helt klart tråkig med 150 hästar på 1400 kilo, men jag upplever den som klart sportig.
Ligger som gjuten på vägen, Subarus fyrhjulsdrift är riktigt trevlig och motorn är, trots låg effekt, förvånansvärt kul på lite mindre vägar eller där det svänger lite.

Jag hade hellre haft en diesel dock, lika mycket hästar men ~325nm istället för typ 160nm i bensinaren.

Fick ge 75' för min, 15k mil och helt nyservad.
Kan varmt rekommendera!

Pyttsan, 150hk är 150hk. Högre moment... bara en fråga om växellåda och att använda den. Tror inte du tycker en diesel är så jävla kul efter 5500rpm direkt heller om det var rolighetsfaktor det handlade om.

Jag hade fö tittat på Miata och då så nytt man kan få för budgeten. Inga lågspecade undermotoriserade dock. Miatan är skottsäker med ett magiskt chassie "out of the box" men är något undermotoriserad i förhållande till chassit. Är det sommarbil så skit i hardtop, tar bara plats och sampar damm i garaget.

Motorstarkare alternativ är direkt Boxster men då tycker jag att det är gammal S som gäller, 252 B6 hk om jag inte minns fel. Det finns ganska gott om billiga, skruvade och ganska risiga exemplar och det skall man vara försiktig med. Blir jävligt dyrt om det går sönder på riktigt.
 
Last edited:
Vi har en Miata 2014 i familjen med 126 hk maskinen. Inge vidare klipp men CHASSIT, fantastiskt roligt!

Fördelen med Miatan är att man inte behöver köra i warpspeed för att det ska bli roligt. Sen är det inte så hårt satt så det passar våra dåliga vägar. För ca 150 tkr får du en princip ny Miata av gamla generationen.

Funderar starkt att köpa den, med hardtopen som är elstyrd blir det liksom 2 bilar i en.IMG_3520.jpg


Edit: Kan nån förklara för mig hur man vänder bilden???
 
Last edited:
Köpte en Impreza 2.0R -08 förra veckan...
På pappret så är den helt klart tråkig med 150 hästar på 1400 kilo, men jag upplever den som klart sportig.
Ligger som gjuten på vägen, Subarus fyrhjulsdrift är riktigt trevlig och motorn är, trots låg effekt, förvånansvärt kul på lite mindre vägar eller där det svänger lite.

Jag hade hellre haft en diesel dock, lika mycket hästar men ~325nm istället för typ 160nm i bensinaren.

Fick ge 75' för min, 15k mil och helt nyservad.
Kan varmt rekommendera!
Diesel och automat dödar körglädjen.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top