Tips på skinnställ. (Storleksguide)

Naken-Matte

Sporthojsnörd
Gick med
17 Feb 2021
Hoj
Kawasaki z900 -17
Halloj! Det kan inte bara vara jag som har svårt att hitta ställ som sitter bra.

Hur gör man när man inte verkar ha rätt proportioner för skinställ?

Jag är 174cm och väger 84kg.
Har 32/30 på vanliga jeans (med skärp)
Tränar lite grann så mäter 117cm över bröstet. Kollar jag storleksguider så ska jag ha 48 enligt min längd.
Jag provade ett 2-delat alpinestars 48 och längden va egentligen bra men byxorna kom bara upp till knäna och jackan var inte i närheten av att kunna knäppas.

Jag har ju ingen lust att köpa ett för långt ställ för att få plats.
Hur gör ni andra som är lite kompakta?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Är inte Alpinestars det mest långsmala man kan få tag på? :va

Det bästa är ju att åka till ett ställe som har gott om ställ och bra personal som kan hjälpa till, men det beror ju lite på vars i Sverige du håller till också. Handelsboden finns ju däremot lite överallt och kan ju vara en bra start.
 

Naken-Matte

Sporthojsnörd
Gick med
17 Feb 2021
Hoj
Kawasaki z900 -17
Haha jaha åfan det kanske det är:)

Jo, får väl åka och prova ut ordentligt.
Har ingen bil så hade vart smidigt o kunna beställt så det är klart tills i vår. Men får väl bli en sväng med hojen o kolla ställ i vår då om inte annat
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Handelsboden är väl bortkastad tid.
Om nu inte Matte vill ha jacka med fransar såklart. Skinnställ finns inte där.
De tillverkare som verkar ha stort utbud av storlekar är nog IXS och Held men sämre med återförsäljare.
Kolla noga så du får ett ställ med rätt skyddsnivå. Så mycket Level 2 du kan är såklart bäst om än lite dyrare.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Mina mått var 178/83 som tränad med vikter. Linstrands i stl 50 (Helställ) passade utmärkt. Lidstrands har i mitt tycke rättvisa proportioner i förhållande till storleksmärkning.

Nu, två småbarn senare och total avsaknad av gymbesök passar det tajtare... :gråta Ska nog växla över till Rukka.
 

Naken-Matte

Sporthojsnörd
Gick med
17 Feb 2021
Hoj
Kawasaki z900 -17
Mina mått var 178/83 som tränad med vikter. Linstrands i stl 50 (Helställ) passade utmärkt. Lidstrands har i mitt tycke rättvisa proportioner i förhållande till storleksmärkning.

Nu, två småbarn senare och total avsaknad av gymbesök passar det tajtare... :gråta Ska nog växla över till Rukka.
Svinbra, det va den här typen av matnyttig info jag leta efter. Är ju svårt o åka o prova allt när jag letar begagnat. Tackar
 

Naken-Matte

Sporthojsnörd
Gick med
17 Feb 2021
Hoj
Kawasaki z900 -17
Handelsboden är väl bortkastad tid.
Om nu inte Matte vill ha jacka med fransar såklart. Skinnställ finns inte där.
De tillverkare som verkar ha stort utbud av storlekar är nog IXS och Held men sämre med återförsäljare.
Kolla noga så du får ett ställ med rätt skyddsnivå. Så mycket Level 2 du kan är såklart bäst om än lite dyrare.
Jacka med fransar haha

Level 2, menar du skydden man plockar i då eller?
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jacka med fransar haha

Level 2, menar du skydden man plockar i då eller?
Ja precis. Axel, armbåg ,höft, knä och ryggskydd är antingen Level 1 eller 2.
Level 2 halverar (ungefär) mängden energi som går igenom skyddet och träffar dig jämfört med L1.
Av någon oklar anledning har många skinnställ endast L1.

On topic: det finns ju möjlighet att måttbeställa. Svenska företag jag känner till är Superior Layer och Birka. Finns kanske flera.
Jag har ingen aning om deras kvalitet.
Sedan finns något danskt företag som jag inte kommer ihåg namnet på, de hade reklam på FB nyligen.
Kanske ämne för en egen tråd om måttbeställda ställ.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
För att förvirra lite, så med mina mått 177/85 (gillar öl o mat) så passar mitt Arlen Ness raceställ 54 perfekt.Hade jag varit lite tunnare så hade säkert ett 52 funkat. Kikar just nu på ett nytt ställ som troligtvis beställs från FC moto.de. På deras sida finns storleksguide till de flesta märken.
 

Naken-Matte

Sporthojsnörd
Gick med
17 Feb 2021
Hoj
Kawasaki z900 -17
För att förvirra lite, så med mina mått 177/85 (gillar öl o mat) så passar mitt Arlen Ness raceställ 54 perfekt.Hade jag varit lite tunnare så hade säkert ett 52 funkat. Kikar just nu på ett nytt ställ som troligtvis beställs från FC moto.de. På deras sida finns storleksguide till de flesta märken.
Tack för input!
Jag törs nog inte köpa ett ställ utan att prova om jag inte vet att ägaren har nästan exakt mina mått haha.

Har nyligen köpt ett par kevlarjeans där knäskydden sitter under knäskålen...
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Har du ekonomin så finns diverse måttanpassade ställ. Där tar du mätningar och sen lämnar du in hur du vill ha det. Googla på Gimoto, Held och PSI Scandinavia för att nämna några. Har inget själv för jag köpte GS istället för RR och därmed ett Rukka ställ istället för läder. Lycka till! =)
 

Naken-Matte

Sporthojsnörd
Gick med
17 Feb 2021
Hoj
Kawasaki z900 -17
Har du ekonomin så finns diverse måttanpassade ställ. Där tar du mätningar och sen lämnar du in hur du vill ha det. Googla på Gimoto, Held och PSI Scandinavia för att nämna några. Har inget själv för jag köpte GS istället för RR och därmed ett Rukka ställ istället för läder. Lycka till! =)
Provade och göra ett eget ställ, skitfränt!
Men det blir för dyrt tyvärr:)
Har så jävla mkt o köpa kläder, hjälm osv så jag måste hålla i slantarna o köpa lite nytt lite beggat.
Men fan va najs med ett formsytt ställ.
Kanske nästa år?
Tack ska du ha:)
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det finns många fina knappt använda ställ på Blocket och FB.
Lägg pengarna på en ny bra hjälm och handskar och ev nya stövlar.
Många skinnställ har uttagbart foder så kan man skölja upp det så blir det fräscht.
Jag tycker att det är så mycket extrapriser på utgående hjälmfärger och modeller, t ex kommer en ny Shoei NXR nu så föregångaren borde bli billig.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Varsågod =) Nilssons MC har väl reor nu på utgående ställ. Finns i Helsingborg. Är toppen att ha och göra med!
 

Naken-Matte

Sporthojsnörd
Gick med
17 Feb 2021
Hoj
Kawasaki z900 -17
Det finns många fina knappt använda ställ på Blocket och FB.
Lägg pengarna på en ny bra hjälm och handskar och ev nya stövlar.
Många skinnställ har uttagbart foder så kan man skölja upp det så blir det fräscht.
Jag tycker att det är så mycket extrapriser på utgående hjälmfärger och modeller, t ex kommer en ny Shoei NXR nu så föregångaren borde bli billig.
Jo lite så jag tänkt med, beggat ställ och åtminstone hjälmen ny.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Glöm inte att det skall passa när du åker mc. Knä och armbågsskydd bygger rätt mycket. Jag köpte ett storlek 50. Passade utmärkt när jag stod upp men ärmar och ben blev för korta vid mc-åkning så jag fick byta till storlek 52.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Glöm inte att det skall passa när du åker mc. Knä och armbågsskydd bygger rätt mycket. Jag köpte ett storlek 50. Passade utmärkt när jag stod upp men ärmar och ben blev för korta vid mc-åkning så jag fick byta till storlek 52.
Går även att tillägga att det där kan variera mellan modeller. Grovt sett brukar det vara så att helställ är sydda för att passa perfekt när man sitter på hojen med böjda armar/rygg/knän, men inte när man står upprätt (vilket gör att man tenderar att se ut som en gorilla när man går), medan tvådelade ställ är optimerade mer för att även stå upprätt, men då kan bli för korta i ärmar/ben och bli "bylsiga" när man sitter på hojen. Viktigt att testa så det funkar för båda delarna, även om ett helställ i viss mån innebär att man får kompromissa bort komforten när man går omkring mot bättre passform när man sitter på hojen.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Tycker att helställ känns mindre i storlekarna än 2 delade?
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top