Tips på skinnställ. (Storleksguide)

Raderad medlem 51742

Guest
Titta på vikten också, varje gram mindre på skallen är värdefull.
Jag har trivts i Agv, Shoei och HJC och har "normalskalle" men det skiljer en del i huvudform mellan olika tillverkare. Arai funkar inte på mig t ex.
Vad gäller Arai skiljer sig deras modeller åt i passform. De har vissa modeller som är för rundare skallar och vissa för mer ovala.

Arai har också kommit fram till lite andra prioriteringar i sin säkerhetsfilosofi jämfört med andra tillverkare. Deras hjälmar är inte de lättaste, även om de inte heller är tunga. Men de har lagt mycket fokus på att hjälmen skall "glida undan" utan att fastna när man träffar marken snett från sidan, för att inte orsaka för stora krafter på nacke osv. Därav en rundare form samt att alla utanpåliggande ventiler och liknande är konstruerade för att lossna vid islag. Detta är sådant som oftast inte ger utslag i hjälmtester, men som kan ha desto större betydelse vid verkliga olyckor.

Sen kan ju vikten ha betydelse för hur trött man blir i nacken när man kör, men där spelar förmodligen aerodynamiken en större roll.

Som jag förstått det har en hjälms vikt betydligt större betydelse för säkerheten vid bilsport än för MC-bruk eftersom man där sitter fastspänd och får en oerhört belastning på nacken i en viss riktning när huvudet slungas framåt vid en krock. MC-krascher är dock betydligt mer komplexa och det blir inte samma kraft i en viss riktning som påverkar nacken.

Något som också kan variera mellan billigare och dyrare hjälmar är hur många storlekar på hjälmskalen de använder. Billigare tillverkare har färre skalstorlekar vilket innebär att de istället får fylla ut med tjockare inredning för olika storlekar. Detta kan ge en onödigt stor hjälm, vilket också har sina nackdelar.
 

hhhhh

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2020
Ort
Göteborg
Hoj
Inte än
Det här med huvudform var någt jag också lärde mig tidigt. Hade siktat in mig på en RHPA som första hjälm, efter att ha provat alla hjälmar i butiken slutade det med att Schuberth va de enda som hade något som passade min form.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
En annan noob fråga när jag ändå håller på, fick tipset att inte köpa hjälm under 3000kr. Shoei verkar vara märket som dominerar? Är det värt att lägga dubbla pengarna om man jämför Shoei med tex Caberg?
Tramstips. Köp en som sitter bra och som du gillar, utan att den måste nå upp till en viss prisklass. Till att börja med. Du kommer ändå komplettera med en till halvvägs in på din första säsong. Jag har samlat på mig 8-9 hjälmar de senaste 14 åren. Och har som mest betalt 1790 kr för en hjälm. Och alla är såklart klassade som godkända. Tvivlar på att det går att hitta någon icke godkänd hjälm i en svensk hoj butik.
 

Naken-Matte

Sporthojsnörd
Gick med
17 Feb 2021
Hoj
Kawasaki z900 -17
Tramstips. Köp en som sitter bra och som du gillar, utan att den måste nå upp till en viss prisklass. Till att börja med. Du kommer ändå komplettera med en till halvvägs in på din första säsong. Jag har samlat på mig 8-9 hjälmar de senaste 14 åren. Och har som mest betalt 1790 kr för en hjälm. Och alla är såklart klassade som godkända. Tvivlar på att det går att hitta någon icke godkänd hjälm i en svensk hoj butik.
Varför komplettera med en till halvvägs in på min första säsong?
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Varför komplettera med en till halvvägs in på min första säsong?
Man upptäcker ganska snabbt att man behöver/vill ha olika kläder och olika hjälmar för olika ändamål, och för olika väder. Precis som att man vill ha flera hojtar också, ganska snabbt :). En touring, en grusbusare, ett pendlarhärke, osv. Mer är alltid bättre :lol...
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
MT-09
Varför komplettera med en till halvvägs in på min första säsong?
Kan kanske låta konstigt, men det är lätt hänt att man kommer på att nåt behöver kompletteras när man väl är igång med mc-körandet - eller att det är nåt man inte gillar helt med den befintliga utrustningen. Vet ju inte hur perjul tänkte men för min del slutade det med tre ställ och fyra hjälmar efter några år. Sen gjorde jag uppehåll och sålde av en del grejer. Har fortfarande två hjälmar kvar dock, en korvätarvariant och en sporthjälm. Hade jag vetat vad jag verkligen behövde/gilladefrån början hade jag köpt begagnade ställ och stövlar i toppklass från början - men då visste jag ju inte det , om du förstår vad jag menar.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Kan kanske låta konstigt, men det är lätt hänt att man kommer på att nåt behöver kompletteras när man väl är igång med mc-körandet - eller att det är nåt man inte gillar helt med den befintliga utrustningen. Vet ju inte hur perjul tänkte men för min del slutade det med tre ställ och fyra hjälmar efter några år. Sen gjorde jag uppehåll och sålde av en del grejer. Har fortfarande två hjälmar kvar dock, en korvätarvariant och en sporthjälm. Hade jag vetat vad jag verkligen behövde/gilladefrån början hade jag köpt begagnade ställ och stövlar i toppklass från början - men då visste jag ju inte det , om du förstår vad jag menar.
Precis min poäng. Tar ett tag innan man vet vad man faktisk behöver/gillar/vill ha. Och behoven ändrar sig över tid. Synd att bränna stora summor pengar direkt, och sen komma på att man egentligen behövde något annat. Som att t.ex. bränna 12000 direkt på ett flott skinnställ, och se upptäcka att man egentligen vill toura till Nordkap och behöver goretex. Eller vice versa. Bra att känna sig lite för, till att börja med.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Handelsboden är väl bortkastad tid.
Om nu inte Matte vill ha jacka med fransar såklart. Skinnställ finns inte där.
De tillverkare som verkar ha stort utbud av storlekar är nog IXS och Held men sämre med återförsäljare.
Kolla noga så du får ett ställ med rätt skyddsnivå. Så mycket Level 2 du kan är såklart bäst om än lite dyrare.
Just Handelsboden är ju återförsäljare av Held. De bör ju kunna ta hem?
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Precis min poäng. Tar ett tag innan man vet vad man faktisk behöver/gillar/vill ha. Och behoven ändrar sig över tid. Synd att bränna stora summor pengar direkt, och sen komma på att man egentligen behövde något annat. Som att t.ex. bränna 12000 direkt på ett flott skinnställ, och se upptäcka att man egentligen vill toura till Nordkap och behöver goretex. Eller vice versa. Bra att känna sig lite för, till att börja med.
Man kan göra som jag och köpa en flång ny custom med två kompletta utrustningar (en till tanten också) hos en handlare för att mindre än två år senare komma på att en sporthoj var bättre lämpad. Så då stövlar man in till handlare och gör om allt igen. Sen började jag köra på bana och missbruk var ett faktum. :)

Det var inte kostnadseffektivt alls. Hade annons på internet varit så lättillgängligt för nästan 25 år sen som idag kanske det inte varit så dyrt.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Nu skrämmer vi väl Matte men han verkar ju behöva kläder så det är kanske OK ändå.
Just nu efter utrensad MC-garderob finns det:
3 par textilbyxor, Sommar ventilerade, svensk sommar och Rukka GT.
1 Textiljacka, beroende på att jag inte hittat någon mer jag villhöver.
1 Skinnjacka.
1 Skinnställ tvådelat, ett Onepiece står på inköpslistan
5 par handskar.
2 par raceboots.
1 par halvhöga textilskor
1 par halvhöga läderboots
2 hjälmar en NXR och en HJC Korvätare RHPA90
ett antal buffar och underställ
1 par gula diskhandskar

Edit: Glömde regnstället.

Som du ser så är inköpet av hoj bara början på ett blandmissbruk.
Givetvis kommer du snart att behöva fler hojar också.
 
Last edited:

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Jag körde Arai hjälmar i ganska många år, men för några år sedan så slutade dom passa lika bra på mitt huvud, fick då hörs av en handlare att dom hade ändrat lite på formen. Sen dess har jag köpt två HJC RPHA 11 och är väldigt nöjd med dessa, dom har dock inga inbyggda solvisir etc., men det har inte vållat några större problem för min del, det tar 30 sekunder att byta visir och jag har ett svart och ett klart med pinlock monterat så det är väldigt smidigt att växla mellan dessa.

När det kommer till ställ så är det svårt att veta vad som passar utan att prova.
Jag är 175cm, 75kg, smal och senig, och de ställ som har passat mig bäst är Arlen Ness (delat) och Berik ("onepice").
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Det finns skinnställ med andra proportioner, men det är sällan handlarna har det på hyllan. Både för de som är långsmala och för de som är korttjocka. Jag vet att båda Dainese och Held har dessa typer av storlekar. Jag själv jagade långsmala ställ, ganska säker på att samtliga ställ jag prövar i min tråd även finns i den andra varianten.

På vissa tvådelade ställ kan du välja en storlek på jackan och en annan på byxorna, det ger också flexibilitet.

Var bara ett par månader sedan, så länkarna till ställen borde leva fortfarande.
 
Last edited:

Naken-Matte

Sporthojsnörd
Gick med
17 Feb 2021
Hoj
Kawasaki z900 -17
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top