Raderad medlem 51742
Guest
Vad gäller Arai skiljer sig deras modeller åt i passform. De har vissa modeller som är för rundare skallar och vissa för mer ovala.Titta på vikten också, varje gram mindre på skallen är värdefull.
Jag har trivts i Agv, Shoei och HJC och har "normalskalle" men det skiljer en del i huvudform mellan olika tillverkare. Arai funkar inte på mig t ex.
Arai har också kommit fram till lite andra prioriteringar i sin säkerhetsfilosofi jämfört med andra tillverkare. Deras hjälmar är inte de lättaste, även om de inte heller är tunga. Men de har lagt mycket fokus på att hjälmen skall "glida undan" utan att fastna när man träffar marken snett från sidan, för att inte orsaka för stora krafter på nacke osv. Därav en rundare form samt att alla utanpåliggande ventiler och liknande är konstruerade för att lossna vid islag. Detta är sådant som oftast inte ger utslag i hjälmtester, men som kan ha desto större betydelse vid verkliga olyckor.
Sen kan ju vikten ha betydelse för hur trött man blir i nacken när man kör, men där spelar förmodligen aerodynamiken en större roll.
Som jag förstått det har en hjälms vikt betydligt större betydelse för säkerheten vid bilsport än för MC-bruk eftersom man där sitter fastspänd och får en oerhört belastning på nacken i en viss riktning när huvudet slungas framåt vid en krock. MC-krascher är dock betydligt mer komplexa och det blir inte samma kraft i en viss riktning som påverkar nacken.
Något som också kan variera mellan billigare och dyrare hjälmar är hur många storlekar på hjälmskalen de använder. Billigare tillverkare har färre skalstorlekar vilket innebär att de istället får fylla ut med tjockare inredning för olika storlekar. Detta kan ge en onödigt stor hjälm, vilket också har sina nackdelar.