Tips på ''snällare enduros''

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Aprilia_125 skrev:
2326483 Ja det har du ju helt rätt i. Men eftersom jag inte ska tävla eller så utan bara grusbusa och köra på lite stigar så behöver jag nog ingen ettrig 250 (2t). Utan jag ska nog allt satsa på en 4taktare eller en av de 2taktarna du nämnt. Men om man säger att jag skulle köpa en ktm 125 exc årsmod runt 98, är det körbart? hur mycket kraft förlorar jag jämnfört med kdx:en?

Ettrig, då skulle jag kolla på en KTM200Exc

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Ang. Suz 350 så finns det olika modeller. Nån är ren offroad (S ?) och nån annan enduro (R ?). Rätt olika hojar,
blanda inte ihop dom. Tror inte nån vettig sån går att hitta f 13.000:-.
Kdx 200/220 är mitt råd. Låter i orginal inte så mycket, går mao att smyga med.
Enduroreggning kräver formellt e-licens för vägåka, och får bara köras fram- o tillbaka till tävling/träning.
Har aldrig hört att nån åkt dit för det iofs.
/u

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Kasta ett öga på suzuki rmx250(2t) också, en sån började jag köra på i skogen och tycker den är väldigt snäll och drar fint på låga varav samtidigt som det går att gasa på ordentligt. Finns i alla prisklasser eftersom den vart med ett tag.

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
KTM Adventure 640
ulf_lundin skrev:
2327290 Ang. Suz 350 så finns det olika modeller. Nån är ren offroad (S ?) och nån annan enduro (R ?). Rätt olika hojar,
blanda inte ihop dom. Tror inte nån vettig sån går att hitta f 13.000:-.
Kdx 200/220 är mitt råd. Låter i orginal inte så mycket, går mao att smyga med.
Enduroreggning kräver formellt e-licens för vägåka, och får bara köras fram- o tillbaka till tävling/träning.
Har aldrig hört att nån åkt dit för det iofs.
/u

En DR 350 hitar man för 17000 och uppåt oftast tyvär. XT 350 är ofta biligare men dom är ca 5 år äldre.

Aprilia_125

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Aprilia Rs 125 -03, suzuki dr350, kines
okej, tackar för bra svar. Men hur är husaberg 350 och 501? Hittade en husaberg 501 -93 för 12 000:- innan. Kan det vara något?

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Aprilia_125 skrev:
2328081 okej, tackar för bra svar. Men hur är husaberg 350 och 501? Hittade en husaberg 501 -93 för 12 000:- innan. Kan det vara något?

Mmm varför inte pröva men skulle nog satsa på en mer tillförlitlig hoj. Inte något ont om Husaberg MEN det har tagit några år att komma upp i kvalitetsstegen för dem med de är rätt vassa i motorerna!

Aprilia_125

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
motardnisse skrev:
2328104 Mmm varför inte pröva men skulle nog satsa på en mer tillförlitlig hoj. Inte något ont om Husaberg MEN det har tagit några år att komma upp i kvalitetsstegen för dem med de är rätt vassa i motorerna!

aa, det ligger något i det du säger. Aja tackar för alla fina tips och ska hålla mina ögon öppna. :hihi

men sluta inte nu, har ni någon modell som ni kan rekommendera får ni gärna dela med er av eran kunskap. :D

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Aprilia_125 skrev:
2328194 aa, det ligger något i det du säger. Aja tackar för alla fina tips och ska hålla mina ögon öppna. :hihi

men sluta inte nu, har ni någon modell som ni kan rekommendera får ni gärna dela med er av eran kunskap. :D

Kan ju faktiskt rekommendera Suzuki RMX250 som någon nämnde, mkt snäll hoj men fortfarande finns det pulver!

Dock är de populära och brukar tyvärr vara rätt slitna men kasnke hittar man en fin en!

Aprilia_125

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
mm, rmx:en verkar fin men måste säga att jag gillar kdx mer, kan inte sätta fingret på vad men känner bara så :)

Jonasson

viam inveniam aut faciam
Gick med
8 Nov 2003
Hoj
625SC Offroad/Motard
Har åkt rätt mycket DR350 och kan säga som skogsbus å lite grusväg dyger den fin fint, ska du köra crossbana osv så glöm det ;) Men till det du pratar om "grusbus å lite stigar" så kan jag varmt rekomendera DR350!

Kolla på www.soe.se där finns det hur mycket info som hellst ang ovan nämda modeller :tummenupp

Snowman89

Guest
Aprilia_125 skrev:
2328194 aa, det ligger något i det du säger. Aja tackar för alla fina tips och ska hålla mina ögon öppna. :hihi

WRF400, snällare hojj får du nog leta efter!
Lite över din prisklass men jävligt bra cykel.

Aprilia_125

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Jonasson: okej, mm verkar som suzukin är omtyckt här. Känns som det lutar åt en dr just nu. :)

Snowman: mm, har kollat blocket och det verkar som en riktigt fin hoj. Skulle jag haft 10 papp mer så skulle de nog faen blivit den :hihi

Aprilia_125

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Jag ska iväg och kolla på en husaberg 350 -95 imorgon. Är det något specielt jag borde tänka på?

/Max

Empa

Oerfaren
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
En liten YZF
En Suzuki RMX250 började jag också med, väldigt snäll och lättkörd i skogen.
Gör inte helt bort sig i grusgroparna heller.

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
Yamaha R7, 2022
Finns ju även Yamahas TT350 som är fin. Dock så har den några år på nacken, men dom går bra :). Är ju egentligen en ren enduro hoj, men går att kränga dit lampor och blinkers så att man får köra på vanlig gata också. Dom kan inte kosta så jätte mycket i dagens läge.

/Kim

Jay-Jay

Poser MC
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
ktm
Lite större än 400cc men en Xr 600 brukar vara ett pålitligt val. Ska du mest köra stigar och grusbus så är det nog inte något dåligt val. Finns även tt600.
Luftkylda, tåliga och billiga.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...