Tips på sport-mc till liten kvinnlig nybörjare✨

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
5 lektioner tog jag, plus riskutbildningarna som är obligatoriska. Ovanpå detta ca 150mil privat övningskörning med en gammal Kawasaki ZR-7 från 1999. Detta var 2020, samma år som jag fyllde 50. Med många års bilvana, med tillhörande olater som man inte får visa vid uppkörning...

Jag tycker det är en fördel att köra så mycket som möjligt privat för att få mängdträning, samt några lektioner på det. Man får mycket tips som man har nytta av helt enkelt.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Den här frågan brukar besvaras med allt mellan 5 och 50. Själv har jag tappat bort det minnet, men det var nog runt 15?
Samma här, 12 dubbellektioner tror jag att jag tog, någon gång runt 2003.
Och jag håller också med.

CBR650R är en klart underskattad hoj med precis lagom med effekt för en nybörjare. (Japp, däremot är jag en sådan som också tycker man kan spara de riktigt vassa hojarna till senare).

På en sporthoj, vilket ju Hondan åtminstone nästan kvalar in som, är ju ofta halva grejen att dra igenom precis hela varvtalsregistret och låta motorn riktigt sjunga ut samtidigt som man känner accelerationen öka i takt med ylandet.
R7an verkar ju vara en riktigt kompetent instegssportis också. Även om paralleltwin inte känns lika race som som radfyra så kan karaktären med lite lägre maxvarv kännas bättre för en nybörjare. Med det sagt så tror jag att alla tre hojarna soM TS nämnde är utmärkta förstahojar, det är nog först när man börjar få lite mer erfarenhet som skillnaderna gör sig gällande.

Naken-Matte

Sporthojsnörd
Gick med
17 Feb 2021
Hoj
Kawasaki z900 -17
Av ren nyfikenhet, är det någon som minns hur många körlektioner de fick ta innan de var redo för ett körprov?
6 dubbel-lektioner innan körskolan tyckte jag va redo.
Själva uppkörningen hade jag klarat efter 2-3 lektioner men det visste jag ju inte innan

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag tror att kortet kostade 2000;- totalt inkl. uppkörning , bara körskola-1982

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Rent utseende mässigt, då det är allt jag har att gå på för jag kan inget?, så tycker jag dessa är snygga bl.a.
-Kawasaki Ninja 650
-Yamaha YZF R7
- Honda CBR650R
Det finns mycket som talar för R7 i ditt fall. Gillar du utseendet dessutom är det bara att gå all in.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Skit i hoj till vidare, boka tider på körskola ögonaböj och se till att ta kortet. Sen löser man hoj enkelt när väl det är klart. Bra körskola med bra lärare så fixar du det på 10-20 lektioner uatn vidare. Sen kan du köpa vilken hoj du vill ;)
Näää, det är en aldeles för sansad och tråkig inställning :lol
Hela grejen med båge är känslor och att drömma sig bort.

Mina intryck av MT07 och MT09 är att satsa på de modeller som har bra fjädring. Tex MT09 SP kan dessa heta.
Nyare MT07 och MT09 upplevs även bättre i chassit.
Köper du beg har en del själva bytt till bättre fjädringskomponenter.
Men...MT-modellerna är inte sporthojar i traditionell bemärkelse (kåpa, framåtlutad körställning mm), mer street fighters.

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Motsvarar väl lite drygt 5700 i dagens pengar.
Åkej, då kan man väl kanske klämma in allt obligatoriskt plus teori och praktikprov inklusive hyra av hoj till uppkörningen. Det blir dock lite tufft att klara sig på den budgeten om man bara använder skolan för kortet.

Jag räknade kallt med minst 30000 för att ta kortet för två år sedan, inklusive kläder men exklusive nybörjarhoj, eftersom jag inte har några kompisar (som kör hoj). Tror att jag gick lite över, dels för att jag trodde att de paket som skolorna erbjuder var mer heltäckande än de är (jag fick nog lägga till fyra lektioner till de sex som ingick innan de släppte iväg mig till uppkörning), och dels för att det är rätt kul att köpa kläder.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Rent allmänt så är den största besparingen när du tar körkort att ha någon att öva med privat samt att köpa det mesta du behöver begagnat först.
Köp en billig hoj som är bra att övningsköra på, borde kosta max 15 000:- Du får tillbaka det mesta av det när du säljer.
Ett bra skinnställ i gott skick med bra skydd får du för 1500-3000:- på Blocket.
En bra hjälm köper du ny för max 3000:- billigare om du har tur på rea.
Handskar kostar max 500:- nya för vettiga.
Stövlar för 1500-2000:- nya, finns ofta knappt begagnade för hälften.
En buff för 20:- eller gratis med reklam på.
Ryggskydd från 600:- om du ska ha i stället annars från 1500:-
Så sammataget så kostar det dig 8-11000:- plus hoj.
Då kan du antingen sälja av det mesta när du är klar, eller som de flesta nog gör, behåller som reserv.
För när körkortet är klart börjar det roliga, köpa hojar, kläder och prylar.
Det är då det blir dyrt.

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Då kan du antingen sälja av det mesta när du är klar, eller som de flesta nog gör, behåller som reserv.
Eller så köper man nya kläder direkt och ännu nyare när man tagit kortet och inser att det finns fler väder än kläder. Och alla känner ju till sambandet mellan dåliga väder och dåliga kläder.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati