iceice
Gudomlig sporthojare
???...i lördags lyckades jag klara uppkörningen...
???...i lördags lyckades jag klara uppkörningen...
Då förstår jag inte problemet. Det där kommer du vänja dig vid snabbt. Luta huvudet lite åt ena hållet när du stannar så vippar du över åt den sidan. Förslagsvis åt höger så du har vänsterfoten på växelspaken.För jag når som sagt ner med främre delen av båda fötterna samtidigt, och när jag stannar kan jag lätt sätta ner ena foten helt och hållet med den andra på fotpinnen.
Min fru är 172, jag 193. På -90 talet kunde vi förväxla våra Levis ibland när jeansmodet var ett annat. Hände att jag tog hennes och hon mina, satt ju lite konstigt märkte man efter ett tag, men benlängden skiljde det inte många cm på . Tror bara du behöver köra på och känna dig mer bekväm med hojen, nu är du ju "fri". Körkortet fixat, rör dig mer på hojen nu när du inte har någon inspektör hela tiden. Häng ut ena skinkan och stå stadigt på ena foten bara!Ja, det är sant.. Så jag får helt enkelt ge mig lite till tåls och invänta att jag får lite mer vana. Jag provade att köra en kortis hemmavid i mina vanliga kängor med tjock sula bara för att se hur det kändes, och precis som du säger tappade man känslan helt. Visst, jag nådde ner bra, men å andra sidan spelar ju inte det någon roll när jag knappt kunde växla och nitade med fotbromsen för att jag inte kände hur mycket den trycktes ner ?
Det är ju ingen hög hoj heller, en MT-07 från -21, och jag är 170 cm. Kanske bättre att investera i kraschpuckar istället för platåskor, tappar jag det händer det ju inte så mycket då ?
Där var du igen ja! ? dubbla vikten på hojen givetvis... De där 55 kilona har dock ökat till strax över 60-strecket. Kan ju inte vara tanig tonåring för evigt!110 alltså? ?
Hahaha jag menade så klart att motorcykeln väger dubbelt så mycket som min moped gjorde. Han har vart ute efter kroppsmått och vikt tidigare, så det var väl givet att han skulle ta tillfället i akt när det gick att misstolka ?Och bara muskler förtåss. Djävlar anamma !
Och grattis till ha klarat Uppkörningen !
Bra jobbat !
Äsch! Klart man kan köra bil med platådojjor, det är ju inte 10 cm vi snackar om. Tror jag har 3-4 par kängor hemma med 5-6cm platå som jag i princip dagligen kör bil med. Och jag kan framföra en bil på ett sånt sätt att Vin Diesel hade blivit grön av avund om han såg migEeeeh.. "Finns det någon mc-stövel med lite platå ens?"
- Det vill du inte ha. Jag lovar. Du kan (det går inte) inte köra hoj med platå. Du kan knappt köra bil med sånt.
Nej, det är ju inget problem egentligen. Mest bara jag som är lite ängslig kärring och inte vill tappa hojen rätt i gatan så det blir ful ? Tack för tipset, får prova det imorgon! ?Då förstår jag inte problemet. Det där kommer du vänja dig vid snabbt. Luta huvudet lite åt ena hållet när du stannar så vippar du över åt den sidan. Förslagsvis åt höger så du har vänsterfoten på växelspaken.
Dra till en parkering och öva tills det känns naturligt.
Problemet uppstår om stöveln blir för tjock / hög vid tårna, så du inte kommer under växelpinnen.Och jag har faktiskt provat köra min Royal Enfield med mina cowboyboots jag köpte på High Chaparall i somras. Funkar ganska bra.
View attachment 476735
Vilken bra video. Nästan så jag skulle vilja testa ...men kanske inte med min hoj. Och inte utan en hjälp som håller emot.Grattis till körkortet och välkommen till MC-livet Många dammodeller som t ex Daytona Evouqe har i grunden tjockare sula, tyvärr verkar rena sportstövlar med t ex tåskydd i metall vara av mer traditionell modell. Det finns särskilda dammodeller från bl a Alpinestars och TCX, Du kan ju alltid prova några av dessa på en butik.
Bike Trollhättan har en rätt bra sida med stort urval där Du kan botanisera och kanske hitta några intressanta alternativ: https://www.biketrollhattan.se/1509-mc-stovlar-onroad#!/orderby:name/orderway:asc/
Förresten - rätt teknik för att lyfta en tippad hoj är viktigt och det kan i alla fall eliminera en av farhågorna med att reda ut oväntade situationer. Se gärna detta exempel för att ha koll på en av de bättre:
Lycka till med Ditt val
Det problemet har jag när jag kör enduro och motocross. Men då säger gubbarna att man bara behöver peta till spaken från sidan, och det funkade bra med mina Tech7 tyckte jag.Problemet uppstår om stöveln blir för tjock / hög vid tårna, så du inte kommer under växelpinnen.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |