Tips på svets

Henkepenk

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Farsan fyller snart år och har planer på att skaffa en svets som present.

Men vad är lämpligt MIG/TIG, 220V/380V och allt annat jag inte kan så mycket om.

Skall användas till enklare svetsning av plåt, mindre stålbalkar och annat basic. Behöver inte kunna svetsa rambalkar på lastbilar, bara svets-4-fun typ.

Har fått för mig att en elsvets skulle funka, men är 220V för klent?

Om man ska köpa begagnat, vad ska man tänka på? Ska en svets servas?

Tipsa gärna om bra märken!

Last edited:
Snackar vi tunnplåt (bil osv) så är pinnsvets ofta ett dåligt val.
Till tjockare gods är det ett bra val,billiga i inköp och med rätt vald pinne så funkar det fint,kräver dock en del övning.
Det går att köra TIG om det är en mordern inverter pinnsvets,dock har dom sällan dom braiga finnesserna som man vill ha av en riktig TIG.

Det mest allsidiga är MIG (med gas ,föreslår jag) då klara du tunnplåt och tjockare gods med en och samma maskin iofs dyrare inköp ,men som sagt mer mångsidigt,vill man har ofta dom mindre "hobby" miggarna möjligheten att köra flussfylld tråd dvs utan gas.

Har du möjlighet så satsa på en 3 fas MIG,lite mer pulver och dom går ofta bättre även på lägre ström.

Undvik dom allra billigaste nya tycker jag,köp hellre en begagnad av känt märke tex Esab,Kemppi,Migatronic,Miller.

Tänk dock på att kolla så det är sk EU koppling till slangpaket dvs det är snabbkoppling till paketet,då kan du köpa piratslangpaket för 700-1500:- och bara skruva dit.

Service är minimal,det som kan strula är trådmatning,slitna slangpaket,gashylsor och kontaktmynstycken på en MIG,inget av dom är iofs gratis men med ganska små kostnader kan man fräscha upp en begangnad svets till bra skick.

TIG är mer finlir och kräver lite mer av materialet,dvs ingen halvrostig bilplåt med 2mm springor.

Det finns tyvärr ingen riktig super-allroundmaskin som tar allt/alla material i vettig prisklass för oss vanliga dödliga,men MIG ligger bäst till.

Frågan är ju vad det får kosta ?

Last edited:
Jag snor tråden lite :)
Jag har länge varit sugen på en pinnsvets, just för att kunna sätta ihop plåtbitar när det har behövts, svetsat nån ställning i vinkeljärn å annat bonnsmide. Skulle man klara sig med något liknande den här då: http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=879&iItemId=89986
Eller måste man ha något "mycket dyrare"? Vad skiljer egentligen mellan en billig å en dyr pinnsvets när siffrorna på den verkar vara lika?

Jag har länge varit sugen på en pinnsvets, just för att kunna sätta ihop plåtbitar när det har behövts, svetsat nån ställning i vinkeljärn å annat bonnsmide. Skulle man klara sig med något liknande den här då: http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=879&iItemId=89986
Eller måste man ha något "mycket dyrare"? Vad skiljer egentligen mellan en billig å en dyr pinnsvets när siffrorna på den verkar vara lika?

Precis, vad duger 220V till?

Till pinn- och TIG-svets är det ingen begränsing med enfas 230V om det är en invertersvets. Det är först om man vill ha över 250 Amp ut som man brukar bli tvingad till 3-fas. Det blir för hög belastning per fas annars.

Bland MIG:ar skulle jag däremot sats på en trefas
Så Biltemas för 700kr gör samma jobb som en märkessvets för 2-3000kr? Om vi snackar vanlig pinnsvets alltså.

Last edited:
I meter... eller kryddmått. ELler på lukten? :va

Köp ingen 1-fas trafo
Jag menade i mMol svetspinne per amperetimme delat på spänningen! :tungan

Jag menade mer skillnaden i att kunna svetsa vettigt, få rätt temp i pinnen osv. Om en trafosvets inte orkar med för tjockt material (trots samma ström), inte orkar svetsa lika länge, inte tål samma belastning mm?
Kort sagt, varför är en trafosvets sämre en en motsvarande (ström) invertersvets?

Jag menade i mMol svetspinne per amperetimme delat på spänningen! :tungan

Jag menade mer skillnaden i att kunna svetsa vettigt, få rätt temp i pinnen osv. Om en trafosvets inte orkar med för tjockt material (trots samma ström), inte orkar svetsa lika länge, inte tål samma belastning mm?
Kort sagt, varför är en trafosvets sämre en en motsvarande (ström) invertersvets?

Från början använde man roterande svetsomformare. Såna finns beggade till salu än idag, sedan ersatte dessa av trafosvetsar som aldrig vart riktigt polulära. Den roterande masssan i en roterande svetsomformare gjorde att aggregatet vart "intelligent". Dvs en plötslig ökning av strömförbruktningen tex vid svetsning eller tändning kompenserade aggregatat för mha svängmassan. Detta saknades hos trafosvetsarna. Lite förenklat kan man säga att de intelligenta invertersvetsarna återskapar denna regulatorfuntion som de gamla roterande svetsomformarna hade. Det är mao lätt att fastna med pinnen, svårt att starta, trickigt att hålla bågen med en billigt enfas trafosvets. Clas O samt Jula har ganska prisvärda enfas inverter DC MMA(pinn)svetsar.

Som jag redan sagt så har invertertekniken dessutom mycket bättre verkningsgrad. På en 10A säkring och enfas kan du svetsa med 200 A med invertersvets. Det klarar aldrig en 1-fas trafosvets

Last edited:

Välj en Kemppi Minarc 150
Lättstartad samt låg vikt. Funkar Kanon!

Orkade inte läsa tråden:P har en vanlig liten gasfri mig med flussfyld tråd som jag köpte på classe för typ 1900.. Har funkat utmärkt till sånt du pratar om:)

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick