Chris Ash
Kapten Gars
bonny skrev:2219966Som sagt: Jag är inte den rätta att svara på detta, men i bland annat "The complete Robert Johnson" nämner man att man fortfarande inte vet hur han hade gitarren stämd då det tydligen ska var några toner som inte kan spelas med kända stämningar. (Gäller då alla hans sånger, inte specifikt denna!) Plus att det som han spelar på skivorna tydligen inte är så väldigt lätt för vanliga gitarrister. Men eftersom jag inte kan spela kan jag inte gå i god för detta eller om det bara är en del av mytbildnignen kring honom.
Som sagt: Hjälp Chris eller någon!
Okej, inte för att jag ens är i närheten av varken Robert Johnson eller de som analyserar hans musik. Men för det första: ALLA toner kan spelas med ALLA stämningar, hur man än vrider och vänder på det så finns det bara tolv toner, det är hur tonerna spelas som är själva grejen.
Jag tror, och observera att detta är bara mina spekulationer, att det är omöjligt att veta exakt vilka stämningar de använde för så länge sen då enbart dassiga inspelningar existerar som analysmaterial. Man hade inga stämapparater, inspelningar från 1930-talet svänger ofta i hastighet upp eller ner vilket påverkar tonhöjder med mera. Robert använde Capos på halsen och hade säkert mer än ett sätt att stämma en gitarr.
Vidare beror det på vilken gitarrist som spelar, Robert ska ha haft extremt långa fingrar, precis som den där ryske pianisten (Var det Rachmaninoff?) som kunde ta ackord och tonkombinationer som ingen annan klarade av. Det finns alltid flera sätt att spela samma tonkombination och något som funkar för någon funkar inte för någon annan. Därför kan flera stämningar vara "rätt" och låta som Robert Johnson.
Min gissning är att Robert inte använde några hemliga stämningar utan sådana som är kända sen länge, det låter som en typisk del i mytbildningen kring honom att han skulle gjort det. Däremot är det alldeles säkert så att det är i det närmaste omöjligt att veta exakt vilken stämning han använt i en given låt, till följd av de faktorer jag nämnt ovan.