Tips på verktygslådor/satser

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Införskaffar min första RR-hoj nu till helgen och behöver fylla på garaget med lite nya verktyg eftersom allting jag har nu är på tok för lite.
Vilka är "måste-ha-verktygen"? Kvalité istället för billigt piece of scheisse? Kamasa>Biltema? Ja, finns mycket att tillägga säkert :tummenupp

Länka gärna så mycket som möjligt, om någon har redan länkat det du hade velat tipsa om. Gilla då det inlägget.

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Köp en sats med 3/8" perfekt för mc.

Sen skarvar du på med några större 1/2" för hjul, drev, drevbultar.

Insexa till framhjulsaxeln.

Insexor på t-handtag

8, 10, 12mm på t-handtag.

Bahco, Sandvik, Stahlwille, Kamasa duger.

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Biltemas egna märkesverktyg är faktiskt riktigt bra till typ halva priset eller mindre av mer kända märken. Och 10 års garanti med.

Nåt man inte ska snåla med är tänger. Billiga går alltid sönder vid sämsta tänkbara tillfälle med mängder av smärta och elände som följd. Hade en Bacho-polygrip som hållt i 12 år och var helt suveränt bra, men den snodde nån :(

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Nu är ju jag allt annat än nån mek-guru, men det blir ju ganska mkt av de enkla sakerna däremot..

Jag är fan helsponsrad av Biltema och har aldrig haft problem med nåt pga verktyg iaf. Eller ja, brist på är en sak :D

Momentnyckel köpte jag iofs en lite mer stabil från AD-bildelar. Same same som på den fina verkstan men halva priset! Och känns tryggare än Biltema..

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Har Biltemas 150-delars sats med 10 års garanti och den funkar bra. Mycket prisvärd.

Har även en 1/4" Kamasasats och det är bättre kvalitet än Biltema, helt klart. Fler "klick" på spärrhandtaget och mindre glapp när man använder förlängare t.ex.

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Ett bra verktyg skadar inte skruven. Och skadar skruven verktyget, ja då är det ett skitverktyg :)

Har sett den som tar en 8mm hylsa, på med en adapter plus en till adapter och sen på med 1/2" spärrskaft med förlängare och sedan drar de för kung och fosterland.
Spelar ingen roll hur bra verktyg eller skruv är, fattar man inte att var sak har sin funktion så kan man skada även den bästa skruven/verktyget.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ett bra verktyg skadar inte skruven. Och skadar skruven verktyget, ja då är det ett skitverktyg :)

Jag tror att det som menades är att man kan förstöra de flesta verktyg genom att tex använda tunnväggiga 1/4" hylsor på säg en 13 mm skruv som sitter hårt. Måste man ta i så det smakar skit, så ska man då använda 13 mm:s 1/2"-hylsa. 1/4" 13 mm-hylsa är ju till för tex trånga mutterbrunnar, med liten nyckelklarning. Samma med polhemsknutarna som ingår i många satser. Många nybörjare förstår inte hur verktygen ska användas.

Samma med att använda spärrskaft, gärna med förlängare, på skruvar som sitter hårt, isf att använda dragskaftet. Osv.

Många har sönder spärrskaft mfl delar sina verktygssatser i ren okunskap.

Edit: Carnivore hann före

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Problemet med dom flesta satser är ju att dom har både mm och tum-verktyg. Väldigt få moderna fordon använder tum-systemet, dvs måste man betala för och släpa på dubbelt så många verktyg som man behöver :gnissla

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Problemet med dom flesta satser är ju att dom har både mm och tum-verktyg. Väldigt få moderna fordon använder tum-systemet, dvs måste man betala för och släpa på dubbelt så många verktyg som man behöver :gnissla

Jag tycker tvärtom, svårt att hitta rena tumsatser :va
För att slippa få en massa överflödig metriska verktyg brukar jag tex köpa från USA. Samma med tex Timesert-satser etc.

Men tumnycklarna följer ju det metriska systemet, eller rättare sagt, de metriska nyckelvidderna designades så att de skulle matcha den äldre tumstandarden. Som alla vet är ju tex 7/16"=11, 1/2"= 13mm osv. Fast med ngt snävare vidd. Så kan vara bra även på metriska hojar/bilar om man ska lossa slitna/rostanfrätta skruvar/muttar.

Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Dock händer det att jag stöter på tum och då är det jäkligt gott att ha dem.

Jag säger Biltema trots att dem är lite tjockväggiga och att spärrhandtaget inte är kanonfinindelat eller att man bör dra skruvarna på toppen av spärrskafftet med lite loctite. I övrigt är dem så jävla prisvärda.

Den som carnivore länkat till är kanon. komplettera med insex"hylsan" som finns i mc avdelningen och några större hylsor eller fasta nycklar ala 36mm till hjulmuttern + 2 olika momentnycklar om du inte har bra känsla i näven. En för 10-70 nm som tar det mesta så var noga med bra kvalite. och en typ ala 50-300 eller liknande för hjulmutter och liknande. Personlig är jag inte stort fan av Biltemas momentnycklar just.

Last edited:

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Jag köpte detta för drygt tio år sedan.
Samma innehåll fast lite annorlunda utseende.

Båda spärrhandtagen har gått sönder men tack vare livstidsgaranti så är det bara att knata in på första bästa ställe som säljer Kamasa och byta :tummenupp

Att de gick sönder kan nog härledas till något felaktig användning/för stort pålagd kraft vilket gjorde att spärrmekanismen kunde vara svår att byta håll på.

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Har sett den som tar en 8mm hylsa, på med en adapter plus en till adapter och sen på med 1/2" spärrskaft med förlängare och sedan drar de för kung och fosterland.
Spelar ingen roll hur bra verktyg eller skruv är, fattar man inte att var sak har sin funktion så kan man skada även den bästa skruven/verktyget.

Okej det var så du menade med att "överdra". :)

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Den brukar de ett par gånger per år ha för 1500kr. Senast var för någon månad sedan. Men har man tid att vänta till nästa gång så är den väl värd priset.

Köp en sats med 3/8" perfekt för mc.

Sen skarvar du på med några större 1/2" för hjul, drev, drevbultar.

Insexa till framhjulsaxeln.

Insexor på t-handtag

8, 10, 12mm på t-handtag.

Bahco, Sandvik, Stahlwille, Kamasa duger.
Japp, 3/8" är en kompromiss mellan 1/4" och 1/2" som gör sig bra när man skruvar mc. Med t.ex. den här klarar man sig långt på en modern japansk mc. Sedan bara komplettera med som du säger lite kraftigare doningar för att lossa och dra åt hjulaxlar, någon tång och lite annat småkrafs.

Och en momentnyckel skadar aldrig att ha.

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
.

Men tumnycklarna följer ju det metriska systemet, eller rättare sagt, de metriska nyckelvidderna designades så att de skulle matcha den äldre tumstandarden. Som alla vet är ju tex 7/16"=11, 1/2"= 13mm osv. Fast med ngt snävare vidd. Så kan vara bra även på metriska hojar/bilar om man ska lossa slitna/rostanfrätta skruvar/muttar.

nej nej nej .... halvtum passar INTE en metrisk 13mm skalle , möjligen som någonslags nödlösning om man supit bort sin 1/2 eller 13mm nyckel/hylsa och då får inte muttern/bulten sitta för hårt , metriskt vs tum "motsvarande" passar , men passar kasst .....eller som du sa på rostigt skit där man kan kötta på en hylsa (som är just något för trång)

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA