Tips på verktygslådor/satser

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Den brukar de ett par gånger per år ha för 1500kr. Senast var för någon månad sedan. Men har man tid att vänta till nästa gång så är den väl värd priset.

Japp, 3/8" är en kompromiss mellan 1/4" och 1/2" som gör sig bra när man skruvar mc. Med t.ex. den här klarar man sig långt på en modern japansk mc. Sedan bara komplettera med som du säger lite kraftigare doningar för att lossa och dra åt hjulaxlar, någon tång och lite annat småkrafs.

Och en momentnyckel skadar aldrig att ha.

När jag meckade hoj var helt klart 3/8" de mest använda hylsorna, men jag får nog säga att jag använder blocknycklar och lednycklar och t-handtag (med hylsa) mycket mer än hylsor. Hylsor var mest för momentnyckeln.

Köp hellre precis de verktyg du behöver av hög kvalitet och fyll på efterhand istället för någon låda med 1001-delar av tveksam kvalitet.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
nej nej nej .... halvtum passar INTE en metrisk 13mm skalle , möjligen som någonslags nödlösning om man supit bort sin 1/2 eller 13mm nyckel/hylsa och då får inte muttern/bulten sitta för hårt , metriskt vs tum "motsvarande" passar , men passar kasst .....eller som du sa på rostigt skit där man kan kötta på en hylsa (som är just något för trång)

Vad skrev jag?
Jag förtydligar lite
Vad gäller öppna nycklar (block- och U-nycklar) passar det ofta bra på vissa storlekar. Vad gäller hylsor så är det dock, som jag skrev, värdefullt med tumnycklar på vissa storlekar om det är lite slitet eller rostanfrätt.

Min point är att det inte är värdelöst med tumnycklar även i ett helt metriskt garage. Jag får påminna om att en av de vanligaste frågorna här i SH:s mekforum är på nivån "Hur får jag upp min runddragna oljeplugg :confused: ", möjligtvis i konkurrens med "Min oljeplugg bara snurrar runt:confused: "

Fast nu refererade ju Hoztic till "moderna" hojar!

:D

Han kör ju också 90-talare, så vi är gerontofiler båda två, ditt peddo :hej

Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Kan rekomendera Ironside som just nu finns i en stor sats till riktigt bra pris på K-rauta där du får allt du kan tänka dig från ringspärrnycklar, insex, bitsmejsel, tum samt mm hylsor samt vanliga nycklar! Då får du allt du behöver utom hylsa för hjulaxel och dessutom ganska bra kvalité!

Sen är en biltema momentnyckel och några t-nycklar alltid bra att ha!

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
När jag meckade hoj var helt klart 3/8" de mest använda hylsorna, men jag får nog säga att jag använder blocknycklar och lednycklar och t-handtag (med hylsa) mycket mer än hylsor. Hylsor var mest för momentnyckeln.

Köp hellre precis de verktyg du behöver av hög kvalitet och fyll på efterhand istället för någon låda med 1001-delar av tveksam kvalitet.

Skillnaden på ditt och mitt sätt är att med mitt så blir man varse vad man använder ofta men har det ändå hemma... ditt sätt så är det lätt att man i början står och svär över att man inte tänkte på att köpa hem just den storleken eller just det verktyget också.

Så som jag skrivit i nån annan verktygstråd, köp gärna t.ex. Biltema´s som har 10års garanti som många är nöjda med och sen när man märkt vad det är man använder allra mest kan man byta upp sig i kvalité på just de om man känner att man behöver det.

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Skillnaden på ditt och mitt sätt är att med mitt så blir man varse vad man använder ofta men har det ändå hemma... ditt sätt så är det lätt att man i början står och svär över att man inte tänkte på att köpa hem just den storleken eller just det verktyget också.

Så som jag skrivit i nån annan verktygstråd, köp gärna t.ex. Biltema´s som har 10års garanti som många är nöjda med och sen när man märkt vad det är man använder allra mest kan man byta upp sig i kvalité på just de om man känner att man behöver det.

Ja det är bra, hellre en rutten blocknyckel än ingen alls! :tummenupp

Började också med en 1/4" + 1/2" biltema sats för 500 spänn eller vad den kostade på den tiden. :D

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Jag tror också att den som ska starta från början, sparar mycket pengar på att köpa satsvis. Men Freddexwings råd är ju ändå bra för en nybörjare, i den meningen att det gäller att titta ut vilka satser som ger mest pang för pengarna till den egna hojen. Tex en stor andel 3/8".
I det sammanhanget kan jag även tipsa TS om Swedol. Där har jag ofta handlat verktyg. De har ett bra urval av olika satser tycker jag. Tom en hel del tum. Tänk bara på att Swedol ofta prisar exkl moms.

Annars kan jag även rekommendera Ebay-butiker i tex UK och USA. I synnerhet för dyrare specialverktyg för motorer, tex kolvringskompressorer, kolvringsfilar, ventilfjäderbågar, boroskop, momentnycklar osv. Vet man vad det är för fabrikat man vill ha, så är såna specialverktyg en ypperlig typ av vara att handla på nätet.

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Ja det är bra, hellre en rutten blocknyckel än ingen alls! :tummenupp

Började också med en 1/4" + 1/2" biltema sats för 500 spänn eller vad den kostade på den tiden. :D

Fast nu är ju inte Biltemas grejer med 10års garanti helt ruttna till att börja med... och har man budgetprylar så kan man väl ändå hålla ett extra öga på de så man inte drar sönder grejerna.
Som sagt, jag kittar hellre iordning en komplett utrustning med lite budgetprylar och sen ersätter de mest använda med rejäla grejer än att behöva åka och köpa verktyg så snart jag skall göra något jag inte gjort tidigare... för det är ju inte sällan det händer en sen kväll heller varpå man får fortsätta dagen efter istället.

Men sen är det ju skillnad på att köpa Biltemas sats för 1300:- (eller vad den nu kostade) och nåt dylikt på Clas-i-Sjön för några hundralappar.
T.ex. så skulle jag inte köpa biltemas momentnycklar då just momentnyckel är ett precisionsverktyg och därmed skall vara av bra kvalité, nu kanske biltemas är det men jag chansar inte.

LillaFarbrorn

LitenFarbror nu lite kaxigare
Gick med
4 Apr 2011
Hoj
Busa 03 I många delar!
Swedol prisvärt

:):)

Jag har också bra erfarenheter av Swedols sortiment, fungerar oftast både till hobby och proffs.

De har ibland kampanjer som är riktigt prisvärda, glöm inte deras trycklufts maskiner, dessa duger i mång fall till yrkesfolk som kör hårt.
Deras reklamblad brukar visa både med och utan moms.

Pelle :banana

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Hade nog köpt Bacho satsen.
Har biltemas nu, verktygen håller och gör sitt jobb.
Men plastlådan är ganska så dålig. Nästan omöjligt att sätta dit blocknycklarna där dom ska sitta, vilket leder till att man bara lägger dom jämte istället... :rolleyes:
Ska du dessutom ha med den på tävlingar och liknande kan det vara värt att lägga någon krona extra på en bra låda.

En sånhär kan vara bra att kompletera lådan med

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Blocknycklar-och-Hylsor/Insexhylssats/

En bra polygrip är bra att ha. På tänger är det värt att lägga några kronor extra.
Knipex är bäst enligt mej.

http://www.conrad.se/?ref=pricerun&article=816031

Bachos tänger ska du akta dej för, har sänt kvaliteten dramatiskt på senaste!

Biltemas ledabara ringnycklar med spärrfunktion är underbara!
Dyra, men börja med att köpa ett par st typ, 10,12,13,14.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Blocknycklar-och-Hylsor/Blocknyckel-flex/

Last edited:

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Hoj
RC51
köpte en ironside verktygssats
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=88429

har också blivit stulen :(

så numera är det verktyg från swedol :yoparty

Vissa av Biltemas och Swedols verktyg, t.ex. vissa av deras blocknycklar tillverkas av samma producent...bara företagsloggan som är annorlunda, och priset såklart ;)

Med en modern hoj räcker ett spärrhandtag med ett par hyllsor (10, 12,14,17 etc, alltså de som används till din hoj), ett längre hylshandtag för t.ex hjulmuttrar (och hylsa för dessa t.ex. 24, 27 eller vad det kan vara), ett par skruv mejslar är alltid bra att ha, stjärn och flat. Sen kan man köpa en HW5 och 6 insexhylsa, om det inte är torx du har på din moderna RR. Jag gillar Biltemas blocknycklar med spärrhandtagsfunktion i enda änden, skönt när man har begränsat med plats.

jag har 6 hojar som alla är äldre än 20 år, och de behöver mekas med oftare än nyare hojar, men jag använder ändå knappt en bråkdel av mina verktyg. T.ex. 3/8 hylsor så använder man nästan bara 10 och 12, ibland 14...ännu mer sällan de störe, och vissa inte alls. japanska tillverkar brukar vara konsekventa i vad för storlekar de kräver.

Sen kan du köpa ett bladmått, 5-56, oljekanna, tång, avbitare, spärr-ringstång, brytbladskniv, etc.

ha de gött.

Ha de!

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Måste fråga er som säger att ni drar sönder verktyg verkligen gör det då ni mekar eller vid andra aktiviteter?

För den person som drar sönder ett verktyg då man mekar mc har dragit för hårt...

Wonderwizard: Precis den satsen har jag från Ironside och den har det mesta man behöver(som du redan vet)!

Personligen har jag ersatt en del av verktygen i den medföljande verktygssatsen och då har jag köpt kvalité pga av att om bågen behöver fixas på vägen blir det mkt enklare med vettiga verktyg!

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Väldigt ofta när jag gjort sönder hylsor och spärrskaft så är det när jag har tagit i för kung och fosterland eller med ett rör som hävarm.

MEN inte alltid.

En del saker sätter sig med tiden och det är inte alltid man vill dra fram något för att värma eller vänta några timmar till 5-56en grottat ner sig tillräckligt.

Om det nu finns verktyg som tål lite mer våld varför inte ta dessa då?

Biltemas håller riktigt bra men är lite tjockväggiga och spärrskaften kräver att man har koll på att skruvarna i toppen är dragna eller loctitade.

Undantaget är bits och dylikt. Det är förbrukningsvara i viss mån.
Självklart finns det bättre o sämre.

Måste fråga er som säger att ni drar sönder verktyg verkligen gör det då ni mekar eller vid andra aktiviteter?

För den person som drar sönder ett verktyg då man mekar mc har dragit för hårt...

Wonderwizard: Precis den satsen har jag från Ironside och den har det mesta man behöver(som du redan vet)!

Personligen har jag ersatt en del av verktygen i den medföljande verktygssatsen och då har jag köpt kvalité pga av att om bågen behöver fixas på vägen blir det mkt enklare med vettiga verktyg!

Vad skrev jag?
Jag förtydligar lite
Vad gäller öppna nycklar (block- och U-nycklar) passar det ofta bra på vissa storlekar. Vad gäller hylsor så är det dock, som jag skrev, värdefullt med tumnycklar på vissa storlekar om det är lite slitet eller rostanfrätt.

Min point är att det inte är värdelöst med tumnycklar även i ett helt metriskt garage. Jag får påminna om att en av de vanligaste frågorna här i SH:s mekforum är på nivån "Hur får jag upp min runddragna oljeplugg :confused: ", möjligtvis i konkurrens med "Min oljeplugg bara snurrar runt:confused: "

Han kör ju också 90-talare, så vi är gerontofiler båda två, ditt peddo :hej

Seså jugge! Vill man inte läsa eller lyssna ordentligt. eller förlita sig på andras erfarenheter så skall man inte bry sig om dem. Fan va mothugg du tycks få numera av folk. Har du tappat din gloria av sankt-mekfarbror eller är folk stingsliga för att säsongen går till sin ändo?

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Väldigt ofta när jag gjort sönder hylsor och spärrskaft så är det när jag har tagit i för kung och fosterland eller med ett rör som hävarm.

MEN inte alltid.

En del saker sätter sig med tiden och det är inte alltid man vill dra fram något för att värma eller vänta några timmar till 5-56en grottat ner sig tillräckligt.

Därför att det oftast inte är rätt att göra så, men visst, vill man jobba med risk för att ha sönder saker så kan man göra så.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Därför att det oftast inte är rätt att göra så, men visst, vill man jobba med risk för att ha sönder saker så kan man göra så.

?????? När hjulmuttern sitter fast på bilen och du inte har tillgång till mutterknackare så byter du inte klart hjulen eller hur menar du?

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
?????? När hjulmuttern sitter fast på bilen och du inte har tillgång till mutterknackare så byter du inte klart hjulen eller hur menar du?

Inte haft det problemet. ;)

Men styvfar har och då gled han ned till lokala däckverkstan istället.

Men för att faktiskt ge dig ett riktigt svar, ja man kan ju dra på med mer våld men sen bör man kolla VARFÖR den satt så in i helvete, det är inte meningen att den skall göra det.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj

MEN inte alltid.

Biltemas håller riktigt bra men är lite tjockväggiga och spärrskaften kräver att man har koll på att skruvarna i toppen är dragna eller loctitade.

Ja det är det jag säger, det är ingen slump att det är kortare skaft på spärr- än på dragskaft. Dragskaften ska användas för att dra loss en skruv/mutter om man märker att det sitter fast över hövan.

Ja biltemas verktyg med 10-års garanti tycker jag håller bra. Tom vanligt att en del bilverkstäder kör med såna nycklar och hylsor har jag sett.

Men som ngn skrev tyck det vara dålig kvalle på många av biltemas lådor. Tycker jag ofta ser att allt ligger huller om buller när ägaren öppnar en sån låda. Men om man som jag har verktygen i skåp så spelar det ju ingen roll. Men för ngn som ofta kör bana är det ju bra om lådan har samma kvalité som innandömet.

Seså jugge! Vill man inte läsa eller lyssna ordentligt. eller förlita sig på andras erfarenheter så skall man inte bry sig om dem. Fan va mothugg du tycks få numera av folk. Har du tappat din gloria av sankt-mekfarbror eller är folk stingsliga för att säsongen går till sin ändo?

I detta och många liknande fall var det ju en nyreggad medlem, inte lätt att veta vilka alla här är då.

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
Speed Triple -16

Då tar man det låååånga teleskophantaget + krafthylsa, ställer sig på den med en hand på biltaket och gungar loss bulten...works everytime he he he

:tummenupp

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Jisses... mekar du med nya saker bara? Gamla saker sitter...

Sedan att jag använder verktygen fel ibland, det vet jag. Men jag får jobbet gjort och ibland får jag byta en hylsa. So what. Det är snabbare och billigare än att åka till lokale meken vart fall. ANSER JAG är väl bäst att tillägga.

Inte haft det problemet. ;)

Men styvfar har och då gled han ned till lokala däckverkstan istället.

Men för att faktiskt ge dig ett riktigt svar, ja man kan ju dra på med mer våld men sen bör man kolla VARFÖR den satt så in i helvete, det är inte meningen att den skall göra det.

Då tar man det låååånga teleskophantaget + krafthylsa, ställer sig på den med en hand på biltaket och gungar loss bulten...works everytime he he he

:tummenupp

Amen to that! Bonnmek ftw!

Nä men skämt åt sido. Det är inte alltid man har möjlighet att värma, åka o låna verktyg yadyada. Ibland så är rätt använt våld en bra lösning.

Men som ngn skrev tyck det vara dålig kvalle på många av biltemas lådor. Tycker jag ofta ser att allt ligger huller om buller när ägaren öppnar en sån låda. Men om man som jag har verktygen i skåp så spelar det ju ingen roll. Men för ngn som ofta kör bana är det ju bra om lådan har samma kvalité som innandömet.

I detta och många liknande fall var det ju en nyreggad medlem, inte lätt att veta vilka alla här är då.

Oja :( så ere ju. Men det blir likadant i en del kamknasa lådor och dylikt också. Att det skall vara så svårt att designa något som får sakerna att ligga still?
Mitt tips är att ersätta mellanlägget med något mer fluffigt och tjockare.
Heltäckningsmatta eller annat skoj. Då kommer man en bit på vägen.

Hehe jaha där ser man. Så långt tittade jag inte men tycker allt det funnits gamla räver som munhuggt med dig också. Men what da fuck. Paniken börjar komma för mig med. Om en månad säljer jag hojen till frugan och ställer av den. 1900:- /mån halvförsäkring som Folksam höjt till är orimligt för en 750 04a i mitt tycke. Ett bolag billigare men kollar igen till våren. :banana

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...