Tips på vettig bil för <50000kr

Snowman89

Guest
Jag är på jakt efter en vettig bil för max 50000kr, men den får gärna vara billigare.
Men då jag inte har så bra koll på alla modeller och vilka som är vettiga och inte så frågar jag här på SH :)

Kraven är egentligen:
-Skaplig bränslesnål på långresor/motorvägsfart
-Drag

Jag åker ca 1500mil/året men i princip aldrig till och från jobbet utan det är alltid längre sträckor när jag väl är ute och åker.
Bilen behöver inte vara speciellt "rolig" utan fokus ligger mer på att den är tillförlitlig och gör det den ska.
Anledningen till att jag vill ha drag är att jag kommer ha hojen bakom några gånger om året.

Så vilka modeller bör man kika på egentligen?
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Octavia TDI. Billig i drift, skapligt tyst kupé även i motorvägsfart, få fel för att vara VAG. Bra andrahandsvärde.

Nackdel: Rost på de exemplar som inte är skötta som de ska. Annars inget större.

Den sista Octavian jag hade som firmabil hade rullat +35k mil på drygt 4 år och gick lite halvtaskigt när det var runt -5 grader men annars hur bra som helst. Drog aldrig över 0.6. Slö, 105hk automat om jag inte minns fel. Anledningen till att den gick dåligt var enligt verkstaden en givare efter dieselkylaren som brukade strula men jag gjorde ingen större ansatsning att få det fixat då den bara hostade litegrann i någon minut vid fullt gaspådrag och sen gick den bra resten av färden.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
kör du så lite, så skippa diesel


jag har en volvo s60 140 hk, som drar 0,75-0,80 motorväg..
bara rullar o rullar, aldrig problem över huvud taget.
- stor & tung, kanske inte det draget du vill ha, men då är det bara att köpa en 2,4t med 199 hk
+ billiga i inköp
+ bra komfort
+ billiga i delar/service


alternativet är en audi A3 1,8t
+drar mindre än volvon
+mindre, piggare än volvon
+billigare i reservdelar/service
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Har en Saab 93 2,0 t -04 som också bara går och går, på 3 år och 4000 mil har det bara krävts bromsbelägg och olja.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Inte en Alfa romeo eller Seat Toledo. I övrigt får man väl ganska bra med bil för 50000, de flesta verkar ha sina egna fel, man får väl lixom välja vad man vill riskera att få problem med bara...
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Jag är i samma sits. Vill ha en bil som får dra tungt men slukar lite bensin. Vet att det är en svår kombo men det är önskemålet. Med dra tungt menar jag 1100-1300kg och helst dricka mindre än 0,6 lit/mil.

Bensin eller diesel är inte så noga om inte dieselbilens skatt är hög. Fått för mig att den är ok om den är klassad som miljödiesel!?

Det verkligen dräller av franska bilar i den här prisklassen. Jag har haft lite Renault förut och varit rätt nöjd. Är dom så illa som alla säger? Riktig fakta vore bra nu. ALLA kan ju inte bara haft trasiga franska bilar?

Tror en Nissan Micra hade varit lagom för mig. Porblemet är bara att den inte kan dra en kärra med två-tre hojar och tillbehör på.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag är i samma sits. Vill ha en bil som får dra tungt men slukar lite bensin. Vet att det är en svår kombo men det är önskemålet. Med dra tungt menar jag 1100-1300kg och helst dricka mindre än 0,6 lit/mil.

Bensin eller diesel är inte så noga om inte dieselbilens skatt är hög. Fått för mig att den är ok om den är klassad som miljödiesel!?

Det verkligen dräller av franska bilar i den här prisklassen. Jag har haft lite Renault förut och varit rätt nöjd. Är dom så illa som alla säger? Riktig fakta vore bra nu. ALLA kan ju inte bara haft trasiga franska bilar?

Tror en Nissan Micra hade varit lagom för mig. Porblemet är bara att den inte kan dra en kärra med två-tre hojar och tillbehör på.

Jo. Styvfarsans 408 (tror jag den hette? deras motsvarighet till v50 med glastak o prylar) tappade oljetråget efter mindre än ett år. Ett halvår senare rasade växellådan, sen var det ett par ganska grova fel till på den så de bytte tillslut ut hela blien, han körde den hela vägen till toyota där han bytte in den mot en avensis. Som inte har strulat alls, förutom att bromsbeläggen skrek lite på den i början.
Morsans 206:a fick tuppjuck på parkeringen och vägrade varken fälla upp eller ner taket, den ville helt enkelt ha en vinge istället eftersom det fastnade mitt i ta-ner-taket-sekvensen. Motorn stendog på e4:an med, bilen inlämnad på verkstad i 2 månader innan hon fick tillbaka den, de vägrade säga vad som var fel.
Jag får nog ta tillbaka mitt tidigare påstående om att det mesta funkar o är ganska likt :gnissla
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...jag har en 05a astra gtc 1,6 med drag (har agerat pendlarbil åt frugan och hojtransport åt mig), går snålt satan, kostar en tusing i skatt, pålitlig och bes ua, och den är rätt skoj att köra ändå. Säljes billigt (dags för ny dragbil till den snEla hEsten). PMa.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Vad tror ni om en Mazda 3 runt 04-05?

Den verkar stämma bra med mina önskemål. Kanske inte riktigt så snål i bränsle, men resten.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Jag jobbar på Volvo Lastvagnar och här har det trillat in ganska mkt folk från Trollhättan det senaste. Dom åker såklart saab. Har även en kontakt som kan vässa en SAAB 1.8t (exakt samma motor som 2.0t men med annan mjukvara) till ca 210hk för en tusing. Då kommer den inte dra mer soppa, när man kör lugnt. Det kommer bli en väldigt fin dragbil och rolig att köra. Baksidan är ju att den drar lite mer soppa än en Mazda 3. Precis den punkten ville jag ju gå ner på, inte upp. För priset av mer soppa får man ju dock rätt mkt mer spis och komfort.

Min svartmek som brukar hjälpa mig med bilen jobbar på SAAB så där är en till fördel. Han borde ju kunna laga en SAAB snabbast av alla modeller.
"Vanliga" fel löser man även på kontoret ihop med alla gamla SAAB-anställda.

Vet att SAAB inte är så poppis här som i mitt fikarum dock... :crash

Typ en sån här
http://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_3_ss_1_8_t_linearplus_1_8_t_pris_34900_52259959.htm?ca=11&w=1

Precis vad jag tänkte föreslå, Mazda 3 får dra hyggligt och bör väl inte va så törstig.

Great minds... ;)

I regel driftsäkra men rostar så att det låter och dålig ljudisolering utöver det vanliga.

Det låter som fel man kan leva med.
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Mark, du ska satsa på 9-3 eller 9-5 2,0t med dina saabkontakter.
Snowman du kan också titta på de saabarna.
Annars Honda Accord, Focus 1,6 tdci, Mondeo bensin, 940 ( inte så törstiga men billiga och tåliga), Omega 2,2 , eller kanske en MB 124?
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top