tips på vilken fugge man ska leta efter

knotan

fiddyturbo
Gick med
12 Oct 2006
Hoj
fiddy, annars volvo igen
måste ha tag på en lämplig spjällfugge, runt 30mm vore önskvärt, å möjlighet till att sätta i stora munstycken.

sitter en mikuni vm26 idag men har problem med att trotteln hänger sej när man gasar, ska testa sätta i en hårdare fjäder men är lite skeptisk till att det kommer funka optimalt ändå.

ligge på max 22.5 lågfart och inte värt att gå över 200 i högfart då kanalerna i fuggen troligen är för små.

en bild på motiorn så förstår nu nog vad problemet kommer ifrån :yoparty

är startad på mettis/nitro men den går för magert å hänger sej bara man nuddar gasen, trotteln sugs fast helt enkelt :gnissla

http://img182.imagevenue.com/img.php?image=64659_Bilder_044_122_522lo.jpg

http://img183.imagevenue.com/img.php?image=04048_DSC00291_122_381lo.JPG

http://img124.imagevenue.com/img.php?image=57109_Bilder_014_122_1191lo.jpg

Last edited:

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Varför inte använda en spjällförgasare från någon gammal snöskoter

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
"Vanliga" trottelförgasare funkar inte med överladdning...
Problemet är precis det du beskriver.. Till och med kullagrade trottlar tex. keihin FCR sugs fast...

Åk till närmsta MC-skrot och köp en vaccum-fugge från nån gammal rad 4:a, 750 från sent åttiotal torde ligga kring 30mm, trycksätter du undersidan av membranen med samma tryck som motorn får så fungerar de som de hade gjort med sugmotor..

Du borde klara dig på ett par hundralappar... Happy hunting

_Micky_

Babbom!
Gick med
7 Apr 2007
Hoj
Derbi GPR 70rr
har exakt samma problem med min förgasare! när den händer sig brukar det rinnna bensin från flotörn på dig också då?:confused:

Monster91

Supercharged Ten7 PRO
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
T3N7 Supercharger Edition
hehe det är jag som äger den så knotan vet inte så mkt.. men det rinner inte bensin ifrån flutören iaf...

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
CV = constant velocity, dvs membran/vakum-styrd trottel. Vakumet bestäms av spjällets öppning och motorns varvtal.

Lotusomega

Fullt ös medvetslös!
Gick med
23 Apr 2006
Hoj
GSXR 1100 Turbo -93 Gsxr 750 fighter -93, Katana 1100s , CRF250rx , Gsxr 1000 -02 Turbo GSXR 1000 -04
fugge

Jag har några CV förgasare från en gammal alfa som jag köpte till ett fiddy bygge som inte blev av. 26mm eller så är den 28mm kan kolla om intresse finns. mvh Micke

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Det finns ingen anledning till att låta en turbo suga genom förgasarna. Man får ett otal andra problem med en sug-turbo. Trycksätt med plenum så blir det enklare - även för de som kan hjälpa till med felsökning åt dig.

k-len

Skoterbög
Gick med
16 Mar 2004
Hoj
Rmx 250, Chopper, Suzuki 700 -03
Vet inte om jag har fattat det rätt men. Trotteln hänger sig pga. att det är högre tryck under istället för över. Det enda du behöver göra då är att borra ett litet hål igenom trotteln så du har samma tryck på båda sidorna, och vips så är det din lilla fjäder som bestämmer igen.

Och ja, detta funkar.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Vet inte om jag har fattat det rätt men. Trotteln hänger sig pga. att det är högre tryck under istället för över. Det enda du behöver göra då är att borra ett litet hål igenom trotteln så du har samma tryck på båda sidorna, och vips så är det din lilla fjäder som bestämmer igen.

Och ja, detta funkar.

Då måste du vara en av de få som lyckats. Med stora flöden och tryckskillnader har jag svårt att se hur det skulle räcka. Cv förgasare is the shit för överladd. Finns ju fina mikuni BST kring 30mm i mängder då det sitter på massor av japanfyror.

k-len

Skoterbög
Gick med
16 Mar 2004
Hoj
Då måste du vara en av de få som lyckats. Med stora flöden och tryckskillnader har jag svårt att se hur det skulle räcka. Cv förgasare is the shit för överladd. Finns ju fina mikuni BST kring 30mm i mängder då det sitter på massor av japanfyror.

En av dom få som lyckats med vad? Att få vanliga rundtrottelförgasare att fungera med tubro genom att borra trotteln? Har bara hittat en 8-10 stycken som gjort det, och för dom har det då funkat. Och sålänge du har ett hål så har du ju lika mkt tryck under som över, så då är det bara fjädern och inte trycker som bestämmer i vilket läge trotteln skall befinna sig.

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Kan man speeda upp en CV förgasare ?
Känns som att den trottel som är vacumstyrd blir lite efter spjället vid gaspådrag.

Det är kanske en funktion att dom ska va lite efter i vissa applikationer.
Känns lite dumt att ha flera olika system i en fugge som inte lirar 100% tillsammans.

k-len

Skoterbög
Gick med
16 Mar 2004
Hoj
Alternatift kan man borra hål i toparna av förgasarnaoch sätta "nipplar" där, och dra slangar ifrån plenum (samma som du drar till BTRen) via en T-koppling trycksätta via nipplarna från oavnsidan av förgasaren, men de blir samma grej. fast jobbigare.

Men vanliga trycksatta trottelförgasare är mkt vanligt inom skoter-turbo.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0