Tips på villa, vovve fast helst inte Volvo-bil

När det gäller kombi är det riktigt stor skillnad på olika märken och modeller trots att de är inom samma storleksklass. Själv har jag en "livstilskombi" och det är inte mycket som får plats i bagaget. Den funkar bra till mina behov, men är riktigt trång för att vara en kombi.

Andra mellanklassare som är trevliga att köra, men små att lasta i är:
Audi A4
BMW 3-serie
Mercedes C-klass
Saab 9-3
Volvo V50

De rymmer faktiskt ofta mindre i bagageutrymmet än en småbil, t.ex. 207 SW, Golf Variant.

För din prisklass och behov skulle jag spana på:
Subaru Legacy (4wd, extremt driftsäker, 3,0R för bra lös)
Honda Accord (lastar hur mycket som helst, driftsäker, type-s för mer sport)
Audi A6 (kassaskåpskänsla, dyr)
Ford Mondeo (rymmer mycket, billig, tråkig, ST220 kan kanske vara något?)

Det finns också rätt många trevliga mindre suvar som inte drar så fasligt mycket bränsle och som borde passa dig bra, t.ex.:
Toyota Rav4
Honda CRV
 
Last edited:
Sedan beror det även på hur man tar hand om sina saker.
Om man tror att motorn ska tåla toktrimning utan att förstärkas blir det problem.
Om man väljer en mildare trimning för att förbättra omkörningsförmåga och bränsleförbrukning samt är noga med service är det inga problem.

Jag pratar helt original 9-5 motorer, varken toktrimmade eller ens chippade. För övrigt så byter man aldrig nånting förutom chippet vid just chippning såvida man inte väljer till det.

När det gäller kombi är det riktigt stor skillnad på olika märken och modeller trots att de är inom samma storleksklass. Själv har jag en "livstilskombi" och det är inte mycket som får plats i bagaget. Den funkar bra till mina behov, men är riktigt trång för att vara en kombi.

Andra mellanklassare som är trevliga att köra, men små att lasta i är:
Audi A4
BMW 3-serie
Mercedes C-klass
Saab 9-3
Volvo V50

De rymmer faktiskt ofta mindre i bagageutrymmet än en småbil, t.ex. 207 SW, Golf Variant.

För din prisklass och behov skulle jag spana på:
Subaru Legacy (4wd, extremt driftsäker, 3,0R för bra lös)
Honda Accord (lastar hur mycket som helst, driftsäker, type-s för mer sport)
Audi A6 (kassaskåpskänsla, dyr)
Ford Mondeo (rymmer mycket, billig, tråkig, ST220 kan kanske vara något?)

Det finns också rätt många trevliga mindre suvar som inte drar så fasligt mycket bränsle och som borde passa dig bra, t.ex.:
Toyota Rav4
Honda CRV

Subaru är jävligt fina och som Honda sjukt driftsäkra. Inredningen e lite plastig och "Japansk" och man kan säga att de är kvar där Toyota & Honda var för kanske 5 år sedan men det e inte så jättefarligt.

Vi hade Subaru oxå på SAABverkstaden jag jobbade på. När det kom en SAAB var det service, oljud här, knarr där eller glapp där borta. Samma med Opel och Daewoo som vi oxå hade. Subarubilarna kom in på service och åkte ut igen...så sjukt smärtfritt.

Bra köp som fan!
 
Last edited:
Det rekommenderar inte jag, jag har sett X antal motorer med stakar genom blocket på den tiden då jag jobbade som mek på SAAB (2003-2008). Finns alltid undantag men varför leva på gränsen när man har nog med problem med kedjor och vevhus och all annan skit som läcker och pajar på de bilarna?

Håller med dig helt klart! Ingen Saab, jag har själv en 9-5:a och kommer aldrig mer köpa en Saab så länge de håller den kvalité de gör numera.


Till TS; Ska du ha det bästa för 150k så är det Avensis som gäller.
V70 funkar ju också bra men alltför mycket små skitgrejjer gör att jag aldrig skulle köpa skiten.

Så gör det rätta nu och åk och köp en Avensis.
 
Subaru är jävligt fina och som Honda sjukt driftsäkra. Inredningen e lite plastig och "Japansk" och man kan säga att de är kvar där Toyota & Honda var för kanske 5 år sedan men det e inte så jättefarligt.

Vi hade Subaru oxå på SAABverkstaden jag jobbade på. När det kom en SAAB var det service, oljud här, knarr där eller glapp där borta. Samma med Opel och Daewoo som vi oxå hade. Subarubilarna kom in på service och åkte ut igen...så sjukt smärtfritt.

Bra köp som fan!

Synd bara att varumärket inte är det starkaste (viktigt i villaområdet!) och att inredningen är aningen plastig. Fyrhjulsdrift, snygg design och sjukt hög driftsäkerhet är en bra kombo.
 
Subaru är jävligt fina och som Honda sjukt driftsäkra. Inredningen e lite plastig och "Japansk" och man kan säga att de är kvar där Toyota & Honda var för kanske 5 år sedan men det e inte så jättefarligt.

Vi hade Subaru oxå på SAABverkstaden jag jobbade på. När det kom en SAAB var det service, oljud här, knarr där eller glapp där borta. Samma med Opel och Daewoo som vi oxå hade. Subarubilarna kom in på service och åkte ut igen...så sjukt smärtfritt.

Bra köp som fan!

Hur är det med de lite äldre subaru bilarna? Har kikat lite åt en impreza runt -03 nånting, med 2.0 motorn. Något speciellt man ska kolla på?
Dessa går att hitta till hyfsad peng, rätt så prisvärda enl. mitt tycke. Dock känns inredningen som hämtad från mitten av 90-talet.
 
Kvalitén är densamma, lika skottsäker. Dock så börjar ju de vanliga "slitage-felen" komma på lite äldre bilar. Då menar jag t.ex OK som rostar fast pga att folk inte kan trampa på bromsen, drivknutsdamasker mm. Rent maskinellt och sånt som föraren inte direkt kan lastas så mkt för så är de lika driftsäkra.

Vi hade inte ett enda problem med t.ex Turbo, IC eller liknande. Vi hade nån enstaka bakaxelklump som byttes på en Forester men i övrigt klockrena bilar. Synd på varumärket som nämns ovan, det är inget medelsvensson höjer ögonbrynen åt. Kommer det en A6 Avant däremot med rost i dörrar och bakluckor så ujujuj kolla där statusvagn...snark!

Som du säger så blir ju inredningen värre och värre och en 90 tals Subaru är lika osexig som min grannes mormor. Hur osexig den än må vara så funkar den iaf riktigt bra :)
 
Jag köpte nyss en Skoda Octavia 1,6 SLI -07 kombi för 105k.
Den är skitslö, drar väldigt lite bensin och är inte häftig på nåt vis.
Men vill du ha lite att dra med finns den även i fyrhjulsdriftsutförande.
Stort och rymligt bagage och tillräckligt med baksäte.
Jag tror att det är ganska mycket bil för pengarna, jag menar...tjeckerna gör den bästa ölen. DÅ kan inte deras bilar vara så jävla dåliga..eller?
 
Jag köpte nyss en Skoda Octavia 1,6 SLI -07 kombi för 105k.
Den är skitslö, drar väldigt lite bensin och är inte häftig på nåt vis.
Men vill du ha lite att dra med finns den även i fyrhjulsdriftsutförande.
Stort och rymligt bagage och tillräckligt med baksäte.
Jag tror att det är ganska mycket bil för pengarna, jag menar...tjeckerna gör den bästa ölen. DÅ kan inte deras bilar vara så jävla dåliga..eller?

Skoda is the shit om man kan leva med att den inte ger status som en audi.
Vår Octavia -00 har i dagsläget rullat 46137 mil så den börjar bli inkörd....eller nåt
Ska tilläggas att det är en 1.8T. Drar en del soppa om man kör i stan men på långturer har vi lyckats få ner den på 0,62l/mil :yoparty
Med 2 hojar på släpet + fulllastad bil drog den 0,88 från Skåne till Anderstorp.
Då var det iofs snålkörning deluxe. Normalt ligger vi på runt 0,75l/mil blandad körning.
Finns tillräckligt med mos i maskinen för att kunna köra om utan att behöva 3 km med fri sikt.
 
Har du en SAAB framför dig med dålig turbo så räcker inte all mos i världen, den kommer putta ut så mkt olja genom avgassystemet så du kommer bara se en vit vägg framför dig :FU
 
Hmm... nu har jag en hel del tips att klura på. Skoda låter inte så dumt men Scouten var klart över vad jag tänkt mig. Det var svårt att hitta nån under 190 i princip. Få se om det blir en nyare icke-tysk eller en äldre 520 eller liknande. Det är ju säkert jättelätt att sälja beggad bil nu också så det kanske blir hos handlare.
 
Hur är det med de lite äldre subaru bilarna? Har kikat lite åt en impreza runt -03 nånting, med 2.0 motorn. Något speciellt man ska kolla på?
Dessa går att hitta till hyfsad peng, rätt så prisvärda enl. mitt tycke. Dock känns inredningen som hämtad från mitten av 90-talet.

Har för mig att jag läste att äldre subaru hade problem med rostskyddet. Minns inte hur å var men det är nog värt en googling :tummenupp
 
Skoda is the shit om man kan leva med att den inte ger status som en audi.
Vår Octavia -00 har i dagsläget rullat 46137 mil så den börjar bli inkörd....eller nåt
Ska tilläggas att det är en 1.8T. Drar en del soppa om man kör i stan men på långturer har vi lyckats få ner den på 0,62l/mil :yoparty
Med 2 hojar på släpet + fulllastad bil drog den 0,88 från Skåne till Anderstorp.
Då var det iofs snålkörning deluxe. Normalt ligger vi på runt 0,75l/mil blandad körning.
Finns tillräckligt med mos i maskinen för att kunna köra om utan att behöva 3 km med fri sikt.

Då min är en 1,6 är den inte alls pigg men sjukt bränslesnål. Förra ägaren fick ner den till 0,51l/mil då han långkörde hem från sommarstället.
Vid landsvägskörning räcker motorn till, det går även att göra hyfsade omkörningar med den.
Jag drar ibland ett litet släp med två enduro på och det funkar men där är det stopp. Husvagn är bara att glömma.
I övrigt en kanonbil då min är fullutrustad. Skoda lämnar även tio års rostskyddsgaranti vilket inte alls ska vara i överkant.

Ska tillägga att det är en FSI som tydligen ska vara snål på bränsle pga av smart insprutning eller nåt i den stilen.
 
Är också i bilköpartankar och har siktat in mig lite på passat -06.orna. Ser riktigt trevliga ut och man får nog ganska mycket för pengarna. Annars har ju toyyorna gått ner sjukt mycket i pris också och är helt klart prisvärda.
 
Imorrn blir det en repa för att kolla in lite bilar. Ska göra en liten lista mha den här tråden. Jag har redan kollat in V50 och V70. V50 känns i jämförelse hyfsat smäckig, förutom att den är i minsta laget. I-brädan som min jobba-Volvo-polare ser i grundutförande ut klart billigare än i min 7 år gamla Peugeot. Materialvalen känns riktigt budget.

Imorgon ska jag försöka kolla på BMW 320 Touring och hoppas kunna hitta Subaru och Skoda i Segeltorp (söder om Stockholm) också.
 
Är ekonomi prio 1 är toyota eller skoda givet.
Slöa, fula och tråkiga.

MEN lastar sjukt bra för sin storlek, går snålt, billig försäkring, reservdelar är nästan gratis (och behövs knappt).

Det gäller förstås de lite nyare, typ 06 och framåt.
 
Jag rekomenderar också BMW. Grym kvalitet och driftsäkerhet till bra pris. Jag köpte själv en 530 iAT från -01 i höstas. Kanonskick, ALL utrustning och extra strössel för 86000 :-) Nackdelen är att det är en tung maskin med stor motor, och att komma under en liter milen till och från jobbet, ja det kan man glömma... Men om du klarar dig med lite mindre lull-lull så finns de ju med mindre motorer, t. ex. 520, 523 & 525 & 528.
 
Köp en Passat!
Har haft våran i 4 år nu och köper nog en nyare snart!
Billig i försäkring, hyfsat drag, drar under litern, tyst att åka i och noll ballhetsfaktor!
Kan inte bli bättre!!
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top