Tips/råd inför grillfest.

Midswede

Mys är inte Hardcore
Gick med
19 Jun 2007
Hoj
R6 -08
Hej vi har tänkt ordna en större grillfest och jag undrar om det är någon som har koll på vad som gäller angående alkoholförsäljning och liknande.
Festen kommer hållas i samarbete med en lokal mc-klubb.

Behövs det några tillstånd, får man hämta öl från tyskland etc?

Tacksam för svar/tips!

Midswede

Mys är inte Hardcore
Gick med
19 Jun 2007
Hoj
R6 -08
Vet inte om man kan kalla det slutet sällskap, tanken är att alla som gillar köra hoj och har lust får komma dvs det kan bli väldigt mycket folk.

Midswede

Mys är inte Hardcore
Gick med
19 Jun 2007
Hoj
R6 -08
Nej det har de inte, man kanske kan ansöka om tillstånd för tillfällig försäljning har för mig att det är samma blankett som ansökan för servering till slutet sällskap. Frågan är bara hur pigga kommunen är på att godkänna det. :va

Gronizz

The one
Gick med
19 Mar 2008
Hoj
Ktm 660 SMC
Vet inte om man kan kalla det slutet sällskap, tanken är att alla som gillar köra hoj och har lust får komma dvs det kan bli väldigt mycket folk.

tar du 5 kr i "inträde" och skaffar ett litet medlemskort bestående av ett littet papper. och kalar det medlemskap så räknas det som ett slutet sälskap

Freddaz

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Hoj
Yamaha XT660r -05
Tillfälligt tillstånd borde ju kunna gå o fixa, isf ska det inte vara några problem med tysk öl.

"öl är gott"

Midswede

Mys är inte Hardcore
Gick med
19 Jun 2007
Hoj
R6 -08
Är du säker på det?
Farbror blå är tillräckligt tjuriga som det är här så jag vill inte ha massa tråkigheter.
Stämmer det så är det ju skitbra, bara för de som stannar till festen på kvällen att betala inträde/medlemskap så löser det sig.
Övriga som bara kollar hojar eller är där för att åka en runda är det ju skitsamma för.

Edit: Ja blir det av blir det vecka 28 i nässjö och ni är välkommna, camping finns 2km utanför och öl har vi :)

Last edited:

Newbie_stefan

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2007
Hoj
20165, Suzuki GSR750A
Nej det har de inte, man kanske kan ansöka om tillstånd för tillfällig försäljning har för mig att det är samma blankett som ansökan för servering till slutet sällskap. Frågan är bara hur pigga kommunen är på att godkänna det. :va

Kummunen delar ut sådana tillstånd utan problem eller krav. Men för att vara säker på att du verkligen ska få ett sådant tillstånd bör du vara noga med att upplysa dem att ni är ett sällskap som gillar att köra MC. DVS ni är ett MC-gäng. Allmänheten, skvallerblaskor (läs Expressen och Aftonbladet) och myndigheter visar alltid mycket mer hänsyn och tollerans om man gillar att köra MC. Speciellt om man är ett GÄNG.

Om ni tänker arrangera detta som ett slutet sällskap så får ni inte ta entre/"medlemskaps avgift" vid entren. Då räknas det tydligen inte längre som slutet sällskap. Betalningar för entre måste tydligen lösas innan på något sätt vad jag har hört.

Last edited:

Midswede

Mys är inte Hardcore
Gick med
19 Jun 2007
Hoj
R6 -08
haha :D

Kom igen, det är ju många klubbar som arrangerar "öppna" fester och samtidigt säljer alkohol, någon måste ju veta hur man löser det bäst för att inte bli utsatt för batongattack.

Hittade detta i kommunallagen.

NÄR KRÄVS INTE SERVERINGSTILLSTÅND
Serveringstillstånd krävs inte för servering som ordnas
1. utan vinstintresse,
2. i andra lokaler än där det bedrivs yrkesmässig försäljning av alkoholeller
lättdrycker,
3. vid ett enstaka tillfälle för vissa i förväg bestämda personer, och
4. utan annan kostnad för deltagarna än kostnaden för inköp av dryckerna.

Samtliga fyra kriterier måste vara uppfyllda för att serveringen ska kunna
ordnas utan serveringstillstånd.

Last edited:

Dempen

Ja e de bästa ja vet
Gick med
2 Oct 2007
Hoj
Honda CBR1000RA
Tror de funkar om man skriver en deltagarlista som alla skriver på som kommer dit, sen kan man ta betalt för drycken man säljer för självkostnads... som man avgör själv va de ska vara.

O den som hämtar alkoholen nere i tysklnad ska hämta åt sej själv om den nu blir stoppad... inget annat.
Om får inte säga att man åker för någon annan eller att de e tillen större gemensam fest....

Midswede

Mys är inte Hardcore
Gick med
19 Jun 2007
Hoj
R6 -08
Ölen är redan uppe så det är ok, och det du säger om någon form av deltagarlista funkar nog bra då själva festen är på kvällen.
På dagen får folk stå för alkohol själva samt att det nog är mycket annat folk där också då och enbart grillar o kollar in hojar o liknande.

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
Honda CBR 600rr -03
Slutet sällskap

Det enda du behöver för att kunna kalla det slutet sällskap är en lista på alla som kommer att komma på festen, ni behöve rinte ta inträde eller liknande men ni måste se till att alla verkligen är uppskrivna på listan sen är det lugna puckar.

Vi körde den taktiken vid vissa fester när vi pluggade.

Ekerholm

Guest
du behöver inget tillstånd... är det slutet sälskap så är det lugnt... eller så får du starta en klubb och så får alla som kommer på festen bli stödmedlemar då är det inga problem.. jag har varit på en del såna fester och varit stödmedlem.... jag tror inte det är många klubbar som har tillstånd till att sälja öl.

Midswede

Mys är inte Hardcore
Gick med
19 Jun 2007
Hoj
R6 -08
Festen blir på kvällen som sagt, jag hade tänkt att de som kommer på dagen och också vill vara med på kvällen får skriva på en deltagarlista. Ingen som inte är med på listan kommer in på festen.. iofs kan man i nödfall skriva på senare också.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0