Vi är ett gäng tre personer, två killar och en tjej. Hojarna är en R1, en GSX-R 600 och en SV600, som funderar på en tripp till Skottland Highland.
Tänkte om någon här har tips på eventuella sevärdheter som är ett måste? Hur är det med verkstäder ifall något händer? Reservdelstillgång? Åker skottlänningar hoj själva, eller tar det två veckor att ordna fram ett nytt bakhjulslager utifall något händer?
Tacksam för alla tips och svar på våra frågor!
tjena!
jag och en polare var på mc-semester i skottland för några veckor sedan. det var kanon, men vi koncentrerade oss på körningen istället för att besöka alla små byar. var inte rädd att ta de allra minsta vägarna på kartan. de är oftast i väldigt fint skick, med någorlunda jämn asfalt och helt underbar körning. naturen är fantastisk!
vi hade ett haveri, förvisso redan i storbritannien, och det var lite meckigt att få fatt i delar men så var det också en gammal hoj från början av 80-talet. hur det är i skotland och med delar till nyare hojar vet jag inte, men runt de större städerna borde det i alla fall rimligtvis inte vara några större problem.
om du kör på de större vägarna så kryllar det av fartkameror, och de fotar både fram- och bakifrån. det kan ibland vara svårt att upptäcka kamerahusen, men det är målat streck på tvären i mitten av körbanan (likt en stor linjal) i närheten av dem och de brukar man kunna märka i god tid om man är uppmärksam. nu verkar det förvisso inte som att polisen i storbritannien har något samarbete med svenska polisen, så förmodligen behöver man inte oroa sig, men vill ni vara försiktiga så kan det vara ett tips.
är du intresserad av fin och rökig whiskey rekommenderar jag ett besök ute på isle of islay. det är en liten ö på skottlands västkust, som man kommer ut till med färja. på ön finns inte mindre än nio destillerier. vissa är dessutom generösa med spriten om man säger så, så en övernattning på öns vandrarhem i port charlotte är en stark rekommendation. det är mycket trevligt och håller väldigt hög standard till ett vettigt pris.
lycka till med semestern!
vh. daniel