Tips till lågfarten?

oo0AnnA0oo

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Karlstad
Hoj
kawasaki Ninja 600
Hej!
Dax för uppkörning snart och jag nöter timmar för att klara detta. Trafikkörning är jag nöjd med. Men låg och högfart är SKIT!!!! Jag vill tippa, stanna och vingla. Har någon nåt bra tips? Hojen på skolan är lite stor så ja når precis med tårna till backen, kanske därför ja oroar mig med :(
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Hej och välkommen till Gökboet!

Mina tips:
Var avslappnad.
Titta dit du vill komma, högt och långt bort.
Håll jämn gas på låga varv.
Använd dragläget för att justera farten med kopplingen.
Håll lite tryck på ytterfoten när du svänger. ("Tyngden på dalskidan, älskling!")

Men det viktigaste är:
Var avslappnad.
 

Whiskey

Medlem
Gick med
23 Mar 2011
Ort
Västerhaninge
Hoj
Brittisk Trepip, Österikiskt äventyrsmonster
håll runt 3k varv, knip benen runt tanken, håll blicken högt, titta i den riktning du vill åka, foten på bakbromsen och öva, öva, öva :tummenupp
 

oo0AnnA0oo

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Karlstad
Hoj
kawasaki Ninja 600
Tack. De flesta tipsen kunde jag egentligen men det är ju så jävla svårt :) de där med blicken är ju fullständigt omöjligt. De är antagligen de som fattas så fixar ja de kanske. Min låga vikt till den aldeles förstora mc'n känns också bidragande. Jaja övning imorgon igen med körskolan, så ja måste väl våga mig upp med blicken :/
 

urout

Toulange
Gick med
21 Feb 2008
Ort
Tullinge
Hoj
Kawasaki Z750ABS 2010 , KTM 450SX -06
Öva är det råd som jag kan ge, ställ upp två PET flaskor och kör i åttor runt dessa någon timme varje dag så kommer lågfarten sitta.

Högfarten, vik in tårna så du inte välter någon kona i undanmanövern, håll farten hela vägen ner till vändningen där du vrider huvudet mot konan du ska vända upp mot.

Högfarten bromsprov, har du ABS så kläm i allt vad du har det är helt ok, viktigt att inte tappa hållningen eller blicken när du bromsar så sitt rak i ryggen och använd nackmusklerna för att hålla huvudet och blicken högt.
 

oo0AnnA0oo

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Karlstad
Hoj
kawasaki Ninja 600
Tack! Jag kör inte något med min eftersom jag inte tar mig runt med svängradien o inte har någon handledare så jag får helt enkelt försöka fixa de på dom 3 sista lektionerna nu :-/ blä!!! Känns dom hoppet är ute :(
Bromsningarna funkar, och stadskörning och undsnmanövern med INTE vändningen i högfart samt bägge lågfart skiter sig. Den med stopp går något enklare...
 

Lindgren95

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Människobyn
Hoj
KTM 625 SMC -06
Tack! Jag kör inte något med min eftersom jag inte tar mig runt med svängradien o inte har någon handledare så jag får helt enkelt försöka fixa de på dom 3 sista lektionerna nu :-/ blä!!! Känns dom hoppet är ute :(
Bromsningarna funkar, och stadskörning och undsnmanövern med INTE vändningen i högfart samt bägge lågfart skiter sig. Den med stopp går något enklare...

Jag har min uppkörning om en vecka och vad jag kan tipsa om vad det gäller högfartsbanan är att TA UT SVÄNGEN!! Mycket! Jag brukar åka ända uppe i hörnet av "konorna" när jag vänder, tänk på att det inte är något krav att köra jättesakta när du vänder på högfarten!
Sen underlättar det om du på vägen till undanmanövern lyfter upp fötterna lite så du endast har tårna på fotpinnarna, då känns det bekvämare att luta, plus att det minskar risken för att sparka ner konor :tummenupp


Lågfarten, ta ut sista svängen innan vändningen så mycket som möjligt, så du får en mjuk linje genom vändningen, det underlättar för mig.
Undvik att kolla på mätaren när du krypkör, fokusera istället på motorljudet för att hålla koll på varvtal/hastighet och håll blicken högt, framförallt i vändningen! :)

Lycka till, tro på dig själv så ska det nog gå bra :hej
 

molzzon

Medlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
s1000rr -11
Börja träna med att bara köra runt i en cirkel åt det håll du känner dig mest bekväm med fullt styrutslag. Du ska då försöka hålla en så jämn gas du kan och enbart öka fart genom att slira med koppling och bromsa med bakbromsen om du måste. Alltså när motorcykeln faller eller tippar inåt lättar du upp kopplingen mera och motorcykeln rättar upp sig, försök undvika att möta gasa till en början.

Du kan även luta motorcykeln lite åt motsatt håll t.ex. tränar du på att svänga åt höger så luta motorcykeln något åt vänster samtidigt som du sitt lite med skinka på den högra sida så kommer du då lite närmare backen med innerbenet som om eller när du får ett stopp, vilket händer för alla och tänk då på att INTE sätt ner foten intill motorcykeln, när du sätter foten backen ska det vara en bit ut så du har kraft att hålla emot. Och nu till sist, lyft blicken och vrid på huvudet helst hela 90 grader, man hamnar ditt man tittar när man kör motorcykel.


Lycka till :tummenupp
 

iJvb

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Ort
Skellefteå
Hoj
Bmw_F800S_07(såld), Triumph_Speed_triple12(såld), Suzuki_M1600_05(såld), Honda_VTR1000f_98(såld), Bmw_F700GS_15(såld), Triumph_Explorer1200_12(såld), Buell_XB12R_07,
i högfartsdelen så påbörjade jag inbromsning näst sista konen "vid vått lite tidigare"
bromsade in la in rätt växel och rullade igenom svängen samtidigt som jag sakta släppte kopplingen så jag hade dragläge innan mc.n tappat farten för mycket.
dvs. jag rullade i stort igenom vändningen till ca 75% sedan va det gas och växla upp :)


angående lågfart
du reglerar hastigheten med koppling och broms vid behov. gasen används i stort bara om du håller på tippa inåt. (förutsatt du inte har en väldigt motorsvag mc som inte klarar tomgång)
det gäller planera vart du vill ha hojen och titta ditåt du vill och långt då får du bättre balans.
 

Hoffmeister2

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Ort
Gotland
Hoj
Daytona 675 -08
Jag körde upp för några veckor sedan, och tyckte lågfarten var lite knepig i början. Men det som gjorde att det släppte till slut var:

-upp med blicken iaf typ två konor framåt. I vändningen så håll ögonen på dom två första konorna du ska emellan.
-försök och håll dragläget med kopplingen jämt. Alltså, tryck aldrig in kopplingen hela vägen, utan dutta bara. Annars blir det ryckigt och du välter.
- använd bakbromsen när du behöver sakta farten.

Högfarten har jag bara två tips:
-ta ut svängen
-se till att få ner farten, och se till att du har drivning i svängen. Bromsar du dig runt tappar du lättare balansen.

Att tänka på dessa saker hjälpte iaf mig mycket. Hoppas du fixar det!
 
Last edited:

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Ort
Vänersborg
Hoj
Triumph Tiger SE
Det mesta är väl sagt, men något som hjälpte mig lite på lågfart var att när jag blev "instabil" drog jag in koppling och varva upp motorn en kortis. Den fungererade då lite som ett gyro. Beror på vilken hoj du kör med förstås om detta skall hjälpa, tror inte det hjälper på tex en boxermotor.
 
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top