Tips, uppkörning (privatist)!!

damisch

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha Thundercat, Freestyle YZ
Ge mig tips inför uppkörningen som jag har på måndag!
Vad bör jag tänka på!???

Själva hojkontrollen (kopling, gas, balans etc.) har jag då jag inte gjort annat en att köra tvåhjuligt i mitt liv, däremot vill jag gärna veta vad de "tittar efter" och hur DOM vill att man ska köra!

Alla tips uppskattas!
 

framhjulssladd

Ute i skogen
Gick med
31 Aug 2005
Ort
Örbyhus
Hoj
ZseX10R
Träna på manöverproven. Förvissa dig om hur du ska gå tillväga vid varje manöverprov, så att du slipper börja grunna på det under själva proven. Se till att inte stirra ned i backen under bromsproven och lås inte upp hjulen.
I trafik, tänk på att slappna av. Trafikregler kan du ju uppenbarligen redan. Kör inte "som en pensionär" men överträd inte gällande hastigheter.

För övrigt, lycka till!

/Micke
 

odde_333

in ut slut!
Gick med
9 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
KTM 640
Ett tips är på att tänka 2 gånger innan du ska visa det han ber att du ska kolla på hojen, exempel bromsar och lampor. Och håll huvudet kallt. var kör du upp?? mvh
 

tokmaa

Risig?? Jag??!
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Super Ténéré -91, YZ 426-00
Placering i trafiken är dom ganska noga med även att signalera i god tid.
Allt med tanke på att du sitter mer oskyddad på en hoj än i en bil, det medför större förberedelser i trafiksituationer så som korsningar etc.

När jag körde upp var det inte så noga med att hålla exakt 50 km/h på 50-sträcka, däremot vid 30 är det helveteiskt nogrannt. Stirra dig alltså inte blind på hastighetsmätaren vid 50 eller högre, titta mer på omgivningen och var uppmärksam på den inre backspegeln när du svänger av en motorväg eller annan avfart, placera dig rätt och håll alltid bromsberedskap i stadstrafik.

Kör så det ryker och lycka till...när du väl har lappen är det bara utgå från att alla andra är idioter i trafiken, det har gjort att jag är skadefri...peppar...peppar!!!:yoparty
 

damisch

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha Thundercat, Freestyle YZ
Träna på manöverproven. Förvissa dig om hur du ska gå tillväga vid varje manöverprov, så att du slipper börja grunna på det under själva proven. Se till att inte stirra ned i backen under bromsproven och lås inte upp hjulen.
I trafik, tänk på att slappna av. Trafikregler kan du ju uppenbarligen redan. Kör inte "som en pensionär" men överträd inte gällande hastigheter.

För övrigt, lycka till!

/Micke

Tack för svaret!
Jag har kört manöverproven utan problem så det hoppas jag att jag klarar :)

Något jag inte riktigt har koll på är HUR de vill att an ska "kolla" alla moment i
säkerhetsgenomgången (vet VAD man ska kolla men inte hur de vill att man ska kolla ex. däck, bromsar och lyse!)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Körgården:

1. Ba´ gör´t
2. Se till att kunna momenten och att du har överövat allt..
3. Ba´ gör´t
4. DO IT

Trafik:

1. Placering
2. Bromsberedskap
3. Överdriv.. Vrid på huvet, flaxa med bromsfingrarna osv.. Det är inte vad du gör som spelar roll, utan vad lapputdelargubben ser..


Lycka till
 

damisch

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha Thundercat, Freestyle YZ
Placering i trafiken är dom ganska noga med även att signalera i god tid.
Allt med tanke på att du sitter mer oskyddad på en hoj än i en bil, det medför större förberedelser i trafiksituationer så som korsningar etc.

När jag körde upp var det inte så noga med att hålla exakt 50 km/h på 50-sträcka, däremot vid 30 är det helveteiskt nogrannt. Stirra dig alltså inte blind på hastighetsmätaren vid 50 eller högre, titta mer på omgivningen och var uppmärksam på den inre backspegeln när du svänger av en motorväg eller annan avfart, placera dig rätt och håll alltid bromsberedskap i stadstrafik.

Kör så det ryker och lycka till...när du väl har lappen är det bara utgå från att alla andra är idioter i trafiken, det har gjort att jag är skadefri...peppar...peppar!!!:yoparty

Tack för många bra tips, just placeringen har jag hört mycket (olika) om,
vad anses vara "rätt" placering? Strax höger om mitten av körfältet sa min körlärare vid en lektion (tagit 2 lektioner) men har hört allt från mitt i till vänster om mitten!!!?
 

framhjulssladd

Ute i skogen
Gick med
31 Aug 2005
Ort
Örbyhus
Hoj
ZseX10R
Ang. placering. I Korsning; Om du ska svänga åt höger, håll höger. Ska du rakt fram, håll mindre åt höger eller t.om. mitt i filen. Ska du åt vänster, håll vänster. När du sedan kör rakt fram kan du ligga mitt i filen men dra något åt höger i korsningar för att visa övriga trafikanter att du ska rakt fram. Vad gäller däck-koll så räcker det om du förvissar dig om att du har tillräckligt mönsterdjup, kontrollera också alu-fälgar så att de inte har några sprickor(det räcker oftast att du beskriver hur man utför detta då det kräver att du har tillgång till en gummiklubba att slå försiktigt på ekrarna med, samtidigt som du lyssnar efter ett "crackel-ljud"), kontrollera ekerfälgar så att inga ekrar sitter löst(känn på dom med händerna). Vad gäller lampor; Slå på tändningen, kolla blinkers, kolla hel och halvljus, kolla bakljus och kontrollera bromsljus från både handbroms och fotbroms genom att be förrättaren att ställa sig bakom motorcykeln och förmedla om han ser bromsljuset när du trycker på bromsen/bromsreglagen.
 

Heinevik

Guest
Ska du rakt fram, håll mindre åt höger eller t.om. mitt i filen.


Det jag fått höra är att man ska hålla så mycket i mitten som möjligt. Men kommer det en vägmarkeringspil, ska man hålla preeciiis till höger om den. Det är den bästa placeringen, eller?
 

damisch

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha Thundercat, Freestyle YZ
Ang. placering. I Korsning; Om du ska svänga åt höger, håll höger. Ska du rakt fram, håll mindre åt höger eller t.om. mitt i filen. Ska du åt vänster, håll vänster. När du sedan kör rakt fram kan du ligga mitt i filen men dra något åt höger i korsningar för att visa övriga trafikanter att du ska rakt fram. Vad gäller däck-koll så räcker det om du förvissar dig om att du har tillräckligt mönsterdjup, kontrollera också alu-fälgar så att de inte har några sprickor(det räcker oftast att du beskriver hur man utför detta då det kräver att du har tillgång till en gummiklubba att slå försiktigt på ekrarna med, samtidigt som du lyssnar efter ett "crackel-ljud"), kontrollera ekerfälgar så att inga ekrar sitter löst(känn på dom med händerna). Vad gäller lampor; Slå på tändningen, kolla blinkers, kolla hel och halvljus, kolla bakljus och kontrollera bromsljus från både handbroms och fotbroms genom att be förrättaren att ställa sig bakom motorcykeln och förmedla om han ser bromsljuset när du trycker på bromsen/bromsreglagen.

Tack, ungefär som jag förstått det med placering då!
Hur villl dom att man ska kolla bromsar, fjädring mm?
 

sandersen

Live like there is no tomorrow.
Gick med
24 Feb 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Gsxr 600
Ge mig tips inför uppkörningen som jag har på måndag!
Vad bör jag tänka på!???

Själva hojkontrollen (kopling, gas, balans etc.) har jag då jag inte gjort annat en att köra tvåhjuligt i mitt liv, däremot vill jag gärna veta vad de "tittar efter" och hur DOM vill att man ska köra!

Alla tips uppskattas!


Tjenare! körde upp för nån vecka sen och det viktiga är att du klarar konerna med en höjd blick framåt så du inte tittar på den först bästa kon, det samma gäller vid bromsningen. Sen ska du ha en grym ödmjukhet i trafiken och kolla tidigt och mycket i alla korsningar.. För det syns , lycka till
 
Gick med
4 May 2007
Ort
Luleå
Hoj
R1-05 nu såld :(
Bromsar så ska du kolla att bromsgrepp löper jäms med gas handtaget, skivor, belägg, att bromsljus funkar(fram och bakbroms) kolla även bromsvätskor samt att du rullar lite och bromsar så du märker att dom funkar. Vad gäller fjädring ska du se att gafflarna inte läker, samt att dom inte bottnar och att du har "retur" i dom. Jag kan ha glömt nåt, men gör du detta borde saken vara biff på denna delen!
 

Psalmroth

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Göteborg
Hoj
-94 Honda-VFR
Dom olika banorna var viktiga+ uppmärksamhet sen när du kör.
Sen pratar alla om placering,jag frågade min uppkörningsledare,var han ville att jag skulle hålla mig,han sa bara att håll dig i mitten om det känns tryggt.
Så för mmig spelade det ingen roll,var man höll sig.Men om du skall svänga vänster så håll vänster osv,samma som med bil.Glöm inte att överdriva med uppmärksamheten,rör på huvudet mycket o tutcha bromsen ofta.Rör du inte med huvudet så ser han ju inte att du ser dig omkring ordentligt.
Lycka till,går säkert bra.
 

Marxus

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2007
Ort
Gävle
Hoj
Null
Du ska inte köra som du tror att de vill att du ska köra. Du ska köra som du själv vill. Det sade en person på vägverket åt mig.
 

damisch

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha Thundercat, Freestyle YZ
Bromsar så ska du kolla att bromsgrepp löper jäms med gas handtaget, skivor, belägg, att bromsljus funkar(fram och bakbroms) kolla även bromsvätskor samt att du rullar lite och bromsar så du märker att dom funkar. Vad gäller fjädring ska du se att gafflarna inte läker, samt att dom inte bottnar och att du har "retur" i dom. Jag kan ha glömt nåt, men gör du detta borde saken vara biff på denna delen!

Tack för bra tips!

Du ska inte köra som du tror att de vill att du ska köra. Du ska köra som du själv vill. Det sade en person på vägverket åt mig.

hmmm.... lätt att säga för dom kanske, men körde man ex. bil som man gör i vanliga fall på en uppkörning så får man nog inget kort, inte för att man kör
vårdslöst men man kör ju nästan enbart efter trafikrythm mm.

Känns som allt (kolla dödavinklar mm) måste överdrivas på uppkörningar så
dom förstår att man förstått poängen, kanske en mer på motorcykel!
 
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top