Tips vid köp av cross?

KoStA

Crossmördarmaskin pilot
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Sundsvall
Hoj
03:a Honda Cr250
Tjena SH:are!

Går i tankar om att köpa cross nu i sommar, och då jag inte har någon större erfarenhet gällande motorcycklar sedan tidigare så tänkte jag höra med er vad jag ska se upp för vid köp osv!

Det jag vill ha svar på är alltså vad kan bli dyrt (förutom själva ägandet slitage mm), Och vad det finns för "prutmån" på visst slitage?

Är för tillfället intresserad av en Honda Cr 250 -02:a men inget spikat

4t-450/2t-250? Har kollat en del på forumet men har inte fått klart för mig vad som lämpar sig bäst för bankörning/motionskörning
(sett att frågan kommit upp en miljard ggr förr men jag har inte blivit klokare :huvet )

Tacksam för svar:tummenupp
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Allt kommer ha för mycket effekt, och har du taskigt kontroll på impulser och gasnäve kommer det göra ont...

4-takt kostar mer, och är mer pill med, är du inte rädd för det har de en mjukare karaktär, och är lite mer stadiga.
2-takt är sjukt kul, och känns lite mer rejsiga, men är svårkörda för en rookie pga effektkurvan.

Jag skulle rekommendera en välhållen, lite äldre 2-taktscross för att se om du gillar det alls till att börja med, snåla INTE på skydden till dig själv.

http://soe.se är ett bra ställe att surfa runt lite på.

/J
 

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
Om du verkligen vet att du vill hålla på med motorcross -> Köp en 250cc 4-takt, förslagsvis Yamaha eller Honda.
Om du är osäker eller vill testa lite först -> Köp en 125cc 2-takt.

"4t-450/2t-250?"
Båda är alldeles för stora och precis som SGM säger så kommer det göra ont om du har taskig kontroll på imulser och gasnäve. Tro mig, du kommer vara MER än nöjd om du köper en 250cc 4-takt, den kommer gå som ett spjut på banan + att den är lättkörd.

"Det jag vill ha svar på är alltså vad kan bli dyrt (förutom själva ägandet slitage mm)?"

- Kolla efter sprickor på framgaffeln.
- Be säljaren öppna luftburken och visa dig luftfiltret, kolla så det inte är en massa skit där (det visar om han/hon tagit väl hand om mcn).
- Fråga hur ofta oljebyten har skett.
- Känn på styrlagren.
 

KoStA

Crossmördarmaskin pilot
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Sundsvall
Hoj
03:a Honda Cr250
Jodå skydden är inget jag tänkt att snåla in på, lär bli en skyddsjacka med ryggplatta, njurbälte, axel/armbågsskydd + stövlar, hjälm och handskar som minst iaf.

Är rookie men jag har kört lite nyare 2t 250 innan så jag är medveten om den brutala effekten (vart såld på det, så nu blir det en egen)
Lider väl kanske lite av gasnäve :D men jag får väl hejda mig tills jag behärskar hojjen på riktigt.

Är lyckligtvis praktiskt lagd + mekanikerutbildning,
har dock ingen erfarenhet av hojjar.
Finns det något annat vid ett ev köp man bör se upp med typ drivpaket osv och hur kollar man att grejorna är schyssta?

Tackar så mycket för era svar:tummenupp

(Ändrade inlägget då jag fick svar under tiden jag skrev)
 
Last edited:

danb

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2007
Ort
färjestaden
Hoj
zx10r ^ninja^
köp en 2t första året å se om du tycker det är kul . blir billigare och kanske bara en känsla men tycker dom e lättare å sälja snabbt om du inte skulle fastna i cross träsket :tungan

tycker du det är insane kul som en annan, köp dej en ktm 250sxf billiga reservdelar och bra maskiner.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
UFO Scorpion skyddsväst, Thor Force knäskydd och Alpinestars Tech7 har räddat mig ett par ggr... :D

250 4-t är en bra nybörjarmaskin, men jag ser alltför många som börjar kunna spaka, som ylar livet ur de små maskinerna (och jag har en bekant som äger en motorrenoveringsfirma, han har ett par toppar som ser lite tråkiga ut inne för jobb...kontinuerligt mer eller mindre).
Problemet är att de har effekt som en 2-t 125:a, och när tyngre killar börjar åka mjukare sandbanor lär man åka på höga varv hela tiden.

Jag tycker personligen en >450 4-t är ett bättre val då man kan köra på en högre växel, och styra framfarten med gasrullen (det var det där med impulskontroll då... :D ) - men de är snällare än vad en 2-t 250 är ändå, mest pga jämnare register och mjukare attityd.

Men för cross är det 2-t 250 som gäller om man vill åka mycket och hålla ned mecket och kostnaderna.

/J
 

paerre89

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2007
Ort
stockholm
Hoj
929a Gul och fin.
köp 2t. dom håller i alla väder ba å byta tändstift non gång ibland. Kolv ska man ju byta ofta på crossar. Om du skiter i å byta kolv på en 2t så komer det resultera i att den sakta börjar gå lite sämre. Om du skiter i å byta på en 4t så rasar den :) så köp en 2t Allt är så mkt lättare på dem. Viktiga saker när du köper en: Växellådan skall fungera perfekt, kopplingen. Kolla att bromsskivor inte är snedslitna, alla lager, hjullager, styrlager, packningarna i gaffeln. Glappar det så pruta. Å skit i hur den ser ut =) Det är en cross för fan! plastkit kostar ändå 1500 så ser den ut som ny.
 

danb

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2007
Ort
färjestaden
Hoj
zx10r ^ninja^
lägger till en sak på paerre89 lista - kolla fälgarna dom e dyra å lätt å missa!
 

axelsson_vpg

Guest
köp min 450 yzf -04a me ny växellåda 102 timmar välservad, manson/enzo dämpare, mkt påkostad... ;)

köp 2t. dom håller i alla väder ba å byta tändstift non gång ibland. Kolv ska man ju byta ofta på crossar. Om du skiter i å byta kolv på en 2t så komer det resultera i att den sakta börjar gå lite sämre. Om du skiter i å byta på en 4t så rasar den :) så köp en 2t Allt är så mkt lättare på dem. Viktiga saker när du köper en: Växellådan skall fungera perfekt, kopplingen. Kolla att bromsskivor inte är snedslitna, alla lager, hjullager, styrlager, packningarna i gaffeln. Glappar det så pruta. Å skit i hur den ser ut =) Det är en cross för fan! plastkit kostar ändå 1500 så ser den ut som ny.


polaren sket i att byta på sin 2takt cr250 -03a .. De resulterade i ett stadigt haveri.. delar på 10 000.... :tuttar
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top