Tips vid köp av Daytona

RGV_250

Race-pengarna är slut...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RGV250 -97, T595 -98
Funderar mycket allvarligt på att köpa en Triumph Daytona T595 -97 alt -98.
Nu undrar jag vad man bör tänka på gällande dessa modeller.

Är det någon som har tipps om försäkringar. Jag har reda kollat försäkrings-forumet och har ringt runt till de flesta bolag. Mitt bästa pris blev hos IF, 1570 :- / mån halvförsäkrat (är 21 år och bor i zon 2).

Innan forumet kraschade ställde jag samma fråga om Daytonan, men nu när lappen inte är så långt borta är det dags att börja leta på allvar.

/Per

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Kolla in på T595.net (finns många svenskar där). Skulle vara kul med lite ordentliga synpunkter från v-g - är det bättre med gammgixx?

Last edited:

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
v-g skrev:
Mitt tips är att köpa en riktig hoj istället.

Här har man ett bra exempel på VÄL underbyggda argument och saklig hantering av nämnda frågeställning.

Har själv ingen erfarenhet av Triumph, men jag såg ett par på Kinnekulle häromdagen. De gick riktigt fort på bananen och jag snackade med två av dem, de var båda nöjda med hojarna. Men det är klart, när en Ducatist frågar så är det väl helgerån att säga att min inte är nöjd med den hojen man har..

v-g

Inget pulver
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kreidler
Argument:

1. Växellådan är kass. Har provkört och aldrig missat så många växlar på en hoj (Förrutom då då jag provkörde en speed tripple) På Japsen har jag ALDRIG missat en växelk förrutom då jag själv dummat mig. Vill du jämföra så provkör en Zündapp.

2. Motorn har usel effekt. Visst det står 140 hästar eller nåt på pappret men i verkligheten går den urkass (sure det var en dängd demohoj men ändå) Reste knappt på ettan. Trots att denna var MAPPAD och effektsystem satt på.

3. Gaskänslan finns inte. Det gick inte att köra jämna fart här inne på gården då man antigen ökar eller minskar farten. (detta gäller insprut) Bara detta är otroligt irriterande

4. Tjut från motorn som överröstar effektsystem. Det enda man hörde förrutom lite brum från pipan var detta enerverande tjut ifrån motorn. När min gix lär så gick den 200 meter sen kakrack.

Chassi säger jag inget om då knappast hojjen sätter begränsningarna där. Bromsarna duger likväl bra.

Men känslan överlag i hojjen är urusel om man jämför med bra mycket äldre gixxer och andra jappar. Känns helt fel på något vis.

Amullo: Jag tror säkert de var jättenöjda men har de ägt nån ANNAN hoj innan? Eller så vet de inte bättre helt enkelt. Alla Trajjor jag provat har vart piss. Ge mig gärna en till att prova ska jag omvända mig.

NS

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Husaberg fe650 04 husaberg 650 fs650 04
Daytonan o speed triple har ju samma låda :fakta V-G är ju helt klart nippon frälst men det kan ju inte han hjälpa :p :p Så köp en Daytona om du inte vill köra en dussin hoj.O en gixxer 750 är inga problem att spöa

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
[ironi]Oh så lyckliga alla vore om varenda kotte körde GSXR eller R1, eller möjligtvis en Ninja. Ty det vet ju alla att japanska hojar är det enda att ha. :rolleyes:
[/ironi]

Jag är otroligt nöjd med min Triumph, jag känner varken igen de problem med växellådan eller insprutningen som v-g beskriver, men visst, det kan ju skilja mellan olika årsmodeller. Och ja, jag har kört andra märken,

Det "enerverande tjutet" från motorn är väl antagligen trippel-motorns karaktäristiska orr, något som jag personligen älskar, eller så var motorn paj...

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Att köra en demo-hoj är troligen långt ifrån den verkliga upplevelsen. Har själv aldrig kört en Daytona, men väl en Sprint ST som har samma motor fast nertrimmad och en Trophy 1200. Vad jag kan säga om Sprinten är att den var stabil i böjarna, fast den fick vissa tendenser till instabilitet i gaffeln i höga farter (190) när det var lite buligt i svängen. Det lär gå att justera bort då gaffeln var inställd för bekväm touring. Bromsarna har bra klipp utan att man behöver ta i med mer än två fingrar, motorn hade fint bottendrag men jag saknade de sista 50 hästarna. Daytonan har ju mer pulver, men är ändå för klen för min smak. Kvalitetskänslan var fin, men det var en ny hoj jag körde så det är svårt att jämföra mot en hoj från 97 som dessutom körs hårdare än vad en ST gör. Det är nog bara att provköra och se hur allt känns, som vanligt är det förra ägaren som är den värsta felkällan på beghojar.

Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...