Tips vid köp av Gps?

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Hoj
Kawa Zx10r -04
Själv letar jag efter en GPS som är helst mindre än 4,3tum, har europakarta, är vattentät, batteridrift på iallafall 4-5timmar och har blåtand så att man kan få ljudet direkt i hörlurarna.

Finns det nån sån? Jag kanske bara letar på fel ställen men hittar då ingen...

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Hoj
Kawa Zx10r -04
Själv letar jag efter en GPS som är helst mindre än 4,3tum, har europakarta, är vattentät, batteridrift på iallafall 4-5timmar och har blåtand så att man kan få ljudet direkt i hörlurarna.

Finns det nån sån? Jag kanske bara letar på fel ställen men hittar då ingen...

Letade lite och hittade en själv. :)

Nån som testat Garmins ZUMO 220??

qzr

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2010
Hoj
Ducati Multistrada 1200ST 2011
Jag köpte en BMW Navigator IV när jag köpte hojjen för nån månad sen.
Den är i princip identisk med Garmin Zumo 660, bortsett från att BMW har en lite annorlunda hållare med knappar samt lite annan konstruktion på baksidan för batteriluckan som även döljer usb-porten.
Detta är dock inte värt över 8 lax. Hade jag köpt idag hade jag köpt samma navigator fast från touratech, inkl låsbar hållare, och sparat typ 2tusen spänn.

Navigatorn då: Jo, den fungerar klanderfritt. Blåtandskoppling till telefon och headset (Scala rider G4), lättarbetad med handskar. Bra ljusstark skärm. Snabb på att räkna rutter och bra kartor. I iphone-tiden kanske en lite mer högupplöst skärm hade varit kul, men det hade egentligen inte gett något mer värde under navigering, snarare om man skulle få för sig att kolla lite XXX under färden :)

Kalle_kanel

.......
Gick med
3 Jun 2011
Hoj
Triumph Tiger 1050
En funktion som jag skulle vilja ha är loggning av färdvägen. Det är ofta jag är ute och råkar hitta fina vägar och sedan när jag kommer hem så har jag inte koll på vart jag varit och hittar följdaktligen inte tilbaka utan vidare.

Vet inte om det fortfarande är aktuellt men om du har en androidlur ska du kolla in följande: http://mytracks.appspot.com/

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
alternativ 2 är att köpa någon av dom som egentligen är avsedda för bilbruk och skaffa en tankväska med genomskinlig kartficka. Då kan du få en från 1000 kr och uppåt beroende på vad du har för krav på skärmstorlek och funktioner.

Vill du att den ska gå på eget batteri så är ju drifttiden på det egna batteriet av vikt då den ofta är ganska kort. I storleksordningen 2-4 timmar eller så. Annars kopplar du in ett cigg-uttag till batteriet på hojen så får den ny ström medan du kör och slipper fundera på sånt.

En funktion som jag skulle vilja ha är loggning av färdvägen. Det är ofta jag är ute och råkar hitta fina vägar och sedan när jag kommer hem så har jag inte koll på vart jag varit och hittar följdaktligen inte tilbaka utan vidare.

Jag valde alternativ två. Men istället för att lägga den i tankväskan så har jag kört omkring med bilfästet (sugproppen) tejpad på lämpligt ställe (Hastighetsmätarn eller varvräknaren). Detta fungerar alldeles utmärkt även i regn eftersom kåpan/rutan skyddar navigatorn. Köpte en Garmin nuvi 1490 som har relativt stor skärm och färdvägsloggning och monterade 12V uttag på hojen

Olmo

Med lem i köttflöjt mc
Gick med
31 Oct 2005
Hoj
2010 KTM 690 Duke
Ja.
Funkat klockrent i ett år.
Har för mig att modeller gjorda för mc inte bara är vattentäta utan även vibrationssäkra på ett annat sätt.

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Hoj
Kawa Zx10r -04
Är det en bra gissning att Garmins Zumo 550 och Nuvi 550 egentligen är samma gps, eller åtminstonde inte har nån större skillnad på sig.

Hittar inte båda gpserna på samma ställe så jag kan jämföra...vilket borde tyda på att det kanske inte är nån skillnad...

LillaFarbrorn

LitenFarbror nu lite kaxigare
Gick med
4 Apr 2011
Hoj
Busa 03 I många delar!
Gps

Jag kör med IPad i Bil, Båt, Svampskog, Cykel och MC, billiga program, man bestämmer själv hur avancerade, men framförallt en perfekt skärmstorlek med grym zooomfunktion, samt hela nätets möjligheter på samma gång.
Finns och kommer säkert många andra plattor, oslagbart...

Pelle :tummenupp:tummenupp

Häggis

Gubbe i övre tonåren 40+
Gick med
2 Oct 2010
Hoj
Monark med 1 gk (gubbkraft)
Jag använder min bil-gps på hojen också, funkar jättebra tycker jag, en Garmin nuvi 765 tror jag den heter.
Det jag skulle rekommendera är en väska som jag köpte så att man enkelt fäster den på styret, vattentätt.
Har funkat jättebra för mig.
Ni hittar den här: http://www.netonnet.se/art/telefon/...r-bilnavigation/hama-gpsvskabike/123214.4683/
Jag köpte min hos Louis, för ungefär samma pengar vill jag minnas.

qzr

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2010
Hoj
Ducati Multistrada 1200ST 2011
Är det en bra gissning att Garmins Zumo 550 och Nuvi 550 egentligen är samma gps, eller åtminstonde inte har nån större skillnad på sig.

Hittar inte båda gpserna på samma ställe så jag kan jämföra...vilket borde tyda på att det kanske inte är nån skillnad...

Tror att Zumo har en annan tätning och eventuellt mer ljusstark skärm för att kunna sitta i regn och synas bättre i ljus miljö.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
jag tror att Nuvin saknar det där med rutter

Jag säljer en sån:
om nån e intresserad. 400 pix

Bifogat

• S850.jpg
    S850.jpg